اعلام ناگهانی حضوری شدن کلاسهای شهرهای قرمز و سردرگمی مدارس
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران مدارس خودشان را برای آموزش مجازی به خصوص در شهری مثل تهران و سایر شهرهای قرمز آماده کرده بودند گفت: از چهارشنبه و پنجشنبه یکباره بحث حضور در کلاس مطرح شد. مدارس نمیتوانند آمادگی را به این سرعت کسب کنند. فکر میکنیم ما برای سلامت مردم تصمیم میگیریم در حالی که این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و ما باید تسهیلات را برایشان فراهم کنیم.
رویداد۲۴ علی اصغر فانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع "آموزش، کیفیت و کرونا" به روی آنتن شبکه آموزش رفت درباره بازگشایی مدارس و اینکه آیا موافق آن هستید یا خیر؟ گفت: این موضوع بسیار دیر اعلام شد و مدیران مدارس خودشان را برای آموزش مجازی به خصوص در شهری مثل تهران و سایر شهرهای قرمز آماده کرده بودند و شاهد بودیم که از چهارشنبه و پنجشنبه یکباره بحث حضور در کلاس مطرح شد. به نظر بنده مدارس نمیتوانند آمادگی را به این سرعت کسب کنند.
وی در پاسخ به اینکه فلسفه این دیر اعلام کردنها چیست؟ اظهار کرد: ما فکر میکنیم ما برای سلامت مردم تصمیم میگیریم در حالی که این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و ما تسهیلات را برایشان فراهم کنیم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: یک تجربه جنگ را داریم. در سالهای ۶۴ تا ۶۸ معاون وزارتخانه بودم و تصمیمات درباره بازگشایی مدارس در آن دوره برعهده بنده بود. جلساتی داشتیم و مباحث مطرح میشد و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که مردم هرکجا هستند ما هم همانجا هستیم. برخی مردم خانه بودند و مدرسه نمیآمدند و آموزش تلویزیونی را دایر کردیم. برخی گفتند بچهها را میفرستیم و مدارس برای رفع اشکال باز بودند. یک عده به روستاهای پدرشان رفتند و ما بخشنامه کردیم هر دانش آموزی به هرمدرسه مراجعه کرد بدون درخواست کارنامه و گواهی، هرکلاسی بود ثبت نامش کنید.
فانی ادامه داد: الان ما میتوانیم آموزش مجازی در مناطق قرمز داشته باشیم و بعد اگر خانواده اصرار داشت فرزندش به کلاس بیاید رضایتنامه بنویسد تا ما با رعایت پروتکل میگوییم به مدرسه بیاید و اگر تعداد زیاد بود گروه بندی کنیم.
بیشتر بخوانید: وزیر آموزش و پرورش: خانوادهها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند
وی با بیان اینکه دوشنبه آتی جلسه شورای عالی را داریم و خواستیم دستور جلسه عوض شود و ما آنجا حرفهای خودمان را درباره بازگشایی بزنیم؛ درباره کیفیت آموزش و اجرای سندتحول گفت: سند در سال ۹۱ تصویب شد. اجرای سند از بخش ساختارها و بدون تمهید مقدمات و تدوین نقشه راه شروع شد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: این در حالی است که باید اقدامات نرم افزاری مانند کتاب درسی، محتوا، هدف گذاری و ... را انجام میدادیم و از اول ابتدایی شروع میکردیم نه اینکه کلاس ششم را به ابتدایی اضافه کنیم. نقشه راه هم نوشته نشد. بعد بنده وزیر شدم و با کوله باری از مشکلات روبرو شدیم.
فانی با بیان اینکه اجرای سندتحول به خوبی شروع نشد گفت: تحول در هر سازمان تابع نیروی انسانی آن است. ممکن است کتاب خوب بنویسیم، مقررات و آیین نامه تدوین کنیم، اما معلم مناسب نداشته باشیم. یعنی معلم به لحاظ توان حرفهای و انگیزشی باید در اختیار ما باشد تا بتوانیم تحول را دنبال کنیم.
