غلامی یک گام به خروج از کابینه نزدیکتر شد؛
استیضاح وزیر علوم تقدیم هیات رئیسه مجلس شد
علی اصغر یوسفنژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبرگفت: بیش از ۸۰ نماینده طرح استیضاح وزیر علوم را تقدیم هیات رئیسه کردند که در آن ۱۰ محور برای استیضاح ارائه شده است.
رویداد۲۴ طرح استیضاح وزیر علوم که پیشتر برخی نمایندگان مجلس از تهیه و امضای آن خبر داده بودند، بالاخره امروز به هیات رئیسه مجلس واصل گردید.
علی اصغر یوسفنژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: بیش از ۸۰ نماینده طرح استیضاح وزیر علوم را تقدیم هیات رئیسه کردند که محورهای استیضاح به شرح زیر است:
۱- عدم وجود برنامه و سیاستهای کلان پژوهشی و فناوری در چهارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهشهای کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف
۲- عدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و رشتههای مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق التدریسان فنی و حرفهای علی رغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه
۳- بی توجهی به آموزش در دانشگاهها و عدم توسعه رشتههای میان رشتهای در دانشگاههای کشور و عدم به روز رسانی رشتههای دانشگاهی
۴- نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقهای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیات علمی برای موسسات غیر انتفاعی و گسترس مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیات علمی
۵- ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاههای کشور
۶- نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی علی رغم دراختیار داشتن زبدهترین متخصصین کشور
۷- تضعیف شدید دانشگاه پیام نور به بهانه آمایش سرزمین و منطقهای نمودن دانشگاه بر خلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت ۱۰ سال و محدود کردن رشتههای تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه
۸- عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی از پایان نامههای دکترا و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله پایان نامه و مدرک فروشی
۹- محور قرار دادن مقاله آی اس آی در ارتقای اعضای هیات و تضعیف نقش پروژههای کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقاء اعضای هیات علمی و نبود برنامه مدون برای رفع موانع ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه
۱۰- عدم پیگیری جدی برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزات و پرداخت معوقات و دیون دانشگاههای کشور
محورهایی که بسیار پرشمارتر از موارد مطرح شده در روزهای قبل است؛ درست مانند آمار امضا کنندگان این استیضاح که حکایت از نارضایتی شدید نمایندگان مجلس از عملکرد منصور غلامی در وزارت علوم دارد. نمایندگانی که شواهد حکایت از آن دارد که طیفهای مختلف سیاسی هستند و از این رو، همسو شدن شان در استیضاح وزیر، احتمال عزل غلامی را افزایش میدهد.
همه اینها در حالی است که میدانیم با اعلام وصول استیضاح وزیر، این موضوع به کمیسیون آموزش ارجاع داده میشود تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد. کمیسیونی که روز گذشته یکی از اعضای آن از «حتمی بودن استیضاح وزیر» خبر داده بود تا به نوعی آب پاکی را روی دست وزیر ریخته باشد.
به گفته یوسف نژاد، هیات رئیسه این استیضاح را برای بررسی به کمیسیون آموزش ارجاع کرده است.
۱- عدم وجود برنامه و سیاستهای کلان پژوهشی و فناوری در چهارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهشهای کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف
۲- عدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و رشتههای مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق التدریسان فنی و حرفهای علی رغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه
۳- بی توجهی به آموزش در دانشگاهها و عدم توسعه رشتههای میان رشتهای در دانشگاههای کشور و عدم به روز رسانی رشتههای دانشگاهی
۴- نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقهای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیات علمی برای موسسات غیر انتفاعی و گسترس مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیات علمی
۵- ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاههای کشور
۶- نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی علی رغم دراختیار داشتن زبدهترین متخصصین کشور
۷- تضعیف شدید دانشگاه پیام نور به بهانه آمایش سرزمین و منطقهای نمودن دانشگاه بر خلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت ۱۰ سال و محدود کردن رشتههای تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه
۸- عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی از پایان نامههای دکترا و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله پایان نامه و مدرک فروشی
۹- محور قرار دادن مقاله آی اس آی در ارتقای اعضای هیات و تضعیف نقش پروژههای کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقاء اعضای هیات علمی و نبود برنامه مدون برای رفع موانع ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه
۱۰- عدم پیگیری جدی برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزات و پرداخت معوقات و دیون دانشگاههای کشور
محورهایی که بسیار پرشمارتر از موارد مطرح شده در روزهای قبل است؛ درست مانند آمار امضا کنندگان این استیضاح که حکایت از نارضایتی شدید نمایندگان مجلس از عملکرد منصور غلامی در وزارت علوم دارد. نمایندگانی که شواهد حکایت از آن دارد که طیفهای مختلف سیاسی هستند و از این رو، همسو شدن شان در استیضاح وزیر، احتمال عزل غلامی را افزایش میدهد.
همه اینها در حالی است که میدانیم با اعلام وصول استیضاح وزیر، این موضوع به کمیسیون آموزش ارجاع داده میشود تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد. کمیسیونی که روز گذشته یکی از اعضای آن از «حتمی بودن استیضاح وزیر» خبر داده بود تا به نوعی آب پاکی را روی دست وزیر ریخته باشد.
به گفته یوسف نژاد، هیات رئیسه این استیضاح را برای بررسی به کمیسیون آموزش ارجاع کرده است.
منبع: تابناک
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط