سیدعلی خمینی:
بازتولید برخی از تفکرات اصیل به صورت تحریف آمیز، یکی از بدبختی جامعه ماست
نوه امام خمینی (ره) گفت: یکی از بدبختیهای جامعه ما این است که برخی از تفکرات اصیل به صورت تحریفآمیز بازتولید میشود اما ما نباید اجازه دهیم مفاهیمی چون ولایت و شهادت به غلط بازتولید شوند.
رویداد۲۴- نوه امام خمینی (ره) گفت: یکی از
بدبختیهای جامعه ما این است که برخی از تفکرات اصیل به صورت تحریفآمیز
بازتولید میشود اما ما نباید اجازه دهیم مفاهیمی چون ولایت و شهادت به غلط
بازتولید شوند.
حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در مراسم بزرگداشت شهادت
سردار احمد غلامی گفت: مسألهای که امروز جهان اسلام با آن رو به رو است،
پدیده ای است که بیشتر به نام داعش شناخته می شود؛ گرچه داعش یکی از
گروههایی است که ذیل تفکر متحجرانه تکفیر وجود دارد.
نوه
امام خمینی (ره) افزود: قبل از این که در میدان به جنگ با این تفکر
برخیزیم، باید نقاط تفاوت شیعه انقلابی را با آنها بشناسیم تا دچار فهم غلط
نشویم. غربیها نیز باید تفاوتهای تفکر غربی با تفکر داعش را بشناسند اما
ضرورت این امر برای ما بیشتر است چون با داعش یک نقطه مشترک به نام اسلام
داریم.
وی
در مورد تفاوتهای شیعه انقلابی و تفکر داعش، اظهار کرد: مورد اول از نقاط
اختلاف شیعه انقلابی و بلکه اهل سنت با داعش مسأله «تکفیر» است. اصل این
که ما در اسلام چیزی به نام کفر، کافر و کافر شدن داریم را کسی منکر نمی
شود اما اصل در هر مسلمی این است که او باقی بر اسلام است؛ همچنان که اصل
این است که باقی بر عدالت است.
سیدعلی
خمینی تأکید کرد: پرهیز از تکفیر در سنت اسلامی ما به وفور یافت می شود.
این که آیه قرآن میفرماید « وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَیٰ إِلَیْکُمُ
السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» یعنی به کسی که به شما القای سلام میکند،
بیجهت کافر نگویید. همچنین در روایات ما بابی به نام «اثم من کفّر مسلما»
وجود دارد. در روایت نبوی آمده است که «ملعون ملعون من رمی مؤمنا بکفر»
یعنی کسی که تهمت کفر به مسلمان یا مؤمن بزند ملعون است.
وی
با بیان این که ما در میان اهل سنت شرایطی برای تکفیر داریم، تصریح کرد:
یکی از این شرایط این است که فرد "عالمانه" با پیامبر و حکمالله مخالفت
کند. همچنین آنها تصریح دارند که رفتار از روی اکراه موجب تکفیر نمیشود.
اهل سنت معتقدند اگر کسی از روی هیجان، اجبار و یا شبهه کاری کرد، ما
نمیتوانیم او را کافر بدانیم. ما در شیعه هم این موارد را داریم ولی
میخواهم روی اهل سنت تأکید کنم.
نوه
امام خمینی (ره) گفت: عبارت عجیبی از ابن تیمیه، پایهگذار تفکر تکفیری
دیدم که در کتاب مجموع الفتاوی میگوید، اگر کسی از امت پیغمبر اجتهاد
اشتباه کند، اگر قصد حق داشته باشد، بخشیده می شود. بعد میگوید اگر کسی از
هوای نفس تبعیت کند و حرفی بزند گنهکار است و نمیگوید کافر است. عجیبتر
این که میگوید همین آدمی که اشتباه میکند و حرف غلط می زند، گنهکار است و
چه بسا فاسق باشد یا نباشد. باز همین ابن تیمیه که او را پدر تفکر
تکفیریها و سعودیها میدانند، میگوید اگر مردی تازه مسلمان شده حرفهای
خلاف دین بزند کافر نمی شود؛ به خاطر این که از تازهمسلمان توقع نیست تا
حجت بر او روشن شود.
سید علی خمینی گفت: این نظر ابن تیمیه است؛ در حالی که بعدا افراطیون از او تندتر رفته و سردمدار تکفیر شدند.
وی
ادامه داد: ابن تیمیه صراحتا میگوید که اگر کسی روایات را نشنیده یا
روایات را شنیده و مطمئن نیست یا ادله دیگری رسیده در نظر او معارضه دارد
این فرد اگرچه خطا کرده شما نمیتوانید بگویید کافر است. یا در روایات اهل
سنت است که اگر کسی گفت جنازه من را بسوزانید و به آب دریا بیاندازید،
نمیتوانید او را تکفیر کنید. شاید دلیل او ترس از خدا باشد و خدا او را
ببخشد.
سید
علی خمینی، محمد بن عبدالوهاب را پایهگذار تکفیر در دنیای جدید دانست و
گفت: محمد بن عبدالوهاب میگوید اگر کسی قبر پیامبر و صالحین را زیارت کند
خونش حلال و مالش جایز است. او در کتاب خود ۲۴ بار شرک و ۲۵ بار نیز معنای
آن یعنی کفر، الحاد، مرتد و منافق را به کار برده است. طرفداران او خود را
"الموحد" می دانند و میگویند در دوره جدید با شرک و کفری بدتر از دوره
پیامبر و جاهلیت رو به رو هستیم. بعد به جایی می رسند که فتوا میدهند،
شیعیان کافر هستند.
وی
یادآور شد: در هیأت عالی افتاء سعودی، شیعیان را تکفیر می کنند و به صراحت
گفتهاند هرکس یا علی، یا حسن و یا حسین (علیهم السلام) بگوید، مشرک است.
خیلی از اهل سنت را هم کافر میدانند.
سید
علی خمینی ادامه داد: ثمره این برداشت از تکفیر این میشود که به جای ظالم
ستیزی، مخالفستیزی به وجود میآید. ما معتقدیم بر اساس تعالیم اسلامی
مسلمان باید ظالمستیز و ظلمستیز باشد و در مقابل ظلم و ظالم بایستد اما
از تفکر داعش مخالفستیزی بیرون می آید، نه ظلمستیزی.
نوه
امام خمینی (ره) تأکید کرد: در دیدگاه اسلامی جنگ با استکبار است اما در
دیدگاه داعش جنگ با مخالف عقیدتی است. یعنی به جای این که با ظالمان به جنگ
برخیزند، با مخالفان می جنگند. ثمره آن این می شود که داعش تا نزدیکی
مرزهای رژیم صهیونیستی هم میرود اما کاری با آنها ندارد ولی مسلمانان را
میکشد چون آنها دشمن خود را کس دیگری میدانند.
وی
با بیان این که در تفکر امام خمینی (ره) ما با ظالم تقابل داشته و سر سازش
نداریم، گفت: برخی میگویند فرق حسین فهمیده و داعش چیست؟ فرق آنها این
است که وقتی مقابله با ظلم مطرح است، استشهاد تدافعی و ظالمکش است اما
وقتی مخالفستیز شدی، میشوی فرد داعشی که در بازار بغداد به خود بمب بسته و
همه مردم را میکشد. استشهاد ما تدافعی بود و در مقابل ظالم ایستادیم اما
استشهاد داعشی تهاجمی است. استشهاد ما ظالمکش میشود اما استشهاد آنها
مطلقکش است؛ یعنی همه را می کشد. لذا از دل تحجر داعشی، قساوت، خونریزی و
آدمکشی بیرون می آید و از دل شیعه انقلابی زیباترین حرفهایی که امام
خمینی (ره) در مورد شهید و شهادت زدند، بیرون می آید.
سید
علی خمینی تأکید کرد: یکی از بدبختیهای جامعه ما این است که برخی از
تفکرات اصیل به صورت تحریفآمیز بازتولید می شود. یک عده آدم منحرف همان
شعارها را در اختیار گرفتند. ما نباید کوتاه بیاییم و باید اعتقادات خود را
بیان کنیم. مفاهیم اعتقادی ما بلند است؛ نباید بگذاریم تحریف و بازتولید
اشتباه شود. مفاهیم ولایت، شهادت و دیگر موارد مفاهیمی است که نباید
بگذاریم بازتولید غلط شوند.
وی
افزود: تفکر فردگرایی غربی که ممکن است در برخی شئون غربی شکل گرفته باشد،
میگوید ظلمستیزی به ما ربطی ندارد. اما برای حاج احمد غلامی این مسأله
حل شده است. برای خیلی از کسانی که اینجا حاضرند هم همین طور است.
نوه
امام خمینی (ره) تصریح کرد: رسانههای خارجی برنامه میسازند و خجالت هم
نمیکشند، میگویند اینها پول میگیرند. کدام پول ارزش جان آدم را دارد؟ من
بعضی خانوادههای شهدای مدافع حرم را دیدم فرد بچه خود را رها کرده و برای
تقابل با تکفیریها می رود. این موضوع با کدام پول قابل مقایسه است؟ در
زمان جنگ هم همین است.
وی
گفت: غربیها از اول هم مفهوم شهادت را درک نکرده بودند و نمیکنند. همین
امروز جمهوری اسلامی خویشتنداری می کند و الا اگر پیچ تبلیغات را باز کنند،
نمیتوان جوانان انقلابی را کنترل کرد. در این تفکر انقلابی که ما بزرگ
شدیم، درست است مشکلات هست اما در بزنگاهها می بینید که هنوز تربیت
انقلابی و روح جاری امام وجود دارد و گرهها را باز می کند. اگر یک مقدار
رها کنیم، عاشقان ائمه (علیهم السلام) و عاشقان مقابله با ظالمین
نمیگذارند که آنها نفس بکشند.
وی
اظهار داشت: بعضیها با اصل ظلمستیزی و بعضیها با مصادیق مشکل دارند و
بعضی نیز اهمیت را مطرح میکنند. این مسأله جوابی دارد که مسئولین ما به آن
دادند. جواب این است که ما نباید بگذاریم دشمن به داخل کشور بیاید و آن
وقت دفاع کنیم. ثانیا تفکر اسلامی ما و تفکر امام مرز نمی شناسد.
منبع: ایسنا