کاروانهای سیار سلامت به نقاط قرمز کرونا میروند
نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ ضمن بیان اقدامات این سامانه در جهت بیماریابی و مشاوره کرونا، در عین حال خدماتی که در قالب کاروانهای سیار سلامت برای انجام ویزیت غیرحضوری صورت میگیرد را تشریح کرد.
رویداد۲۴ دکتر عالیه پوردست نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ با اشاره به اینکه سامانه ۴۰۳۰ به صورت مشترک میان وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فعال است، گفت: از شروع اپیدمی کرونا و از ۵ اسفند سال قبل تاکنون فعالیتهای سامانه برقرار است و سوالات پزشکی مردم را توسط اپراتورهایی که بعضا پزشک یا پیراپزشک هستند، پاسخ میدهد. قسمتی از پاسخدهیهای مرکز تماس به سوالات رایج به شکل تلفن گویا است و در صورتی که فرد پاسخ مناسب و دلخواه خود را دریافت نکند میتواند با شمارهگیری اعداد مختلف به اپراتور مورد نظر خود وصل شود.
وی افزود: کارشناسان تغذیه، گروه سلامت روان و روانشناسان وزارت بهداشت برای پاسخ به سوالات احتمالی برای کنترل استرس و خشم در دوران کرونا و قرنطینه، کارشناسان سلامت سالمندی و خدمات سلامت مادران برای مشاورههای پیش از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری ارائه میشود. واحد مرکز مشاوره سلامت مادران باردار حدودا دو هفته است که افتتاح شده و تاکنون ۳ درصد کل تماسها را به خود اختصاص داده است.
نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ درباره درصد سایر تماسهایی که با این سامانه برقرار میشود، تصریح کرد: حدود یک درصد تماسها نیز مربوط به سلامت سالمندی است، البته این درصد کم به علت برقراری تماس کمتر از سوی سالمندان است و کارشناسان ما در این حوزه در هر دو شیفت آماده پاسخگویی به سوالات سالمندان هستند. ۶ درصد تماسها مربوط به سوالات روانشناسی است و همکاران واحد تغذیه نیز پاسخگوی ۷ درصد تماسها هستند و ۸۳ درصد تماسهایی که پاسخ داده میشود توسط اپراتورهای عمومی است و میتوان نتیجه گرفت اکثر سوالات مردم با محوریت کووید۱۹ است.
بیشتر بخوانید: محدودیتهای کرونایی یک هفته دیگر تمدید شد / استفاده از طرفیت دورکاری تا چهارشنبه هفته آینده تمدید شده است
وی درباره تعداد تماسهای برقرار شده با این سامانه، اظهار کرد: تعداد کلی تماسهای ما تا ۳۰ تیرماه، ۱۷ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۲۷۶ تماس بوده است که حدود ۱۵ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۱ تماسش توسط اپراتورها پاسخ داده شده. ۲۲۰۰ اپراتور با ما همکاری میکنند که بخش عمده آنها جهادی بوده و روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تماس را پاسخگو هستند.
وی با اشاره به اینکه تماسها با سامانه ۴۰۳۰ مورد سنجش احساسات نیز قرار میگیرد، تاکید کرد: بر اساس آنالیز آماری انجام شده بر تماسهای برقرار شده با ۴۰۳۰ در هفته گذشته، ۴۳ درصد افراد شاد، ۲۲ درصد عصبانی، ۲۱ درصد طبیعی، ۱۰ درصد غمگین و ۳ درصد افسرده بودند.
پوردست با بیان اینکه پس از اسفند و فروردین تماسها با سامانه با کاهش مواجه بود، گفت: البته مجددا تماسها رو به افزایش است، اما این افزایش هنوز مانند دوران پیک کرونا نیست. سوالات مردم از روشهای پیشگیری از ابتلا به کرونا به سمت دارو، درمان، واکسن و یافتههای پزشکی سوق پیدا کرده است.
وی درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی کرونا در سامانه ۴۰۳۰، گفت: از ابتدای بحران کرونا واحدهای سیار سلامت ما به استانهای قم، مازنداران، گیلان و جزیره هرمز فرستاده شدند تا بیماران را به شکل تلهمدیسین ویزیت کنند. کاروان سیار سلامت همچنان در هر نقطهای که نیاز باشد و بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک، قرمز شناخته شود حضور پیدا میکنند و بیماران را به شکل غیر حضوری ویزیت میکنند.
وی افزود: کارشناسان تغذیه، گروه سلامت روان و روانشناسان وزارت بهداشت برای پاسخ به سوالات احتمالی برای کنترل استرس و خشم در دوران کرونا و قرنطینه، کارشناسان سلامت سالمندی و خدمات سلامت مادران برای مشاورههای پیش از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری ارائه میشود. واحد مرکز مشاوره سلامت مادران باردار حدودا دو هفته است که افتتاح شده و تاکنون ۳ درصد کل تماسها را به خود اختصاص داده است.
نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ درباره درصد سایر تماسهایی که با این سامانه برقرار میشود، تصریح کرد: حدود یک درصد تماسها نیز مربوط به سلامت سالمندی است، البته این درصد کم به علت برقراری تماس کمتر از سوی سالمندان است و کارشناسان ما در این حوزه در هر دو شیفت آماده پاسخگویی به سوالات سالمندان هستند. ۶ درصد تماسها مربوط به سوالات روانشناسی است و همکاران واحد تغذیه نیز پاسخگوی ۷ درصد تماسها هستند و ۸۳ درصد تماسهایی که پاسخ داده میشود توسط اپراتورهای عمومی است و میتوان نتیجه گرفت اکثر سوالات مردم با محوریت کووید۱۹ است.
بیشتر بخوانید: محدودیتهای کرونایی یک هفته دیگر تمدید شد / استفاده از طرفیت دورکاری تا چهارشنبه هفته آینده تمدید شده است
وی درباره تعداد تماسهای برقرار شده با این سامانه، اظهار کرد: تعداد کلی تماسهای ما تا ۳۰ تیرماه، ۱۷ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۲۷۶ تماس بوده است که حدود ۱۵ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۱ تماسش توسط اپراتورها پاسخ داده شده. ۲۲۰۰ اپراتور با ما همکاری میکنند که بخش عمده آنها جهادی بوده و روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تماس را پاسخگو هستند.
وی با اشاره به اینکه تماسها با سامانه ۴۰۳۰ مورد سنجش احساسات نیز قرار میگیرد، تاکید کرد: بر اساس آنالیز آماری انجام شده بر تماسهای برقرار شده با ۴۰۳۰ در هفته گذشته، ۴۳ درصد افراد شاد، ۲۲ درصد عصبانی، ۲۱ درصد طبیعی، ۱۰ درصد غمگین و ۳ درصد افسرده بودند.
پوردست با بیان اینکه پس از اسفند و فروردین تماسها با سامانه با کاهش مواجه بود، گفت: البته مجددا تماسها رو به افزایش است، اما این افزایش هنوز مانند دوران پیک کرونا نیست. سوالات مردم از روشهای پیشگیری از ابتلا به کرونا به سمت دارو، درمان، واکسن و یافتههای پزشکی سوق پیدا کرده است.
وی درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی کرونا در سامانه ۴۰۳۰، گفت: از ابتدای بحران کرونا واحدهای سیار سلامت ما به استانهای قم، مازنداران، گیلان و جزیره هرمز فرستاده شدند تا بیماران را به شکل تلهمدیسین ویزیت کنند. کاروان سیار سلامت همچنان در هر نقطهای که نیاز باشد و بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک، قرمز شناخته شود حضور پیدا میکنند و بیماران را به شکل غیر حضوری ویزیت میکنند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط