تمامی مراحل شکایت از کارفرما
رویداد۲۴ فاطمه گلی: چه موقع باید از کارفرما شکایت کنید؟ در برخی از موارد در زمان تمام شدن قراردارد کاری شکایت از کارفرما اتفاق میفتد که کارفرما به تعهدات خود عمل نکردهباشد و تسویه حساب به صورت کامل انجام نشدهباشد. کارفرما با کارگر قرارداد کتبی ندارد و حق و حقوق او را پرداخت نکرده یا در صورت وجود قرارداد، کارگر پیش از موعد اخراج شده باشد. در نهایت کارگر با شکایت از کارفرما خواهان دریافت حق و حقوق خود میشود. تمام این موارد جز شایعترین اتفاقاتی است که در محیط کار میفتد و خوشبختانه ما قوانین حمایتی زیادی داریم که در نهایت از کارگر برای گرفتن حق و حقوق خود حمایت میکنند. در این مطلب شما را در خصوص مراحل شکایت از کارفرما راهنمایی میکنیم. با ما همراه باشید.
اهمیت داشتن یک قرارداد کامل و درست
قبل از اینکه مراحل شکایت از کارفرما را بررسی کنیم، اجازه بدهید ببینیم که داشتن قرارداد چه تاثیری روی مراحل شکایت از کارفرما دارد. معمولا بیشتر مشکلات و شکایتهای کارگران از کارفرا به خاطر نداشتن قرارداد ایجاد میشود. برای جلوگیری از این مشکلات معمولا خود کارفرما ترجیح میدهد قرارداد کتبی بنویسد و تمام مواردی که باعث ایجاد ابهام میشود را برطرف کند. مواردی مانند حقوق و مزایا، ساعتهای کاری، میزان مرخصی، نوع کار، محل کار و سایر نکات باید تماما قید شوند.
متاسفانه به خاطر شرایط بد اقتصادی بیشتر کارگران بدون قراداد کتبی کارشان را شروع میکنند و نگرانی از این بابت ندارند و به همین خاطر معمولا حق و حقوق آنها پایمال میشود. هر چند قوانین اداره کار طوری تدوین شدهاند که تا حد ممکن بتوانند از کارگر حمایت کنند در نتیجه نداشتن قرارداد کتبی هم دلیل بر پایمال شدن حقوق کارگر نیست و کارگر به شرط توانایی اثبات کار برای کارفرما میتواند به دنبال دریافت حق و حقوق خود باشد.
بیشتر بخوانید: اخراج کارگر بدون قرارداد
هر چند در صورتی که یک قرارداد کتبی ناقص وجود داشته باشد، شکایت از کارفرما را سختتر میکند و در بسیاری از موارد فاقد اعتبار است. به همین دلیل بهتر است دقت کنید که موارد زیر در قرارداد کتبی شما قید شده باشند:
- تعیین دقیق نوع کار، حرفه یا وظیفه کارگر در آن محیط کاری
- مشخص کردن میزان دقیق حقوق، مزد پایه و تمام موارد مرتبط با آن
- درج دقیق میزان ساعات کاری، تعطیلات و مرخصیها
- مشخص کردن محل کار کارگر
- درج دقیق تاریخ عقد قرارداد
- تعیین مدت زمان کاری و اعتبار قرارداد
- تعیین موارد خاص و جزئی در هر شغل و حرفه مطابق عرف و فرهنگ و قوانین رایج کشور
- مراحل شکایت از کارفرما برای حقوق
یکی از شایعترین شکایتها از کارفرما بابت حقوق است که در بیشتر محیط های کاری اتفاق میفتد. برای پیشگیری این شکایت باید به اداره کار مراجعه کنید. نکته مهمی که در این نوع شکایت باید به آن توجه کنید این است که مرجع رسیدگی به این شکایت اداره کار است و برای موارد دیگر مانند آسیبهای جسمی و حیثیتی و غیره باید به دادسرا مراجعه کنید. برای عدم دریافت بیمه هم باید به سازمان بیمه مراجعه کنید و پیگیریهای لازم را انجام دهید.
برای این شکایت مدارکی مانند قرارداد یا مدارک اثبات کار شما در محل، اشتشهاد و سایر مدارک از جمله ادارک احراز هویت مانند کارت ملی و شناسنامه و غیره را به همراه برده و به اداره کار مراجعه کنید. سپس دادخواست را تنظیم نمایید و شکایت را رسما اعلام کنید.
شیوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد
در صورتی که قرارداد کتبی ندارید، مراحل مشابه داشتن قرارداد باید طی شود با این تفاوت که در این شکل از شکایت لازم است که مدارک اثبات کار شما در محل مانند فیش دریافت حقوق، سوابق بیمه و شهادت افراد و همکاران را هم باید به همراه ببرید. نکته جالب اینجاست که نداشتن قرارداد در صورتی که کارگر بتواند حضور در کارگاه را اثبات کند، بیشتر به ضرر کارفرما است چرا که با مشخص نبودن میزان زمان کاری کارگر، او میتواند ادعا کند که کارگر دائم بوده است و سوابق کاری را بیشتر کند.
