ابلاغ آیین نامههای دانشجویان غیر بومی و بورسیه به دانشگاهها
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ آییننامههای دانشجویان غیر بومی و بورسیه به دانشگاهها خبر داد و افزود:این آییننامهها زمینه را برای توسعه هدفمند آموزش عالی در دانشگاهها با حفظ اقتدار و اختیار در مدیریتهای دانشگاهها فراهم میکند.
منطقه اصفهان و به نقل از سایت اطلاع رسانی دانشگاه کاشان، مجتبی شریعتی نیاسر در نشستی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه کاشان با بیان اینکه دانشگاه کاشان یکی از دانشگاههای خوب، جامع و باسابقه کشور است، اظهار کرد: وقتی تصویر درست و واقع بینانه از آموزش عالی داشته باشیم درخواستها و انتظارات واقع بینانهتر و منطقیتر و متناسب با منافع ملی خواهد بود و کار را برای مدیرانی که در سطح ستاد فعالیت میکنند راحتتر خواهد کرد.
وی به رشد روز افزون جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: به لحاظ جمعیت دانشجویی، حدود چهار میلیون و 800 هزار نفر دانشجو در کل کشور داریم که این جمعیت در بیش از دو هزار و 850 مرکز آموزش عالی و در چهار زیر نظام دولتی، دانشگاه آزاد، غیر دولتی و مراکز دانشگاهی نهادی در حال تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: جمعیت دانشجویی تا اوایل انقلاب حدود 180 هزار نفر بود که در حدود این 38 سال، رشد جمعیت دانشجوئی25 برابر شده است که این آمارها نشان میدهد رشد کمی فزاینده بوده است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه حدود 76 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاهها مشغول به فعالیت هستند، گفت: در بازده زمانی کوتاه این تعداد افزایش، غیر کارشناسانه بوده است،در حال حاضر با خیل زیادی از دانشجویان، دانش آموختگان و مراکز دانشگاهی که درصد قابل توجهی از آن ها از استانداردهای آموزش عالی متناسب با شاخصهای ملی فاصله دارند.
وی اظهار کرد: بر طبق اعلام مرکز آمار تا افق 1404 جمعیت کشوری در سنین 18 تا 22 سال رشد منفی دارد و این نشان میدهد که تعداد دانشجویان رو به کاهش است.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: با این روند آموزش عالی، طرح آمایش آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، در طرح آمایش آموزش عالی برنامه ریزی شده است.
شریعتی نیاسر سامان دهی موسسات را از مهمترین برنامههای طرح آمایش ذکر کرد و افزود: بر این اساس وزارت علوم در نظر دارد تا موسسات آموزش عالی ارزیابی و موسساتی که فاقد ارزش هستند جمع آوری خواهند شد،همچنین برخی موسسات در دیگر مراکز ادغام و برای برخی از دانشگاههای با سابقه نیز برنامههایی در نظر گرفته میشود.
معاون آموزش وزارت علوم با تاکید بر اینکه ماموریت گرایی از دیگر برنامه های طرح آمایش است،اظار کرد:برای هرکدام از دانشگاهها باید ماموریتی تعریف شود و ماموریتها باید متناسب با دستگاههای ستادی خود باشد و جذب اعضای هیئت علمی و پذیرش دانشجو نیز باید متناسب با ماموریتی که برای آنها تعریف شده صورت گیرد.از طرف دیگر ماموریتها به لحاظ عرصه فعالیتی که در برنامه ششم پیشنهاد داده شده تعریف میشود. در این راستا برای دانشگاهها چهار دسته ماموریت تعریف کردیم .دانشگاههایی که ماموریت فرا ملی، ملی، منطقهای و یا دانشگاههایی که ماموریت محلی دارند .
وی کیفیت آموزش عالی را از دیگر موارد طرح آمایش دانست و گفت: بر این اساس کنترل شاخصها تعریف شده است لذا به دانشگاههایی که از شاخصها فاصله دارند اجازه نمیدهیم به رشتههای جدید ورود پیدا کنند .
معاون آموزشی وزارت علوم، ایجاد نظام یکپارچه طرح سنجش آموزش کشور و ایجاد نظامهای آموزش مهارتی را از دیگر برنامههای طرح آمایش وزارت علوم دانست و گفت: موسسات مهارتی فنی و حرفهای و علمی و کاربردی اگر به صورت نظام یکپارچه اداره شوند بهتر میتوانند اهداف خود را دنبال کنند.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه منطقه بندی از دیگر موارد طرح آمایش آموزش عالی است، تصریح کرد: در این تقسیم بندی کشوری، دانشگاهها منطقه بندی و بر این اساس و چارچوب اهداف خود را دنبال میکنند.
وی به هدفمند سازی آموزش عالی از دیگر اولویتهای طرح آمایش عالی اشاره کرد و افزود: تاکنون مجوز دادنها بر اساس شاخصهای ملموس کمی بود، اما بر اساس این طرح رشتههای متناسب با بازار کار شناسائی شده، جلو برخی رشتههای ظرفیت خالی دانشگاهها که هدف خاصی ندارند سد میشود تا یک نظام مطلوبتری را در آموزش عالی داشته باشیم .
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: آیین نامه مربوط به دانشجویان غیر بومی و بورسیه نیز به دانشگاهها ابلاغ شده که زمینه را برای توسعه هدفمند آموزش عالی در دانشگاهها با حفظ اقتدار و اختیار در مدیریتهای دانشگاهها فراهم میکنیم.
منطقه اصفهان و به نقل از سایت اطلاع رسانی دانشگاه کاشان، مجتبی شریعتی نیاسر در نشستی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه کاشان با بیان اینکه دانشگاه کاشان یکی از دانشگاههای خوب، جامع و باسابقه کشور است، اظهار کرد: وقتی تصویر درست و واقع بینانه از آموزش عالی داشته باشیم درخواستها و انتظارات واقع بینانهتر و منطقیتر و متناسب با منافع ملی خواهد بود و کار را برای مدیرانی که در سطح ستاد فعالیت میکنند راحتتر خواهد کرد.
وی به رشد روز افزون جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: به لحاظ جمعیت دانشجویی، حدود چهار میلیون و 800 هزار نفر دانشجو در کل کشور داریم که این جمعیت در بیش از دو هزار و 850 مرکز آموزش عالی و در چهار زیر نظام دولتی، دانشگاه آزاد، غیر دولتی و مراکز دانشگاهی نهادی در حال تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: جمعیت دانشجویی تا اوایل انقلاب حدود 180 هزار نفر بود که در حدود این 38 سال، رشد جمعیت دانشجوئی25 برابر شده است که این آمارها نشان میدهد رشد کمی فزاینده بوده است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه حدود 76 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاهها مشغول به فعالیت هستند، گفت: در بازده زمانی کوتاه این تعداد افزایش، غیر کارشناسانه بوده است،در حال حاضر با خیل زیادی از دانشجویان، دانش آموختگان و مراکز دانشگاهی که درصد قابل توجهی از آن ها از استانداردهای آموزش عالی متناسب با شاخصهای ملی فاصله دارند.
وی اظهار کرد: بر طبق اعلام مرکز آمار تا افق 1404 جمعیت کشوری در سنین 18 تا 22 سال رشد منفی دارد و این نشان میدهد که تعداد دانشجویان رو به کاهش است.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: با این روند آموزش عالی، طرح آمایش آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، در طرح آمایش آموزش عالی برنامه ریزی شده است.
شریعتی نیاسر سامان دهی موسسات را از مهمترین برنامههای طرح آمایش ذکر کرد و افزود: بر این اساس وزارت علوم در نظر دارد تا موسسات آموزش عالی ارزیابی و موسساتی که فاقد ارزش هستند جمع آوری خواهند شد،همچنین برخی موسسات در دیگر مراکز ادغام و برای برخی از دانشگاههای با سابقه نیز برنامههایی در نظر گرفته میشود.
معاون آموزش وزارت علوم با تاکید بر اینکه ماموریت گرایی از دیگر برنامه های طرح آمایش است،اظار کرد:برای هرکدام از دانشگاهها باید ماموریتی تعریف شود و ماموریتها باید متناسب با دستگاههای ستادی خود باشد و جذب اعضای هیئت علمی و پذیرش دانشجو نیز باید متناسب با ماموریتی که برای آنها تعریف شده صورت گیرد.از طرف دیگر ماموریتها به لحاظ عرصه فعالیتی که در برنامه ششم پیشنهاد داده شده تعریف میشود. در این راستا برای دانشگاهها چهار دسته ماموریت تعریف کردیم .دانشگاههایی که ماموریت فرا ملی، ملی، منطقهای و یا دانشگاههایی که ماموریت محلی دارند .
وی کیفیت آموزش عالی را از دیگر موارد طرح آمایش دانست و گفت: بر این اساس کنترل شاخصها تعریف شده است لذا به دانشگاههایی که از شاخصها فاصله دارند اجازه نمیدهیم به رشتههای جدید ورود پیدا کنند .
معاون آموزشی وزارت علوم، ایجاد نظام یکپارچه طرح سنجش آموزش کشور و ایجاد نظامهای آموزش مهارتی را از دیگر برنامههای طرح آمایش وزارت علوم دانست و گفت: موسسات مهارتی فنی و حرفهای و علمی و کاربردی اگر به صورت نظام یکپارچه اداره شوند بهتر میتوانند اهداف خود را دنبال کنند.
رویداد۲۴- شریعتی نیاسر با بیان اینکه منطقه بندی از دیگر موارد طرح آمایش آموزش عالی است، تصریح کرد: در این تقسیم بندی کشوری، دانشگاهها منطقه بندی و بر این اساس و چارچوب اهداف خود را دنبال میکنند.
وی به هدفمند سازی آموزش عالی از دیگر اولویتهای طرح آمایش عالی اشاره کرد و افزود: تاکنون مجوز دادنها بر اساس شاخصهای ملموس کمی بود، اما بر اساس این طرح رشتههای متناسب با بازار کار شناسائی شده، جلو برخی رشتههای ظرفیت خالی دانشگاهها که هدف خاصی ندارند سد میشود تا یک نظام مطلوبتری را در آموزش عالی داشته باشیم .
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: آیین نامه مربوط به دانشجویان غیر بومی و بورسیه نیز به دانشگاهها ابلاغ شده که زمینه را برای توسعه هدفمند آموزش عالی در دانشگاهها با حفظ اقتدار و اختیار در مدیریتهای دانشگاهها فراهم میکنیم.
شریعتی نیاسر در پایان اظهار کرد: امیدواریم با اجرای طرح آمایش بتوانیم با همکاری و همفکری دانشگاهها، نظام هدفمندتر و مطلوبتری را در آموزش عالی دنبال کنیم.
وی به رشد روز افزون جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: به لحاظ جمعیت دانشجویی، حدود چهار میلیون و 800 هزار نفر دانشجو در کل کشور داریم که این جمعیت در بیش از دو هزار و 850 مرکز آموزش عالی و در چهار زیر نظام دولتی، دانشگاه آزاد، غیر دولتی و مراکز دانشگاهی نهادی در حال تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: جمعیت دانشجویی تا اوایل انقلاب حدود 180 هزار نفر بود که در حدود این 38 سال، رشد جمعیت دانشجوئی25 برابر شده است که این آمارها نشان میدهد رشد کمی فزاینده بوده است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه حدود 76 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاهها مشغول به فعالیت هستند، گفت: در بازده زمانی کوتاه این تعداد افزایش، غیر کارشناسانه بوده است،در حال حاضر با خیل زیادی از دانشجویان، دانش آموختگان و مراکز دانشگاهی که درصد قابل توجهی از آن ها از استانداردهای آموزش عالی متناسب با شاخصهای ملی فاصله دارند.
وی اظهار کرد: بر طبق اعلام مرکز آمار تا افق 1404 جمعیت کشوری در سنین 18 تا 22 سال رشد منفی دارد و این نشان میدهد که تعداد دانشجویان رو به کاهش است.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: با این روند آموزش عالی، طرح آمایش آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، در طرح آمایش آموزش عالی برنامه ریزی شده است.
شریعتی نیاسر سامان دهی موسسات را از مهمترین برنامههای طرح آمایش ذکر کرد و افزود: بر این اساس وزارت علوم در نظر دارد تا موسسات آموزش عالی ارزیابی و موسساتی که فاقد ارزش هستند جمع آوری خواهند شد،همچنین برخی موسسات در دیگر مراکز ادغام و برای برخی از دانشگاههای با سابقه نیز برنامههایی در نظر گرفته میشود.
معاون آموزش وزارت علوم با تاکید بر اینکه ماموریت گرایی از دیگر برنامه های طرح آمایش است،اظار کرد:برای هرکدام از دانشگاهها باید ماموریتی تعریف شود و ماموریتها باید متناسب با دستگاههای ستادی خود باشد و جذب اعضای هیئت علمی و پذیرش دانشجو نیز باید متناسب با ماموریتی که برای آنها تعریف شده صورت گیرد.از طرف دیگر ماموریتها به لحاظ عرصه فعالیتی که در برنامه ششم پیشنهاد داده شده تعریف میشود. در این راستا برای دانشگاهها چهار دسته ماموریت تعریف کردیم .دانشگاههایی که ماموریت فرا ملی، ملی، منطقهای و یا دانشگاههایی که ماموریت محلی دارند .
وی کیفیت آموزش عالی را از دیگر موارد طرح آمایش دانست و گفت: بر این اساس کنترل شاخصها تعریف شده است لذا به دانشگاههایی که از شاخصها فاصله دارند اجازه نمیدهیم به رشتههای جدید ورود پیدا کنند .
معاون آموزشی وزارت علوم، ایجاد نظام یکپارچه طرح سنجش آموزش کشور و ایجاد نظامهای آموزش مهارتی را از دیگر برنامههای طرح آمایش وزارت علوم دانست و گفت: موسسات مهارتی فنی و حرفهای و علمی و کاربردی اگر به صورت نظام یکپارچه اداره شوند بهتر میتوانند اهداف خود را دنبال کنند.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه منطقه بندی از دیگر موارد طرح آمایش آموزش عالی است، تصریح کرد: در این تقسیم بندی کشوری، دانشگاهها منطقه بندی و بر این اساس و چارچوب اهداف خود را دنبال میکنند.
وی به هدفمند سازی آموزش عالی از دیگر اولویتهای طرح آمایش عالی اشاره کرد و افزود: تاکنون مجوز دادنها بر اساس شاخصهای ملموس کمی بود، اما بر اساس این طرح رشتههای متناسب با بازار کار شناسائی شده، جلو برخی رشتههای ظرفیت خالی دانشگاهها که هدف خاصی ندارند سد میشود تا یک نظام مطلوبتری را در آموزش عالی داشته باشیم .
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: آیین نامه مربوط به دانشجویان غیر بومی و بورسیه نیز به دانشگاهها ابلاغ شده که زمینه را برای توسعه هدفمند آموزش عالی در دانشگاهها با حفظ اقتدار و اختیار در مدیریتهای دانشگاهها فراهم میکنیم.
منطقه اصفهان و به نقل از سایت اطلاع رسانی دانشگاه کاشان، مجتبی شریعتی نیاسر در نشستی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه کاشان با بیان اینکه دانشگاه کاشان یکی از دانشگاههای خوب، جامع و باسابقه کشور است، اظهار کرد: وقتی تصویر درست و واقع بینانه از آموزش عالی داشته باشیم درخواستها و انتظارات واقع بینانهتر و منطقیتر و متناسب با منافع ملی خواهد بود و کار را برای مدیرانی که در سطح ستاد فعالیت میکنند راحتتر خواهد کرد.
وی به رشد روز افزون جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: به لحاظ جمعیت دانشجویی، حدود چهار میلیون و 800 هزار نفر دانشجو در کل کشور داریم که این جمعیت در بیش از دو هزار و 850 مرکز آموزش عالی و در چهار زیر نظام دولتی، دانشگاه آزاد، غیر دولتی و مراکز دانشگاهی نهادی در حال تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: جمعیت دانشجویی تا اوایل انقلاب حدود 180 هزار نفر بود که در حدود این 38 سال، رشد جمعیت دانشجوئی25 برابر شده است که این آمارها نشان میدهد رشد کمی فزاینده بوده است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه حدود 76 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاهها مشغول به فعالیت هستند، گفت: در بازده زمانی کوتاه این تعداد افزایش، غیر کارشناسانه بوده است،در حال حاضر با خیل زیادی از دانشجویان، دانش آموختگان و مراکز دانشگاهی که درصد قابل توجهی از آن ها از استانداردهای آموزش عالی متناسب با شاخصهای ملی فاصله دارند.
وی اظهار کرد: بر طبق اعلام مرکز آمار تا افق 1404 جمعیت کشوری در سنین 18 تا 22 سال رشد منفی دارد و این نشان میدهد که تعداد دانشجویان رو به کاهش است.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: با این روند آموزش عالی، طرح آمایش آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، در طرح آمایش آموزش عالی برنامه ریزی شده است.
شریعتی نیاسر سامان دهی موسسات را از مهمترین برنامههای طرح آمایش ذکر کرد و افزود: بر این اساس وزارت علوم در نظر دارد تا موسسات آموزش عالی ارزیابی و موسساتی که فاقد ارزش هستند جمع آوری خواهند شد،همچنین برخی موسسات در دیگر مراکز ادغام و برای برخی از دانشگاههای با سابقه نیز برنامههایی در نظر گرفته میشود.
معاون آموزش وزارت علوم با تاکید بر اینکه ماموریت گرایی از دیگر برنامه های طرح آمایش است،اظار کرد:برای هرکدام از دانشگاهها باید ماموریتی تعریف شود و ماموریتها باید متناسب با دستگاههای ستادی خود باشد و جذب اعضای هیئت علمی و پذیرش دانشجو نیز باید متناسب با ماموریتی که برای آنها تعریف شده صورت گیرد.از طرف دیگر ماموریتها به لحاظ عرصه فعالیتی که در برنامه ششم پیشنهاد داده شده تعریف میشود. در این راستا برای دانشگاهها چهار دسته ماموریت تعریف کردیم .دانشگاههایی که ماموریت فرا ملی، ملی، منطقهای و یا دانشگاههایی که ماموریت محلی دارند .
وی کیفیت آموزش عالی را از دیگر موارد طرح آمایش دانست و گفت: بر این اساس کنترل شاخصها تعریف شده است لذا به دانشگاههایی که از شاخصها فاصله دارند اجازه نمیدهیم به رشتههای جدید ورود پیدا کنند .
معاون آموزشی وزارت علوم، ایجاد نظام یکپارچه طرح سنجش آموزش کشور و ایجاد نظامهای آموزش مهارتی را از دیگر برنامههای طرح آمایش وزارت علوم دانست و گفت: موسسات مهارتی فنی و حرفهای و علمی و کاربردی اگر به صورت نظام یکپارچه اداره شوند بهتر میتوانند اهداف خود را دنبال کنند.
رویداد۲۴- شریعتی نیاسر با بیان اینکه منطقه بندی از دیگر موارد طرح آمایش آموزش عالی است، تصریح کرد: در این تقسیم بندی کشوری، دانشگاهها منطقه بندی و بر این اساس و چارچوب اهداف خود را دنبال میکنند.
وی به هدفمند سازی آموزش عالی از دیگر اولویتهای طرح آمایش عالی اشاره کرد و افزود: تاکنون مجوز دادنها بر اساس شاخصهای ملموس کمی بود، اما بر اساس این طرح رشتههای متناسب با بازار کار شناسائی شده، جلو برخی رشتههای ظرفیت خالی دانشگاهها که هدف خاصی ندارند سد میشود تا یک نظام مطلوبتری را در آموزش عالی داشته باشیم .
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: آیین نامه مربوط به دانشجویان غیر بومی و بورسیه نیز به دانشگاهها ابلاغ شده که زمینه را برای توسعه هدفمند آموزش عالی در دانشگاهها با حفظ اقتدار و اختیار در مدیریتهای دانشگاهها فراهم میکنیم.
شریعتی نیاسر در پایان اظهار کرد: امیدواریم با اجرای طرح آمایش بتوانیم با همکاری و همفکری دانشگاهها، نظام هدفمندتر و مطلوبتری را در آموزش عالی دنبال کنیم.
منبع: ایسنا