روش حمایت دولت از تولید «رانتپرور»است/ امیدی به دوپینگ اروپا نیست
رویداد۲۴ حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع مجلس در دورههای هفتم، هشتم، نهم و دهم شورای اسلامی است؛ وی همچنین در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین که در زمره تشکلهای اصولگرا شناخته میشود، عضویت دارد.
کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در دوره دهم قانون گذاری یکی از فعالترین کمیسیونهای مجلس محسوب میشود و گزارشات نظارتی متعددی در بخش تولید و صنعت به صحن علنی مجلس ارائه کرده است.
پس از پایان تعطیلات نوروز، فولادگر از مأموریت رئیس نهاد قانون گذاری به کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: رئیس مجلس در دیداری که با کارکنان مجلس داشت این وظیفه را به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی محول کرد تا محور «رونق تولید» در کشور قرار گیرد و این کمیسیون نیز جلساتی را بدین منظور برگزار کرده است.
در یکی از روزهای پُر خبر مجلس به سراغ فولادگر رفتیم و از وی پیرامون بایدهای شعار سال ۹۸ و برنامههای کمیسیون متبوعش جهت تحقق مأموریتی که برعهده گرفته است به طرح سوال پرداختیم.
فولادگر معتقد است موانعی که اثربخشی حمایتهای فعلی از سرمایهگذاری و تولید را کاهش داده، عبارت است از: «فقدان راهبرد توسعه صنعتی، محیط کسب و کار نامطلوب، امنیت سرمایهگذاری پایین، فقدان سازوکار اصابت در توزیع حمایتها، وجود مسیرهای فعالیت نامولد رقیب تولید، ناکارآمدی بازارهای مالی، وابستگی فناوری به خارج، ایجاد انحصار با محدودیت ورود داوطلبان جدید به کسب و کار، نوع حمایت متعارف از تولید در سالهای گذشته.»
وی روشهای دولتی برای حمایت از تولید را «رانتجو پرور» میخواند و میگوید: «نتایج روشهای متعارف حمایت از تولید منجر به توزیع رانت بدون معیار مشخص میشود و موجب هدر رفتن بخشی از منابع و کمکها توسط داوطلبانی که کمکها را گرفتهاند اما صرف تولید نکردهاند، خواهد شد. این مساله باعث ایجاد زمینه فساد و رانت خواری برای دسترسی به منابع رانتی حمایت از تولید میشود.
فولادگر میگوید: «این ره که دولت در حمایت از تولید میرود به ترکستان است.»
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، تحول در ساختارهای تجاری را برای رونق تولید ضروری دانست و تاکید کرد: «باید از استراتژی صادرات نفت خام و واردات کالا که موجب وابستگی ایران است فاصله گرفته و صادرات محور بشویم.»
فولادگر با تاکید بر اینکه در راستای صادرات محوری، تحول در سیاست خارجی نیز ضروری است گفت: «با ارتقای دیپلماسی اقتصادی به مأموریت اصلی دیپلماتهای ایران باید تسهیل امور تجاری، بازاریابی، بانکی و اداری صادرکنندگان ایرانی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد.»
وی با تاکید بر لزوم تحولات اساسی در بینش و ذهنیت سیاستگذاران کشور، تصریح کرد: «مسئولان باید بفهمند که راه حمایت از تولید، تخصیص بودجه و تزریق پول و رانت میان مدعیان کارآفرینی نیست؛ مدیران اقتصادی کشور فکر میکنند بنگاههای تولیدی باید در سایز بزرگ متولد شوند و با خرید فناوری از خارج، میتوان صاحب فناوری شد در صورتی که این اندیشه اشتباه است.»
این نماینده مجلس با خطاب قرار دادن مسئولان اجرایی، تصریح کرد: «مسئولان باید بدانند مشکل اصلی تولید در ایران، کمبود زیربناها نظیر جاده و نیروگاه و سد و فرودگاه و بندر نیست و مبارزه با فساد، باعث فرار سرمایهها نمیشود. نمایندگان مجلس نیز باید بدانند راه حمایت از تولید، الزاماً تصویب قوانین جدید نیست.»
فولادگر همچنین توصیههایی در سال «رونق اقتصادی» به دولت تدبیر و امید داشت و گفت: «دولت باید بداند که عملاً برجام به پایان عُمر خود رسیده است و امیدی هم به دوپینگ اروپا برای ایران نیست به همین جهت باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه باشد و با بکارگیری جایگزینهای سوئیفت، مبادله پولی دوجانبه با همسایگان و شرکای اصلی تجاری، رمز ارزها و دیگر روشهای نوین دور زدن تحریمها، تابآوری اقتصاد ایران در برابر تحریم را افزایش دهد و امکان مبادلات بینالمللی را برای فعالان اقتصادی ایران را بیشتر کند.»