تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

از 57 هزارنفرفقط 17تن تاکسی تحویل گرفتند

ثبت نام در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی درشهرهای کشور از 12 اسفند 94 آغاز شد و قرار شد 90 هزار تاکسی فرسوده در این طرح ثبت نام کنند.
رویداد۲۴ -  قرار بود نخستین گروه از تاکسی های نو شامل هشت هزار دستگاه در اسفند ماه سال گذشته تحویل متقاضیان شود.اکنون که در روزهای پایانی خرداد 95 هستیم تنها 17 دستگاه از این تاکسی ها تحویل متقاضیان شده است.

** تعداد ثبت نام ها تاکنون
بر اساس آخرین وضعیت طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی در شهرهای کشورکه از سوی سازمان شهردای ها ودهیاری ها تا پایان وقت اداری روز شنبه 22 خرداد ماه جاری اعلام شد، 57 هزار و 601 تاکسی فرسوده تولید قبل از سال 1385 در این طرح ثبت نام شده اند.
تاکنون 53 هزار و 225 مورد از ثبت نامی ها توسط سازمان ها و واحدهای تاکسیرانی و حمل و نقل همگانی شهرداری ها و 51 هزار و 259 مورد از ثبت نامی ها توسط اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور و اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور تائید شده است.
همچنین تاکنون 49 هزار و 812 پیامک به متقاضیان ارسال شده است تا برای دریافت معرفی نامه جهت انتخاب بانک و نمایندگی ایران خودرو به سازمان ها و واحدهای تاکسیرانی و حمل و نقل همگانی شهرداری ها مراجعه کنند؛همچنین تاکنون 26 هزار و 772 متقاضی، شعبه بانک و نمایندگی ایران خودرو را انتخاب کرده اند.
براساس اعلام سازمان شهرداری ها دهیاری ها، 6 هزار و 84 پرونده تسهیلات در بانک ها تشکیل و 5 هزار و 397 پرونده در بانک ها تکمیل شده است و متقاضیان این پرونده ها برای خرید تسهیلات به خودروساز معرفی شده اند؛ ضمن اینکه یک هزار و 664 مورد واریز وجه تسهیلات از سوی بانک های عامل به ایران خودرو انجام شده است.
تعداد درخواست های خرید نقدی خودرو هم یک هزار و 380 مورد بوده که 544 مورد واریز وجه به حساب ایران خودرو در این زمینه هم تایید شده است.
تاکنون 6 هزار و 254 کد رهگیری و سه هزار و 785 پیش فاکتور از سوی شرکت ایران خودرو صادر و 2 هزار و 208 مورد واریز وجه به حساب این شرکت در این زمینه تایید شده است.
ضمنا، 323 متقاضی در مراکز اسقاط پذیرش شده اند و تعداد ارزش لاشه خودرو پرداخت شده 129 مورد و تعداد پرداخت ارزش لاشه خودرو تایید شده 129 مورد گزارش شده است .
تعداد خودروهای احراز اصالت شده 125 مورد، تعداد خودروهای اسقاط شده 125 مورد، تعداد پرونده های اسقاط ارسال شده به نیروی انتظامی برای تایید، 125 مورد و تعداد پرونده های اسقاط تایید شده توسط نیروی انتظامی 81 مورد بوده است.

** آغاز تحویل تاکسی های نو از اسفند سال94
مهران کفاش، سخنگوی طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی در شهرهای کشور در بهمن سال گذشته به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفته بود که تحویل خودروهای نو به تاکسی دارانی که در طرح تعویض و جایگزینی 90 هزار تاکسی فرسوده ثبت نام کردند از اسفند (1394) آغاز می شود.
مهران کفاش افزود: تحویل این تاکسی ها با هشت هزار دستگاه شروع می شود و بر اساس هماهنگی انجام شده با ایران خودرو در فروردین سال آینده، هفت هزار دستگاه و بعد از آن از اردیبهشت تا شهریور نیز ماهانه 15 هزار دستگاه خودروی نو، تحویل متقاضیان می شود.
به گفته کفاش، خودروهای جایگزین، شامل سمند EF7 و پژو 405 GLX مجهز به مخزن CNG با امکان پیمایش حداقل 300 کیلومتر در هر بار سوخت گیری، GPS برای اندازه گیری پیمایش تاکسی و تاکسیمتر برای اعلام کرایه جا به جایی مسافران است.
وی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی، وام 20 میلیون تومانی با نرخ 16 درصد و برای دوره بازپرداخت چهارساله که ماهانه حدود 570 هزار تومان قسط بازپرداخت تعیین شده است به رانندگان تاکسی تعلق می گیرد؛ همچنین مبلغ پنج میلیون تومان هم از طرف دولت برای اسقاط خودروی فرسوده تعلق می گیرد و تاکسیران، مانده مبلغ خودرو را پرداخت خواهد کرد.

** چرا فقط 17 خودرو نو تحویل داده شده است؟
مسعود طبیبی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور و مجری طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور با اشاره به آخرین وضعیت طرح نوسازی تاکسی ها، گفت: ایران خودرو بیش از یک ماه است که پول های تاکسیرانان را درحساب بانکی خود نگه داشته است اما خودروها را تحویل نمی دهد.
طبیبی با انتقاد از عملکرد ایران خودرو در نوسازی تاکسی ها، افزود: یکی از مهم ترین انتقادات ما به ایران خودرو این است که تعلل زیادی در تحویل خودرو به متقاضیان دارد و در چندهفته گذشته تنها 16 تا 17 متقاضی، خودروهای خود را تحویل گرفته اند.
وی با بیان اینکه امیدواریم ایران خودرو معضل تحویل خودروها را حل کند، گفت : یکی از مشکلاتی که با این شرکت داشتیم بر سر ارزش خودروی اسقاطی بود که در چندین جلسه توانستیم نرخ 500 هزار تومان به ازای هر خودرو را تثبیت کنیم که زمان آن به 21 بهمن سال گذشته باز می گردد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، اظهار کرد: ایران خودرو درسال 95 برای این رقم بهانه هایی آورد؛ اما در این راستا ابلاغیه ای از سوی صالحی نیا معاون وزیر صنعت معدن، تجارت در فروردین ماه به ایران خودرو فرستاده شد و براین رقم تاکید شد.
طبیبی ادامه داد: ایران خودرو با وجود ابلاغیه معاون وزیر صنعت، بهانه جویی های خود را ادامه داد؛ این شرکت در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که باید ارزش خودروهای اسقاطی از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت تعیین شود که ستاد یاد شده هم رقم 500 هزار تومانی را به ایران خودرو تاکید کرد.
وی افزود: ایران خودرو با وجود تاکیدات یاد شده دستگاه های مورد اشاره بر طبل خود کوبید و اعلام کرد که 500 هزار تومان اعلامی از سوی مراکز اسقاط قابل قبول نیست و حاضر به پرداخت این رقم هم نمی شود.
این مقام مسئول در اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، خاطرنشان کرد: البته ما تعیین کرده بودیم که این رقم در پیش فاکتور خرید خودرو از ایران خودرو بیاید تا متقاضی دچار سردرگمی نشود و در واقع ایران خودرو این هزینه را از مراکز اسقاط دریافت کند.

**یک مشکل دیگر از سوی ایران خودرو
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور با بیان اینکه در اولین پیش فاکتورصادر شده در تهران این رقم لحاظ شده است، اظهار کرد: اتحادیه توانست پس از 2 ماه این مشکلات را حل کند اما بازهم ایران خودرو یک مشکل دیگر برای متقاضیان به وجود آورده است.
طبیبی با اشاره به طولانی شدن روند تحویل خودرو به متقاضیان، افزود: متقاضیان پول ها را به صورت نقدی به حساب ایران خودرو واریز کرده اند اما متاسفانه خودرو تحویل آنها نشده است.
وی به مشکلات متقاضیان ساکن درخارج از تهران اشاره کرد و گفت: ایران خودرو بیش از یک ماه است که پول ها را در حساب خود نگه داشته است بدون اینکه خودرو را به متقاضی تحویل دهد در حالیکه تاکسی وسیله کار متقاضیان محسوب می شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور با بیان اینکه خوشبختانه متقاضیان مشکل سررسید اقساط را ندارند، اینگونه یاد آورشد: پرداخت وام از سوی بانک ها انجام نگرفته به همین جهت سررسید وام ها نرسیده است اما متقاضیان منتظر تحویل خودروها هستند و به وضعیت موجود، اعتراض دارند.
طبیبی در خصوص بهانه جویی های ایران خودرو برای تعیین مراکز اسقاط خودروها، چنین توضیح داد: در سند اولیه طرح آمده بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، مراکز اسقاط را تعیین کند اما در زمان امضای سند این موضوع هم گنجانده شد که این امر با نظارت ایران خودرو انجام گیرد.
وی ادامه داد: این موضوع دستاویزی شد که مراکز اسقاط را محدود کردند در حالی که خواسته ما این بود که حداقل در هر مرکزاستان یک مرکز اسقاط تعیین شود.
طبیبی تصریح کرد: بنابراین ناچار شدیم که مدیریت انجام کار را سرو سامان ببخشیم به همین دلیل در صورتجلسه بهمن ماه ایران خودرو مقرر شد که متقاضی تاکسی را در نمایندگی فروش ایران خودرو در هر شهر تحویل دهد و تاکسی طی 10 روز با هزینه ایران خودرو به مرکز اسقاط خودرو تحویل داده شود.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر ایران خودرو پس از کش و قوس های فراوان، تعداد مراکز اسقاط را به هشت مرکز رسانده است، گفت: این عدد برای ما قابل قبول نیست و متقاضی باید در هر شهر و مرکز استان امکان اسقاط خودور را داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، انحصاری بودن ایران خودرو در طرح نوسازی را بزرگ ترین مانع بر سر اجرای این طرح دانست و افزود: اجرای طرح نوسازی تاکسی ها دو هدف عمده داشت اول اینکه افزایش سطح رضایتمندی این قشر و رعایت توان مالی تاکسی دارها که با اقداماتی که از سوی ایران خودرو انجام می گیرد از این اهداف دور شده ایم.
طبیبی از متقاضیان درخواست کرد تا صبر و شکیبایی داشته باشند و اعلام کرد اتحادیه به دنبال این است تا هرچه سریع تر این مشکلات را برطرف کند.
سوالی مطرح است و آن اینکه آیا مسئولان بعد از کش و قوس های فراوان به وعده های خود بعد ازگذشت چهار ماه عمل می کنند و تاکسی داران با دلی خوش در گرمای هوای تابستان و زبان روزه مسافران سطح شهر را با تاکسی های نو جابه جا می کنند؟
به تاکسی های با عمر بالاتر از 10 سال در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی درشهرهای کشور، تاکسی فرسوده اطلاق می شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما