بهترین فیلم های امین حیایی به بهانه نقش آفرینی در فیلم «برف آخر» که بهتازگی اکران شد
رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: امین حیایی یکی از معدود ستارگان سینمای ایران است که توانسته توازن نسبتاً خوبی در کارنامه هنریاش ایجاد کند. حیایی در فیلمهای تجاری زیادی بازی کرده است و یکی از بازیگران پول ساز سینمای ایران به حساب میآید، اما توانسته با حضور در آثار متفاوتی مانند برف آخر و شعله ور وزن هنری کارنامه خود را هم بالا ببرد. ایجاد این توازن از حیایی بازیگر مطمئنی ساخته که توانایی بازی در هر نقشی را دارد و کارگردانان زیادی خواهان حضور او در فیلمهایشان هستند. به همین خاطر وقتی به کارنامه هنری او نگاه میکنیم با یک کارنامه کاری قابل دفاع مواجه میشویم که نقشهای ماندگار زیادی در آن به چشم میخورد. فیلمهایی که حیایی بازی کرده هم توانسته تماشاگران عام سینمای ایران را راضی کند، هم توانسته توجه منتقدان را جلب نماید و از همه مهمتر جوایز مهمی مانند دو سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای او به ارمغان بیاورد. به بهانه اکران فیلم برف آخر نگاهی انداختهایم به کارنامه هنری این بازیگر توانمند سینمای ایران.
روزگار جوانی| کارگردانان: شاپور قریب- اصغر توسلی| سال ساخت: ۱۳۷۷
روزگار جوانی یکی از سریالهای بسیار محبوب تلویزیون ایران در دهه هفتاد بود. با این که روزگار جوانی از شبکه تهران پخش میشد و پخش سراسری نداشت، اما محبوبیت آن خیلی زود فراگیر شد و بدل به یکی از سریالها پرطرفدار تلویزیون ایران گردید. امین حیایی در این سریال نقش افشین را بازی میکرد یک دانشجوی پولدار تهرانی است که به واسطه اختلاف پدر و مادرش تصمیم میگیرد در یک خانه دانشجویی در کنار تعدادی دانشجوی شهرستانی زندگی کند. حیایی در روزگار جوانی موفق شد به واسطه ظاهر جذاب و بازی دلنشینی که ارائه داد تبدیل به یکی از کاراکترهای محبوب سریال شود و در کنار سایر بازیگران سریال درخشش خوبی از خود نشان دهد.
دستهای آلوده| کارگردان: سیروس الوند| سال ساخت: ۱۳۷۸
بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند این دستهای آلوده سیروس الوند بود که جایگاه امین حیایی را به عنوان یکی از ستارگان سینمای ایران در دهه هفتاد تثبیت کرد. او در این فیلم در کنار ابوالفضل پورعرب بازی میکرد که مهمترین ستاره سینمای ایران بعد از پایان جنگ تحمیلی بود و حالا آماده بود که جایگاه خودش را تحویل ستارگان جوانی بدهد که هم از او جوانتر بودند و هم انقدر جذابیت داشتند که تبدیل به جوان اول سینمای ایران شوند. امین حیایی در این فیلم نقش جوانی رمانتیک و عاشق پیشه بنام نادر را بازی میکرد که برای رسیدن به آرزویش یعنی ازدواج با دختر محبوبش شریک سرقت بزرک سیامک و دیبا میشود. فروش بالای دستهای آلوده به حیایی کمک کرد تا مردم او را به عنوان ستاره تازه سینمای ایران قبول کنند و جایگاهش را به عنوان جوان اول دهه هفتاد بپذیرند.
