رئیس خانه صنعت و معدن ایران:
ضرورت افزایش سطح همکاری خودروسازان با قطعه سازان
رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: برای آنکه میزان داخلی سازی در صنعت خودرو نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا کند خودروسازان و قطعه سازان باید در کنار یکدیگر کار کنند، فعالیت روبروی هم نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
رویداد۲۴ عبدالوهاب سهل آبادی درباره اینکه چگونه میتوان داخلی سازی خودروهای داخلی را افزایش داد تا نیاز به واردات قطعات خودرو نداشته باشیم، تصریح کرد: یکی از کارهایی که صنعت خودرو را در مسیر خودکفایی و افزایش داخلی سازی قرار میدهد، توسعه همکاری خودروسازان با قطعه سازان است.
وی گفت: میتوان مراکزی ایجاد کرد که در آن قطعه سازان و خودروسازان در کنار یکدیگر کار کنند و به تولیدات مشترک برسند؛ ایران خودرو و سایپا از یکدیگر جدا نیستند، لذا با برنامه ریزی بلند مدت میتوانند در زمینه داخلی سازی انواع قطعاتی که میتواند در دو مجموعه صنعتی به صورت یکسان مصرف میشود به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنند.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران افزود: به نظر میرسد طی سالهای اخیر خودروسازان و قطعه سازان یکدیگر را جدا از هم دیدند و هیچ زمان نتوانستند به تعریف مشترکی از خواستههای خود برسند و از سویی خودروسازان باید تمام تلاش خود را بکنند تا بدهی معوق به قطعه سازان نداشته باشند.
وی با بیان اینکه عدم بدهی معوق به قطعه سازان باعث میشود که آنها انگیزه برای نوآوری و تولید قطعات وارداتی را داشته باشند، تصریح کرد: خودروسازان با برون سپاری فعالیتهای خود به قطعه سازان میتوانند گام بزرگی در افزایش داخلی سازی در صنعت خودرو بردارند.
بیشتر بخوانید: سبد فعالیت فناوری بین خودروسازان و دانش بنیانها تعریف شود
سهل آبادی گفت: نکتهای که همیشه مغفول مانده توسعه فناوری و ارتقا تکنولوژی شرکتهای قطعه ساز است، قطعه سازان به ماشین آلات به روز نیاز دارند تا بتوانند در تولیدات قطعات خاص به پیشرفت برسند؛ بدین جهت آنها بایستی به سمت سرمایه گذاری در این حوزه حرکت کنند، این موضوع یک الزام است.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران افزود: خودروسازان اگر میخواهند داخلی سازی خودروها را با تمام قوا پیگیری کنند، توصیه میکنم که هزینههای سَربار خود را کاهش دهند تا سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در تولید قطعات جدید و حتی همکاری برای ساخت قطعه با قطعه سازان را داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه قطعه سازان باید به سمت افزایش سطح دانش فنی خود حرکت کنند، یادآور شد: زنجیره تولید شرکتهای خودروسازی نیاز به بازنگری دارد؛ طی این سالها زنجیره تولید کارنامه کاری خوبی نداشته است بدین جهت باید با سبک و سیاق جدید آن را مدیریت کرد.
سهل آبادی گفت: ما به اتومبیل ایرانی زیبا، با کیفیت، دانش فنی روز و داخلی سازی بالا نیاز داریم، اگر برای هر کدام این موارد سرمایه گذاری کنیم با سرعت به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهیم کرد.
وی گفت: میتوان مراکزی ایجاد کرد که در آن قطعه سازان و خودروسازان در کنار یکدیگر کار کنند و به تولیدات مشترک برسند؛ ایران خودرو و سایپا از یکدیگر جدا نیستند، لذا با برنامه ریزی بلند مدت میتوانند در زمینه داخلی سازی انواع قطعاتی که میتواند در دو مجموعه صنعتی به صورت یکسان مصرف میشود به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنند.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران افزود: به نظر میرسد طی سالهای اخیر خودروسازان و قطعه سازان یکدیگر را جدا از هم دیدند و هیچ زمان نتوانستند به تعریف مشترکی از خواستههای خود برسند و از سویی خودروسازان باید تمام تلاش خود را بکنند تا بدهی معوق به قطعه سازان نداشته باشند.
وی با بیان اینکه عدم بدهی معوق به قطعه سازان باعث میشود که آنها انگیزه برای نوآوری و تولید قطعات وارداتی را داشته باشند، تصریح کرد: خودروسازان با برون سپاری فعالیتهای خود به قطعه سازان میتوانند گام بزرگی در افزایش داخلی سازی در صنعت خودرو بردارند.
بیشتر بخوانید: سبد فعالیت فناوری بین خودروسازان و دانش بنیانها تعریف شود
سهل آبادی گفت: نکتهای که همیشه مغفول مانده توسعه فناوری و ارتقا تکنولوژی شرکتهای قطعه ساز است، قطعه سازان به ماشین آلات به روز نیاز دارند تا بتوانند در تولیدات قطعات خاص به پیشرفت برسند؛ بدین جهت آنها بایستی به سمت سرمایه گذاری در این حوزه حرکت کنند، این موضوع یک الزام است.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران افزود: خودروسازان اگر میخواهند داخلی سازی خودروها را با تمام قوا پیگیری کنند، توصیه میکنم که هزینههای سَربار خود را کاهش دهند تا سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در تولید قطعات جدید و حتی همکاری برای ساخت قطعه با قطعه سازان را داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه قطعه سازان باید به سمت افزایش سطح دانش فنی خود حرکت کنند، یادآور شد: زنجیره تولید شرکتهای خودروسازی نیاز به بازنگری دارد؛ طی این سالها زنجیره تولید کارنامه کاری خوبی نداشته است بدین جهت باید با سبک و سیاق جدید آن را مدیریت کرد.
سهل آبادی گفت: ما به اتومبیل ایرانی زیبا، با کیفیت، دانش فنی روز و داخلی سازی بالا نیاز داریم، اگر برای هر کدام این موارد سرمایه گذاری کنیم با سرعت به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهیم کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط