آمادهباش رسانههای آمریکا برای اعلام پیروزیِ زودهنگام ترامپ
رویداد۲۴ گزارشها حاکی از آن است که دونالد ترامپ برنامه دارد پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات و شمارش آراء ایالتهای حیاتی خود را برنده انتخابات اعلام کند؛ از همینرو رسانههای آمریکایی مشغول آماده شدن برای شبی احتمالاً پرتنش هستند.
گزارشهایی که میگویند رئیسجمهور آمریکا قصد دارد پیش از شمارش آراءِ صندوقهای پستی و به صورت زوهنگام – و احتمالاً غلط – سخنرانی پیروزی ارائه دهد، باعث درگرفتن بحثهایی بین روزنامهنگاران شده است.
کانالهای تلویزیونی خبری از این رو تحت فشار هستند که چنین اقدامی بالقوه «خبر» محسوب میشود، اما آنها همچنین آگاهند که پخش چنین رویدادی میتواند اشاعه اطلاعات غلط را افزایش داده و باعث شعلهور شدنِ آتش خشم در سراسر کشور شده و روندهای دموکراتیک را تضعیف کند. این تضاد مسئولیتی میتواند روابط تیره و تار ترامپ با رسانهها را که طی ۴ سال گذشته همواره وجود داشته به نقطه اوج برساند.
بدون شک سردادن آوای «پیروزی» زودهنگام توسط ترامپ با طنین شکوتردیدهایی که او ماههاست نسبت به انتخابات ایجاد کرده و بارها به غلط ادعا کرده که رأیهای پستی فاقد اعتبار هستند، در هم آمیخته خواهد شد.
از اظهارنظرهای او پیداست که میخواهد این توهم را ایجاد کند که انتخابات را در ایالتهایی مانند پنسیلوانیا از او ربودهاند. در ایالتهایی مثل پنسیلوانیا میتوان «سراب قرمز» را پیشبینی کرد که به این معنی است که احتمال دارد نتایج آرائی که افراد در صندوق ریختهاند در شمارش اولیه به نفع ترامپ باشد، اما شمارش آراء پستی که بعد از سهشنبه اتفاق میافتد میتواند نتیجه را به نفع جو بایدن تغییر دهد.
جیکر تپر، خبرنگار ارشد سیانان در واشنگتن، میگوید هر گونه ادعای زودهنگامِ پیروزی از نظر انتخاباتی بیمعنی است؛ معادل آن است که مربی فوتبال در نیمه دوم اعلام پیروزی کند. تپر در توئیتی توشته: «این رسمش نیست و به او بستگی ندارد.»
اما همچنان این معمای کلاسیک در مورد ترامپ برای رسانهها وجود دارد. چطور باید سخنرانیِ پوشالیِ «پیروزی» یک رئیسجمهور را پوشش داد، وقتی احتمال دارد که این سخنرانی منجر به خشم عمومی شود؟
ویویان شیلر، رئیس سابق رادیوی عمومی ملی که همچنین رئیس بخش دیجیتال انبیسی بوده است میگوید سازمانهای خبری هیچ بهانهای برای عدم آمادگی برای چنین اتفاقی ندارند.
او به گاردین گفت: عناوینی مثل «ترامپ اعلام پیروزی کرد»، بهخصوص در رسانههای اجتماعی میتواند «افکار عمومی را شکل دهد و به سلاحی علیه حقیقت و اعتماد در روندهای دموکراتیک تبدیل شود.»
شیلر، که در سمت فعلی خود به عنوان مدیر اجرایی آسپن دیجیتال در تهیه یک طرح ۱۰-نکتهای برای اتاقهای خبر مشارکت داشته تا به واسطه این نکتهها آنها بدانند در انتخابات سمی تاریخی چطور عمل کنند، میگوید که کانالهای تلویزیونی باید فعالانه با قمار ترامپ مقابله کنند.
یک تکنیک آن است که یک بنر ثابت روی صفحه نمایش وجود داشته باشد که به بینندگان نشان میدهد رأیها هنوز دارند شمرده میشوند و هنوز هیچ فردی به عنوان برنده اعلام نشده است.
او میگوید: «اگر ترامپ بیشتر از ۱ یا ۲ دقیقه به غلطگویی ادامه داد، باید تصویر او را از روی آنتن زنده قطع کنید و به خبرنگار خود بگویید توضیح دهد که نتایج انتخابات توسط رقیبان اعلام نمیشود؛ و اینکه توضیح دهد چرا چنین اعلام زودهنگامی میتواند هم غلط و هم خطرناک باشد.»
جِی راسن، استاد رشته روزنامهنگاری از دانشگاه نیویورک، در توئیتر خود نوشته: «این لحظه مهمترین لحظهایست که بیش از هر زمانی عبارتِ «هر چه رئیسجمهور بگوید خبر است» در حال محو شدن است. زمانی این [اینکه هر چه رئیسجمهور بگوید خبر است]غالب بود؛ اما آنقدر از آن [ایده]سوءاستفاده شد [توسط ترامپ]که دچار زنگزدگی شده و قابل تعمیر هم نیست. البته که همچنان میتواند آسیب بزند.»
بیشتر بخوانید: انتخابات ریاستجمهوری آمریکا آغاز شد
با اعلام اینکه ترامپ میخواهد پیروزی زودهنگام اعلام کند، شب انتخابات احتمالاً شب پر چالشی برای شبکههای اجتماعی است، که تلاش میکنند با چرخه اطلاعات غلط درباره انتخابات ریاستجمهوری مقابله کنند.
فیسبوک گفته که بعد از بسته شدن زمان رأیگیری آگهیهای سیاسی را از پلتفرم خود برمیدارد و به با این کار به حفظ یکپارچگی صندوق رأی کمک خواهد کرد. توئیتر هم گفته بود که به هیچکدام از نامزدها اجازه نمیدهد که خودشان را برنده اعلام کنند، مگر آنکه نتایج از منابع رسمی اعلام شود یا حداقل دو منبع رسمی خبری گزارش مستقل خود را ارائه دهند.