استقبال صداوسیما از دیدگاههای جوانان انقلابی
رویداد۲۴ علی عسکری در نشستی صمیمی با نمایندگان تشکلهای دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، دوران دانشجویی را دورانی برای شکلگیری شخصیت، هویّت و تحکیم سجایای اخلاقی، رفتاری، سیاسی، فرهنگی و... دانست و گفت: دوران دانشجویی از دو جنبه در شکلگیری شخصیت افراد موثر است؛ یکی ساختن هویت فکری، فرهنگی و آرمانی و دیگری جنبه تمدنسازی و اجرایی که دانشجو را به دنیای علم متصل میکند و زمینه رشد او را در رشته تحصیلیاش فراهم میآورد.
رئیس رسانه ملی در این نشست، سخنانش را با این جمله ادامه داد که «کشور ما یک کشور نیست بلکه یک حرف، یک پیام و یک سلوک در مقابل نظام سلطه است و کسی که برای این کشور کاری انجام میدهد، در واقع کاری جهانی کرده است.»
وی با اشاره به موقعیت کنونی ایران در منطقه و جهان گفت: کشور ما، کشوری قدرتمند در منطقه و درحال تبدیل شدن به قدرتی جهانی است و هر کس در آن توفیق خدمت داشته باشد، به جهان خدمت کرده است.
علی عسکری افزود: بار این امانت بر دوش ملت فرهیخته ایران است که در حال ثبت اقتدار خود در دنیا هستند.
وی، تهدیدهای دشمن را نشانه هراس آنها از این اقتدار دانست و گفت: جنگ نرم علیه ایران بهدلیل نقش فوقالعادهای است که ایران در منطقه و دنیا داشته است.
او با بیان اینکه این اقتدار حاصل استعداد و توانمندی جوانان ایرانی است، گفت: امروز رویارویی با نظام سلطه و تلاش برای رسیدن به اهداف آینده جمهوری اسلامی بر دوش دانشجویان و جوانان است.
رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از این نشست که به پاسخگویی مبسوط به مباحث مطرح شده دانشجویان اختصاص داشت، روحیه انقلابی و مطالبهگر دانشجویان را ستود و آن را لازمه پیشرفت کشور دانست و خطاب به آنها توصیه کرد که این روحیه را در تمام شئون زندگی بهویژه در زمینه تحصیل علم و دانش حفظ کنند.
علی عسکری سپس برای درک بهتر وضعیت سازمان و چالشهای پیش رو به تشریح اوضاع رسانه ملی هنگامی که به سمت ریاست رسانه ملی منصوب شده بود پرداخت و گفت: دشمن تلاش کرد از چند جهت رسانه ملی را هدف قرار دهد و مرجعیت این رسانه را از بین ببرد و برای رسیدن به این هدف کوشید راههای کسب درآمد سازمان را ببندد و بیش از 300 شبکه ماهوارهای راهاندازی کند و در فضای مجازی با صرف هزینهای هنگفت به این مهم برسد.
وی افزود: فقط کشور آمریکا بیش از 4 میلیارد دلار برای دیپلماسی عمومی یا همان در دست گرفتن افکار عمومی دنیا هزینه کرده است. که بیشترین مبلغ صرف فعالیتهای رسانهای علیه جمهوری اسلامی می شود.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه در این محاصره دشمن و این هجمه سنگین، هدف نخست و اصلی ما حفظ مرجعیت رسانه ملی بود، گفت: ما با جدیت و به شکل جهادی برای تحقق این امر کار کردیم و همچنان نیز در حال تلاش هستیم.
وی افزود: سریالسازی و تأکید بر تولید محتوا، اولین اقدام در این اوضاع بود. با وجود آنکه سریالسازی پروسهای زمانبر و با صرف هزینهای بالا است، معاونت سیما را مأمور به احیای این امر در سازمان کردیم.
علی عسکری با اشاره به اینکه طبقهبندی سریالها از دیگر اقداماتی بود که برای هدفمند کردن سریالسازی در سیما به انجام رسید، گفت: ساخت سریالهای فاخر نیازمند صرف زمانی طولانی و هزینه بالایی معادل دقیقهای صدمیلیون تومان است که با وجود آن تلاش کردیم طرحهای متوقف را در دستور کار قرار دهیم که راهاندازی سریال عظیم سلمان از آن جمله است.
وی با یادآوری وضعیت تولید در گذشته با اشاره به تلاش شبکههای ماهواره ای برای تولید سریالهای فارسی زبان با استفاده از برخی عوامل داخلی افزود: با راهاندازی چرخه تولید در سازمان، عوامل تولید به این عرصه بازگشتند و با وجود همه محدودیتهای مالی، ساخت سریالهای طبقه ب آغاز شد.
وی افزود: پخش سه سریال شبانه از شبکههای سراسری از جمله راهبردهایی بود که در این زمینه به انجام رسید.
علی عسکری با اشاره به فعالیت دشمن در جنگ نرم علیه ایران گفت: اکنون در متن این جنگ هستیم و اگر کسی این اوضاع را بهخوبی درک نکند، چیزی از زمانه خودش درنیافته است.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در دیدار اخیر با برنامهسازان رسانه ملی گفت: ما اکنون در وسط همان میدان جنگیم که مقام معظم رهبری آن را غیر قابل انکار دانستهاند. ما باید قواعد این جنگ را بشناسیم و بر مبنای آن عمل کنیم.
علی عسکری از خدعه دشمن برای تقویت تصور فروپاشی نظام در چهلمین سال پیروزی انقلاب سخن گفت و
اظهار داشت: عملیات دشمن برای فروپاشی قطعی جمهوری اسلامی در سال 1397 طراحی شده بود و به همین منظور با راهاندازی نهضت تولید فیلترشکن برای رفع موانع هجمه در فضای مجازی و در دست گرفتن حاشیههای ارزی در کشور و ایجاد نارضایتی در گروههای مختلف مردم و در نتیجه فشار اقتصادی، تلاش کرد تا این امر را محقق کند.
رئیس سازمان صداوسیما سپس از راهبردهای رسانه ملی برای شکست نقشه دشمن سخن گفت و افزود: با وجود آنکه دشمن در ایجاد نارضایتی در مردم و اختلال در بازار ارز توفیقاتی به دست آورد، رسانه ملی تلاش کرد تا با امیدآفرینی و راهبرد درست در مقابل این خدعه بایستد.
رئیس رسانه ملی با اشاره به توانمندی معاونت سیاسی سازمان و عملکرد درست آن در مواقع حساس گفت: در معاونت سیاسی، کارشناسان و همکاران متعهد و حرفهای با تهیه بستههای خبری کوتاه، اوج هنر، جامعهشناسی، درک و بصیرت را به کار بسته و عملیات روانی دشمن را در حد توان خنثی میکنند و تجربه این دوستان بسیار اثرگذار است.
رئیس رسانه ملی سپس در پاسخ به مطالبه دانشجویان در خصوص پرداختن به مشکلات معیشتی مردم، کارگران و کشاورزان استانهای مختلف گفت: در چنین مقطعی که دشمن میخواهد اوضاع کشور را نابسامان جلوه دهد و از نوسانات بازار ارز سوءاستفاده کند، ما باید ضمن طرح مشکلات مردم، امیدآفرینی هم بکنیم تا این نقشه دشمن به نتیجه نرسد؛ باید در عین بیان خواستهها و مشکلات مهم مردم از سیاهنمایی پرهیز و به دولت برای اداره اوضاع کشور کمک کنیم.
علی عسکری از تلاش رسانه ملی در حوادث پس از دی ماه سال گذشته و ایام نوروز نیز سخن گفت و اظهار داشت: در نوروز امسال با ایجاد فضای شاد و پرنشاط در برنامهها کوشیدیم اندوهزدایی کنیم و در تابستان امسال با وجود تلاش مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و سعودی برای ایجاد بحران در بازار ارز، سعی کردیم مردم را از این نقشه آگاه کنیم و طرح دشمن را با تهیه گزارشهای خبری روشنگرانه افشا سازیم.
رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به ادّعای دانشجویی در زمینه سست عمل کردن رسانه ملی در استکبارستیزی و نپرداختن به حماسه مردم در 13 آبان امسال و روز دانشجو گفت: ما از ابتدای امسال برای پوشش کامل روز 13 آبان بهعنوان روز استکبارستیزی برنامهریزی داشتیم و اعلام کردیم که 13 آبان امسال بهمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب باید نقطه عطف باشد.