وی افزود: اولین و کلیدیترین کار توجه به نیروی انسانی و تقویت انگیزش در آنهاست؛ به ویژه معلمان مرد به لحاظ مشکلات معیشتی و منزلتی از انگیزش لازم برخوردار نیستند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد دادم که لایحهای برای نیروی انسانی آموزش و پرورش تدوین شود گفت: معلم کارمند نیست. با قانون مدیریت خدمات کشوری معلم را اداره میکنیم در حالی که معلمی ورای یک کار عادی است. باید چندسالی روی نیروی انسانی وقت بگذاریم و روی آن کار کنیم و معلم بداند که در آموزش و پرورش دارای اجر و قرب است و سپس روند اجرای سند تحول را اصلاح کنیم.
وی در پاسخ به اینکه فلسفه این دیر اعلام کردنها چیست؟ اظهار کرد: ما فکر میکنیم ما برای سلامت مردم تصمیم میگیریم در حالی که این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و ما تسهیلات را برایشان فراهم کنیم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: یک تجربه جنگ را داریم. در سالهای ۶۴ تا ۶۸ معاون وزارتخانه بودم و تصمیمات درباره بازگشایی مدارس در آن دوره برعهده بنده بود. جلساتی داشتیم و مباحث مطرح میشد و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که مردم هرکجا هستند ما هم همانجا هستیم. برخی مردم خانه بودند و مدرسه نمیآمدند و آموزش تلویزیونی را دایر کردیم. برخی گفتند بچهها را میفرستیم و مدارس برای رفع اشکال باز بودند. یک عده به روستاهای پدرشان رفتند و ما بخشنامه کردیم هر دانش آموزی به هرمدرسه مراجعه کرد بدون درخواست کارنامه و گواهی، هرکلاسی بود ثبت نامش کنید.
فانی ادامه داد: الان ما میتوانیم آموزش مجازی در مناطق قرمز داشته باشیم و بعد اگر خانواده اصرار داشت فرزندش به کلاس بیاید رضایتنامه بنویسد تا ما با رعایت پروتکل میگوییم به مدرسه بیاید و اگر تعداد زیاد بود گروه بندی کنیم.
بیشتر بخوانید: وزیر آموزش و پرورش: خانوادهها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند
وی با بیان اینکه دوشنبه آتی جلسه شورای عالی را داریم و خواستیم دستور جلسه عوض شود و ما آنجا حرفهای خودمان را درباره بازگشایی بزنیم؛ درباره کیفیت آموزش و اجرای سندتحول گفت: سند در سال ۹۱ تصویب شد. اجرای سند از بخش ساختارها و بدون تمهید مقدمات و تدوین نقشه راه شروع شد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: این در حالی است که باید اقدامات نرم افزاری مانند کتاب درسی، محتوا، هدف گذاری و ... را انجام میدادیم و از اول ابتدایی شروع میکردیم نه اینکه کلاس ششم را به ابتدایی اضافه کنیم. نقشه راه هم نوشته نشد. بعد بنده وزیر شدم و با کوله باری از مشکلات روبرو شدیم.
فانی با بیان اینکه اجرای سندتحول به خوبی شروع نشد گفت: تحول در هر سازمان تابع نیروی انسانی آن است. ممکن است کتاب خوب بنویسیم، مقررات و آیین نامه تدوین کنیم، اما معلم مناسب نداشته باشیم. یعنی معلم به لحاظ توان حرفهای و انگیزشی باید در اختیار ما باشد تا بتوانیم تحول را دنبال کنیم.
وی افزود: اولین و کلیدیترین کار توجه به نیروی انسانی و تقویت انگیزش در آنهاست؛ به ویژه معلمان مرد به لحاظ مشکلات معیشتی و منزلتی از انگیزش لازم برخوردار نیستند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد دادم که لایحهای برای نیروی انسانی آموزش و پرورش تدوین شود گفت: معلم کارمند نیست. با قانون مدیریت خدمات کشوری معلم را اداره میکنیم در حالی که معلمی ورای یک کار عادی است. باید چندسالی روی نیروی انسانی وقت بگذاریم و روی آن کار کنیم و معلم بداند که در آموزش و پرورش دارای اجر و قرب است و سپس روند اجرای سند تحول را اصلاح کنیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط