اول مهر دچار مشکل میشویم/معلمان یک مدل درس میدهند، اما سه مدل حقوق میگیرند
عضو کمیسیون آموزشوتحقیقات مجلس گفت: اگر معلمان حق التدریسخوب هستند پس چرا تعیین تکلیف نمیشوند؟ معلمان یک جور درس میدهند، اما سه جور حقوق میگیرند.
رویداد۲۴ قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای آموزشهای مهارتی اظهارکرد: در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۱۳۴ هزار دانشآموز و ۹۳۰ هزار حقوقبگیر داریم از این آمار هفت میلیون و ۷۲۶ هزار دانشآموز ابتدایی، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار دانشآموز متوسطه اول و سه میلیون و ۴۵۶ هزار دانشآموز متوسطه دوم هستند.
وی افزود: نزدیک به دو میلیون نفر در شاخه نظری و حدود ۶۱۱ هزار نفر در شاخه کاردانش و ۴۸۲ هزار نفر در شاخه فنی و حرفهای مشغول به تحصیل هستند.
احمدی لاشکی با اشاره به اینکه ساماندهی نیروی انسانی و تنوع مدارس دو چالش آموزش و پرورش هستند، گفت: آیا در هنرستانهای کاردانش مربی به اندازه لازم وجود دارد یا خیر؟ مدارس دیگر هم همینطور. از سوی دیگر با تنوع مدارس روبرو هستیم و هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. با توجه به آنچه در کمیسیون آموزش به طور شفاف از مسئولین میشنوم یقین میدانم اول مهر دچار مشکل جدی هستیم.
احمدی لاشکی ادامه داد: از مجموع پرسنل آموزش و پرورش، ۵۸۹ هزار معلم، ۱۷۶ هزار مدیرو معاون و مابقی کادر اجراییاند و ما
۴۳ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز داریم. کره جنوبی جمعیت دانش آموزی ۶ میلیونی و در عین حال بیش از ۵۰۰ هزار نیروی انسانی دارد و در کلاس درس ۲۵ نفره همزمان ۵ معلم سرکلاساند.
معلمان یک مدل درس میدهند، اما سه مدل حقوق میگیرند
وی با اشاره به اینکه دائم گفته میشود معلم تامین میشود، اما باید پرسید از کجا؟ از حق التدریسها و سرباز معلمها؟ گفت: اگرحق التدریسها خوب هستند چرا تعیین تکلیف نمیشوند؟ آموزش و پرورش دنبال این نیست که پول و بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف آنها را از سازمان برنامه و بودجه بگیرد. نتیجه این میشود که اول مهر معلمی را سر کلاس میفرستیم که حقوق کافی به او نمیدهیم، عید حقوق ندارد، ریزگردها که مدرسه را تعطیل کرد باز حقوق ندارد با چه انگیزه و آرامشی باید سرکلاس برود؟ معلمان سه نوعاند، یک جور درس میدهند، اما سه جور حقوق میگیرند در شاخه کاردانش هم برونسپاری میکنند، اگر این کار انجام نشود با کمبود مربی مواجه میشوند.
جایگاه مدارس دولتی در میان نفرات برتر کنکور چیست؟
وی با بیان اینکه امروز عدالت آموزشی به شدت زیر سوال است، به نتایج نفرات برتر کنکور امسال اشاره کرد و افزود: ۶۰ درصد رتبه برترها مربوط به تهرانیها و ۴۰ درصد مربوط به مدارس خاص شهرستانها، چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی یا هیئت امنایی است. پس جایگاه مدرسه دولتی کجاست؟
وی درباره وضعیت آموزشهای مهارتی گفت:امسال برای اولین بار سیستم آموزشی ۶.۳.۳ کامل شد در متوسطه دوم مباحث مهارتی دو دسته کاردانش و فنی و حرفهای شد کاردانش یعنی دیپلمهها وارد بازار کار شوند و هنرستانهای فنی تکنیسین تربیت کنند، حوزه علوم ریاضی نیز در حیطه فنی، مهندس تربیت میکند.
وی افزود: گره و مشکل اینجاست که وقتی فرد در کاردانش آموزش داده شد دیگر نباید دنبال مدرکگرایی برود، این غلط است. در جوامع توسعه یافته امروز، وقتی فرد یک رشته را انتخاب کرد، شغلش از ابتدای راه مشخص است، اما در جامعه ما، دانشگاه و مدرک ارجحیت پیدا کرده است. کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغولاند. بیکاری پنهان از مهمترین دغدغههای فعلی است. آنچه امروز مهم است عدم تناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار است. همه چیز هم گردن آموزش و پرورش نیاندازیم، اقتصاد و تولید و صنعت هم باید با آموزش هماهنگ پیش برود این هماهنگیها باید در دولت اتفاق بیافتد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی که رسالتی برای کاردانش و فنی و دانشگاههای فنی تعریف میشود باید هماهنگیهایی هم ایجاد شود که اثرات آموزش را ببینیم، گفت: خیلی ضعف داریم بودجه در حوزه فنی بسیار کم است. هنوز در کارگاه مکانیک روی پیکان تمرین میکنند.
وی راهکار مهمی نیز ارائه و اظهار کرد: اساتید باید بروز شوند و به تعداد قابل توجه برسند. طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانشآموزان به سمت رشتههای فنی هدایت شوند، اما اکنون این رقم ۳۸ درصد است و باید دولت این مهم را در دستورکار قرار دهد و آموزش و تجهیزات و امکانات باید بروز شود.
وی افزود: نزدیک به دو میلیون نفر در شاخه نظری و حدود ۶۱۱ هزار نفر در شاخه کاردانش و ۴۸۲ هزار نفر در شاخه فنی و حرفهای مشغول به تحصیل هستند.
احمدی لاشکی با اشاره به اینکه ساماندهی نیروی انسانی و تنوع مدارس دو چالش آموزش و پرورش هستند، گفت: آیا در هنرستانهای کاردانش مربی به اندازه لازم وجود دارد یا خیر؟ مدارس دیگر هم همینطور. از سوی دیگر با تنوع مدارس روبرو هستیم و هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. با توجه به آنچه در کمیسیون آموزش به طور شفاف از مسئولین میشنوم یقین میدانم اول مهر دچار مشکل جدی هستیم.
احمدی لاشکی ادامه داد: از مجموع پرسنل آموزش و پرورش، ۵۸۹ هزار معلم، ۱۷۶ هزار مدیرو معاون و مابقی کادر اجراییاند و ما
۴۳ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز داریم. کره جنوبی جمعیت دانش آموزی ۶ میلیونی و در عین حال بیش از ۵۰۰ هزار نیروی انسانی دارد و در کلاس درس ۲۵ نفره همزمان ۵ معلم سرکلاساند.
معلمان یک مدل درس میدهند، اما سه مدل حقوق میگیرند
وی با اشاره به اینکه دائم گفته میشود معلم تامین میشود، اما باید پرسید از کجا؟ از حق التدریسها و سرباز معلمها؟ گفت: اگرحق التدریسها خوب هستند چرا تعیین تکلیف نمیشوند؟ آموزش و پرورش دنبال این نیست که پول و بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف آنها را از سازمان برنامه و بودجه بگیرد. نتیجه این میشود که اول مهر معلمی را سر کلاس میفرستیم که حقوق کافی به او نمیدهیم، عید حقوق ندارد، ریزگردها که مدرسه را تعطیل کرد باز حقوق ندارد با چه انگیزه و آرامشی باید سرکلاس برود؟ معلمان سه نوعاند، یک جور درس میدهند، اما سه جور حقوق میگیرند در شاخه کاردانش هم برونسپاری میکنند، اگر این کار انجام نشود با کمبود مربی مواجه میشوند.
جایگاه مدارس دولتی در میان نفرات برتر کنکور چیست؟
وی با بیان اینکه امروز عدالت آموزشی به شدت زیر سوال است، به نتایج نفرات برتر کنکور امسال اشاره کرد و افزود: ۶۰ درصد رتبه برترها مربوط به تهرانیها و ۴۰ درصد مربوط به مدارس خاص شهرستانها، چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی یا هیئت امنایی است. پس جایگاه مدرسه دولتی کجاست؟
وی درباره وضعیت آموزشهای مهارتی گفت:امسال برای اولین بار سیستم آموزشی ۶.۳.۳ کامل شد در متوسطه دوم مباحث مهارتی دو دسته کاردانش و فنی و حرفهای شد کاردانش یعنی دیپلمهها وارد بازار کار شوند و هنرستانهای فنی تکنیسین تربیت کنند، حوزه علوم ریاضی نیز در حیطه فنی، مهندس تربیت میکند.
وی افزود: گره و مشکل اینجاست که وقتی فرد در کاردانش آموزش داده شد دیگر نباید دنبال مدرکگرایی برود، این غلط است. در جوامع توسعه یافته امروز، وقتی فرد یک رشته را انتخاب کرد، شغلش از ابتدای راه مشخص است، اما در جامعه ما، دانشگاه و مدرک ارجحیت پیدا کرده است. کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغولاند. بیکاری پنهان از مهمترین دغدغههای فعلی است. آنچه امروز مهم است عدم تناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار است. همه چیز هم گردن آموزش و پرورش نیاندازیم، اقتصاد و تولید و صنعت هم باید با آموزش هماهنگ پیش برود این هماهنگیها باید در دولت اتفاق بیافتد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی که رسالتی برای کاردانش و فنی و دانشگاههای فنی تعریف میشود باید هماهنگیهایی هم ایجاد شود که اثرات آموزش را ببینیم، گفت: خیلی ضعف داریم بودجه در حوزه فنی بسیار کم است. هنوز در کارگاه مکانیک روی پیکان تمرین میکنند.
وی راهکار مهمی نیز ارائه و اظهار کرد: اساتید باید بروز شوند و به تعداد قابل توجه برسند. طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانشآموزان به سمت رشتههای فنی هدایت شوند، اما اکنون این رقم ۳۸ درصد است و باید دولت این مهم را در دستورکار قرار دهد و آموزش و تجهیزات و امکانات باید بروز شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط