تاریخ انتشار: ۲۳:۰۷ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

درخواست دولت ژاپن از شهروندان سخت‌کوش: فقط چهار رو در هفته کار کنید

منتقدان می‌گویند که افرادی که چهار روز سر کار حاضر می‌شوند، عملا با دستمزد کمتر به همان میزان سابق کار می‌کنند.

درخواست دولت ژاپن از شهروندان سخت‌کوش: فقط چهار رو در هفته کار کنید

رویداد24| ژاپن، کشوری که مردمش به سخت‌کوشی زیاد مشهورند، تلاش می‌کند کارکنان و شرکت‌های مختلف را ترغیب کند که هفته‌های کاری را چهار روز در نظر بگیرند. این اقدام با دو هدف انجام می‌شود: اصلاح سبک زندگی و همچنین فراهم کردن فرصت‌های شغلی بیشتر برای مقابله با بیکاری فزاینده.

 پس از اینکه قانون‌گذاران ژاپنی از ایده «هفته‌های کاری چهارروزه» استقبال کردند، در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار در این کشور، برخی کارمندان در روزهای کاری کمتری سر کار حاضر شدند. با این حال از آن زمان تاکنون، این ایده چندان رواج نیافته است و بنا بر اعلام وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن، تنها حدود هشت درصد از شرکت‌ها به کارمندانشان اجازه می‌دهند سه روز یا بیشتر در هفته مرخصی داشته باشند. در این میان، حدود هفت درصد از شرکت‌ها نیز برای کارکنانشان تنها یک روز استراحت در هفته را مجاز می‌دانند.

اکنون دولت ژاپن با امید به اینکه هفته‌های کاری کوتاه‌تر به اشتغال افراد بیشتر، به‌ویژه در مشاغل کوچک و متوسط، منجر شود، کارزاری جدید به راه‌ انداخته است. در این کارزار با نام «هاتاراکیکاتا کایکاکو» که به معنای «نوآوری در نحوه کار ما» است، ساعات کاری کوتاه‌تر و انعطاف‌پذیرتر، اضافه‌کاری‌ها محدودتر و روزهای مرخصی‌ با حقوق سالانه بیشترند.

متولیان این کارزار می‌گویند هدف از این اقدام، نه‌تنها افزایش مشاغل بیشتر بلکه تحقق جامعه‌ای است که در آن کارگران بتوانند از فرصت‌های زندگی استفاده بیشتر بهره ببرند و چشم‌انداز بهتری برای آینده داشته باشند.

به رغم تبلیغ گسترده برای این اقدام، اعلام شده است که تاکنون تنها سه شرکت برای اینکه چطور باید با این کارزار همراهی کنند، درخواست مشاوره داده‌اند. همچنین گزارش شده است که از ۶۳ هزار کارمند یک نهاد وابسته به شرکت پاناسونیک که واجد شرایط برنامه‌های چهار روز کار در هفته‌اند، تنها ۱۵۰ کارمند ساعت کاری کمتر را انتخاب کرده‌اند.

مقالاتی که درباره «کاروشی»‌ــ اصطلاح ژاپنی به معنای «مرگ بر اثر کار زیاد»‌ــ منتشر شده، نشان می‌دهد که در ژاپن سالانه دست‌کم ۵۴ مورد مرگ‌ومیر به این دلیل‌ــ اغلب حمله قلبی‌ــ رخ می‌دهد.

منبع: ایندیپندنت فارسی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ژاپن ، کار
نظرات شما