مراحل شکایت از کارفرما برای بیمه
اگر شما هم در سالهای اخیر برای پیدا کردن کار با کارفرماهای مختلفی سر و کار داشته باشید، احتمالا با این مورد مواجه شده باشید. کارفرماهای زیادی وجود دارند که نمیخواهند نیروهای کاری خود را بیمه کنند یا به کارگران اعلام میکنند که مبلع بیمه را به صورت نقدی به آنها میدهند. این موضوع بعد از عدم دریاقت حقوق، یکی از شایعترین مشکلات بین کارگران و کارفرماهاست.
برای ثبت شکایت از کارفرما بابت بیمه باید با در دست داشتن مدارک هویتی و مدارک اثبات روابط کارگر و کارفرما، به اداره بیمه مراجعه کنید. در صورتی که کارگر با کارفرما قرارداد کتبی نداشته باشد، باید پرینت واریز حقوق و دستمزد از سوی کارفرما یا شهادت دیگر کارگردان را ارائه دهد و با داشتن این مدارک اشتغال خود را در محل اثبات کد تا بتواند مراحل شکایت از کارفرما را آغاز کند.
در این حالت کارگر برای شکایت از کارفرما باید با در دست داشتن تمام مدارک به اداره بیمه مراجعه کرده و شکایت خود را تسلیم اداره کند. اداره بیمه هم با توجه به مستنداتی که شاکی ارائه داده است، طبق قوانین به شکایت کارگر رسیدگی میکند. در صورتی که ادعای او اثبات شود، کارفرما وظیفه دارد که بیمه کارگر را پرداخت کرده و البته علاوه بر آن باید برای تمام مدت کاری کارگر که بدون بیمه سپری شده است هم بیمه رد کند.
قوانین و مراحل شکایت کارگر از کارفرما
برای شروع مراحل شکایت از کارفرما باید مدارک اثبات وجود رابطه کاری با کارفرما را داشید باشید. این مدارک میتواند قرارداد کاری یا سابقه بیمه باشد. اگر نسخهای از قرارداد را داشته باشید، در این مرحله کار شما راحتتر است در غیر این صورت باید مدارکی برای اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی خود پیدا کنید. مدارکی مانند فیش حقوقی، سوابق بیمه، شهادت همکاران ، استشهاد نامه و غیره.
حالا برای ادامه مراحل شکایت به اداره کار مراجعه کرده و از واحد مربوطه یک نامه برای شعبه بیمه گذار میگیرید که آن نامه را به کارگزاری بیمه ارائه میدهید. با کمک این نامه شعبه بیمهگذار تمامی سوابق بیمه را به شما تحویل میدهد که به کمک آن میتوانید رابطه کاری خود را با کارفرما اثبات کنید.
هر چند در صورت نداشتن بیمه و قرارداد داشتن استشهاد شاهدان مدرک خوبی برای اثبات رابطه کاری شما است و میتوانید از آن هم برای پیش بردن شکایت استفاده کنید. بعد از فراهم کردن تمامی مدارک به اداره کار رفته و فرم دادخواست را تکمیل میکنید. مواردی مانند دریافت نکردن حقوق و مزایا یا اضافه کاری و غیره را در همین فرم باید قید کنید.
در این مرحله از شکایت کارگزار کارفرما، اداره کار تلاش می کند تا با میانجیگری بین شما و کارفرما مشکل را حل کند. پس در این مرحل شکایت از کارفرما منتهی به نامه سازش میشود. نامه سازش اولین مرحله از حل مشکل است و طبق آن طرفین یک رابطه کاری در یک جلسه مصالحه رو به روی هم قرار گرفته و کارشناسان تلاش میکنند تا مشکل را حل کنند.
این جلسات عموما تا دو هفته بعد از ارائه شکایت از کارفرما در اداره کار تشکیل میشوند. شما باید این نامه را به کارفرما خود تحویل دهید و یا از سازمان بخواهید که این کار را انجام دهد. اگر کارفرما در این جلسه حاضر نشود یا مشکل در این جلسه حل نشود، شکایت به مرحله بعدی خود یعنی جلسات تشخیص و شکایت از کارفرما میرسد.
در این مرحله کارگر باید تمامی شواهد و مدارک خود را ارائه بدهد و کارشناسان بعد از بررسی دقیق این مدارک رای خود را صادر کنند و آن را به طرفین ابلاغ کنند. اگر هر دو طرف شکایت رای صادره را قبول داشته باشند، فرایند شکایت در این مرحله تمام میشود. اما اگر یکی از طرفین حکم را قبول نکند، یک جلسه دیگر به نام جلسه حل اختلاف تشکیل میشود.
این جلسه به عنوان آخرین جلسه از شکایت کارگر از کارفرما در اداره کار و برای حل مشکل برگزار میشود. چرا که در صورت عدم پذیرش رای از طرف یکی از طرفین دعوا، شکایت به دادگاه میرود. در این جلسه برای بار دیگر طرفین در محل حاضر شده و مدارک و دلایل خود را ارائه میدهند. با توجه به این مدارک کارشناسان بررسیهای نهایی را انجام داده و بعد از آن رای نهایی صادر میشود.
اگر با وجود سپری شدن تمام این مراحل کارگر به خواستههای خود نرسید، اداره کار از روش دیگری استفاده میکند. در این حالت اداره کار با دادن یک نامه اجرایی به کارگر، فرایند شکایت از روشهای دیگر را پیش پای او قرار میدهد. پس کارگر باید به شعب قضای رفته و در آنجا با نامه اداره کار و از طریق دادگاه قضایی، حقوق خودش را بگیرد.