همسایهها| کارگردان: محمدحسین لطیفی| سال ساخت: ۱۳۸۰-۱۳۷۹
امین حیایی پس از موفقیت همه جانبه دستهای آلوده تصمیم گرفت در یک سریال تلویزیونی دیگر بازی کند تا ارتباط خودش را با تماشاگران عام از دست ندهد. او سریال همسایهها را انتخاب کرد که یکی از سریالهای موفق تلویزیون در سالهای پایانی دهه هفتاد هجری شمسی بود. سریالی گرم و جذاب و موفق که تماشاگران را با زندگی چند همسایه دوست داشتنی آشنا میکرد.
بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فیلم های ثریا قاسمی| به بهانه درخشش بازیگر محبوب سینمای ایران در سریال سوجان
گروه بازیگران همسایهها یکی از دلایل موفقیت این سریال بود. تیمی متشکل از بازیگران نسلهای مختلف سینمای ایران که باعث جذابیت این سریال خاطره انگیز شده بود. حضور امین حیایی در کنار بازیگران باتجربهای مانند علی نصیریان و گوهر خیراندیش باعث شد تا او بتواند توانایی خود را در برابر بازیگران باتجربه هم محک بزند و از آزمون سخت بازی در کنار این بزرگان سربلند بیرون بیاید.
مهمان مامان| کارگردان: داریوش مهرجویی| سال ساخت: ۱۳۸۲
بدون شک بازی در فیلمی از داریوش مهرجویی برای هر بازیگری یک افتخار بزرگ به حساب میآید. امین حیایی هم از این قاعده مستثنی نیست. حیایی در آن زمان متهم میشد که فقط توانایی بازی در آثار عامه پسند سینمای ایران را دارد و نمیتواند در آثار کارگردانان بزرگ بدرخشد. برای همین بازی در مهمان مامان آزمون خوبی بود برای اثبات این موضوع که حیایی در فیلم کارگردان بزرگی مانند مهرجویی هم میتواند بازی متفاوتی ارائه دهد. حیایی در این فیلم نقش یک دانشجوی هپروتی و مشنگ ملقب به دکتر را بازی میکند. کاراکتری که حضورش گرمابخش فیلم است و باعث شیرینی مهمان مامان میشود. حیایی با بازی در این فیلم توانست این موضوع را اثبات کند که میتواند در آثار بزرگان سینمای ایران هم به اندازه فیلمهای عامه پسندی که بازی میکند بدرخشد.
اخراجیها| کارگردان: مسعود ده نمکی| سال ساخت: ۱۳۸۵
اخراجیها شاید فیلم خوبی نباشد، اما یقیناً یکی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. فیلمی پرفروش و جنجالی که کارگردان تندرویش را به صف اول اخبار سینمای ایران آورد. ده نمکی که روزگاری در نشریه خود امین حیایی را نماد ابتذال در سینمای ایران دانسته بود تصمیم گرفت در اولین فیلم خود از این بازیگر و محبوبیت فراوانش استفاده کند تا فیلمی پرفروش بسازد. حیایی هم انصافاً با یک تیپ سازی درست و حضوری متفاوت اخراجیها را تبدیل به یک فیلم پرفروش کرد تا ده نمکی و حیایی هر دو از حضور در این فیلم سود ببرند.
برف آخر| کارگردان: امیرحسین عسگری| سال ساخت: ۱۴۰۰
بدون شک بازی در نقش یوسف دامپزشک تنهای فیلم برف آخر بهترین نقش آفرینی امین حیایی در سینمای ایران تا به امروز است. یوسف شخصیتی آرام و درون گرا دارد و زیاد از احساساتش با دیگران حرف نمیزند. بازی در چنین نقشهایی به خودی خود سخت است چه برسد به این که بازیگر برون گرایی مانند امین حیایی بخواهد این نقش را بازی کند. اما امین حیایی توانست با بازی آرام خود و با استفاده درست از نگاه و بیان بازی درخشانی ارائه دهد که دومین سیمرغ بلورین کارنامه کاریاش را برای او به ارمغان بیاورد و چهره متفاوتی از این بازیگر توانای سینمای ایران به تماشاگران عرضه کند.