علی عسکری گفت: جامعه ایران، اعتقادی قوی به مبارزه با استکبار و آمریکا دارد و ما نیز بر مبنای آن، فعالیت همهجانبهای در زمینه پوشش مراسم 13 آبان امسال و تولید مستندها و برنامههای ویژه مرتبط با این روز در شبکههای رادیویی و تلویزیونی داشتیم.
وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نیز گفت: از سال گذشته، ستادی برای بزرگداشت این مناسبت تشکیل شده و از همان زمان فعالیتهای این ستاد آغاز شده است.
او با اشاره به تولیدات متعدد شبکههای سراسری و استانی بهمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: برخی از برنامههایی که در این زمینه تولید شده نیز از مدتی پیش روی آنتن رفتهاند.
وی ابراز امیدواری کرد 22 بهمن امسال به کوری چشم دشمنان پرشورترین راهپیمایی مردم ایران در حمایت از نظام جمهوری اسلامی برگزار شود.
رئیس رسانه ملی تأکید کرد: ما از نارضایتی اقتصادی مردم باخبریم اما باید مردم را امیدوار نگه داریم تا آرام آرام جامعه به آرامش خود بازگردد.
رئیس رسانه ملی توقف برنامه موشکی ایران و از بین بردن اقتدار جمهوری اسلامی را از اهداف دشمن برشمرد و گفت: رسانه ملی در مقابله با این اقدامات، نقش و جایگاه ویژهای دارد چراکه تهدید دشمن، امروز رسانهپایه است.
علی عسکری در پاسخ به اینکه چرا رسانه ملی از نظر مالی به دولت وابسته است و آیا این موضوع در عملکرد رسانه نسبت به فعالیتهای دولت تأثیرگذار نخواهد بود، گفت: یکی از مطالبات همه دولتها، گرفتن عنان اختیار رسانه است اما بر اساس قانون اساسی، رسانه ملی مستقل از قوای سهگانه است و هیچگاه به چالشهای میان آنها نمیپردازد.
وی با اشاره به بودجه کلان یکی از شبکههای دولتی انگلیس نیز گفت: رسانه ملی یکدهم این بودجه را برای 66 شبکه تلویزیونی و 90 شبکه رادیویی ملی، فراملی و استانی دریافت میکند که با احتساب رقم پیش بینی شده از محل درآمد تبلیغات، رقم فوقالعاده کمی است و کفاف مخارج سازمان را نمیدهد.
رئیس رسانه ملی در پاسخ به مطالبه دانشجویان درخصوص میدان دادن به نیروهای جوان نیز گفت: سازمان صداوسیما در دور جدید در جوانگرایی پیشرو بوده است؛ ضمن اینکه از دو سال قبل، دستور تشکیل خانه تولید جوان صداوسیما را برای حمایت از طرحهای جوانان در زمینه تولید و میدان دادن به جوانان مستعد در زمینه برنامهسازی دادیم و اکنون نیز مدیر شبکه سه که پیش از این در مرکز بسیج، این خانه را راهاندازی کرده بود، متولی این امر است و در کنار شبکه سه سیما، محلی را به این بخش اختصاص داده است.
وی از پذیرش طرحهای خلاقانه و حرفهای جوانان در این خانه خبر داد و آن را معبری برای ورود جوانان مستعد و خلّاق به عرصه تولید دانست.
رئیس رسانه ملی همچنین از دو معبر دیگر برای ورود استعدادهای جوان و دانشجویان به عرصه تولید در رسانه ملی یاد کرد و گفت: مرکز بسیج سازمان و دانشگاه صداوسیما نیز دو معبر دیگر برای ورود دانشجویان مستعد و جوانان است و علاقهمندان میتوانند طرحها و تواناییهایشان را در اختیار این دو بخش قرار دهند تا با ارزیابی آنها بتوانند وارد این عرصه شوند.
وی همچنین به مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی دستور داد زمینه برقراری ارتباط دانشجویان را با مدیر شبکه سه سیما، خانه تولید جوان و همچنین مرکز بسیج و دانشگاه صداوسیما فراهم کند.