تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

احتمال ریزش قیمت طلا چقدر است؟

یک کارشناس بازار‌های مالی می‌گوید: انس جهانی در روز‌های آینده اگر به ۲۳۰۰ دلار برسد تثبیت می‌شود و این بار به سمت ۲۴۰۰ دلار خواهد رفت. در غیر این صورت اگر این سطح ۲۳۰۰ دلار به سمت پایین بشکند، تا ۲۲۰۰ دلار افت خواهد کرد.

احتمال ریزش قیمت طلا چقدر است؟
رویداد۲۴ نازنین خودی در اقتصاد ۲۴ نوشت: افت تنش‌های سیاسی منطقه به همراه گشایش‌های احتمالی در گره برجام بازار‌های مالی کشور را کمی از التهابات به دور کرده و روز‌های آرامی را سپری می‌کند. بازار طلا و سکه هم از این قاعده مستثنی نبوده و در حال برگشت به نقطه‌ای است که یک بار دیگر در روز‌های آغازین سال به آن رسیده بود. ظاهرا حتی تنش‌های داخلی میان طلافروشان و دولت نیز نتوانسته این آرامش را برهم بزند. علاوه بر این به باور «سعید مشکات» کارشناس بازار‌های مالی حرکات کاهشی انس جهانی هم می‌تواند مسیر جدید طلا را شدت ببخشد.

بر این اساس هر مثقال طلا از ۱۶ میلیون ابتدای اردیبهشت ماه در لحظه تنظیم این گزارش به نیمه کانال ۱۴ میلیون رسیده است. طلای ۱۸ عیار با کاهش بیش از ۳۵۰ هزار تومانی از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دو هفته قبل در این لحظه به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده و همچنان کاهشی است. علاوه بر این سکه امامی نیز از رقم ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یکم اردیبهشت در کف کانال ۴۰ میلیونی سیر می‌کند و به نظر می‌رسد کاهش آن ادامه‌دار باشد.

احتمال برگشت طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

سعید مشکات با بیان اینکه به دلیل افت تنش‌های سیاسی دلار و به تبع آن طلا کاهشی شده و با نگاه تکنیکال فعلا روند صعودی نداریم، در پیش بینی قیمت طلا به بررسی حرکات احتمالی دلار و انس جهانی می‌پردازد. او در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: انس جهانی در روز‌های آینده اگر به ۲۳۰۰ دلار برسد تثبیت می‌شود و این بار به سمت ۲۴۰۰ دلار خواهد رفت. در غیر این صورت اگر این سطح ۲۳۰۰ دلار به سمت پایین بشکند، تا ۲۲۰۰ دلار افت خواهد کرد.

به گفته وی دلار داخلی هم احتمالا همین حوالی مثلا شاید ۲ یا ۳ هزار تومان پایین‌تر بیاید و تثبیت شود. بین ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان. با فرض دلار ۶۰ هزار تومانی و طلای جهانی ۲۲۰۰ دلار، طلای داخلی به گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ یا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش خواهد داشت و از این پایین‌تر نخواهد آمد. البته این‌ها صرفا یک احتمال است و کسی که می‌خواهد این حجم فروش از خرید و فروش را انجام بدهد باید به تحلیل تکنیکال مسلط باشد و پیگیری کند.


بیشتر بخوانید:

قیمت دلار، طلا و سکه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی جدید از قیمت طلا و دلار در روز‌های آینده


پاییز سرنوشت ساز برای بازار دلار و طلا

این کارشناس بازار‌های مالی با تاکید بر این که دولت مثل پارسال خواهان تثبیت قیمت‌هاست یادآور می‌شود: بحث انتخابات آمریکا نیز مطرح است که در پاییز آن را خواهیم داشت. تحلیل‌های سیاسی که فعلا وجود دارد به این سمت است که احتمالا ترامپ بالا بیاید. علاوه بر این اثر هر شوک‌های سیاسی دیگر بر بازار ارز همچنان وجود دارد، ضمن اینکه نقدینگی هم رشد کرده است. دفعه قبل که دلار ۶۰ هزار تومانی داشتیم نقدینگی ۶ هزار همت بود، یا حتی کمتر از این رقم، اما الان نقدینگی از ۸ هزار همت عبور کرده است. به همین خاطر اگر تکانه‌ای در بازار وارد بشود، دلار می‌تواند بالاتر از اعداد فعلی را ببینید.

طلافروشی در ایران از سکه افتاد!

درست در زمانی که با کاهش تنش‌های سیاسی که تقاضای واقعی را وارد بازار می‌کند و بازار طلا را رونق می‌بخشد، باز هم دعوای موش و گربه دولت و طلافروشان بالا گرفته و شیرینی این آرامش را به کام بازار طلا تلخ کرده است. اما آیا طلافروشان از دادن مالیات فراری هستند؟ اگر چه ظاهر ماجرا یک دعوای مالیاتی معمول میان دولت و طلافروشان است، اما واقعیت چیز دیگری است. تا جایی که ممکن است حرفه زرگری در ایران از سکه بیفتد و منجر به فرار سرمایه از کشور شود.

مشکات در توضیح ماجرای اخیر به اقتصاد ۲۴ توضیح می‌دهد: می‌خواهم ببینید اگر این طرح ده سال قبل اجرایی می‌شد تا امروز آثارش چه چیزی بود. تصور کنید مثلا سال ۹۳ که طلا گرمی ۱۰۰ هزار تومان بود، یک کیلو طلا داشتید. الان قیمت این کالا گرمی تقریبا مثلا ۳.۵ میلیون تومان است؛ این یعنی ارزش آن ۳۵ برابر شده است. یک کیلو طلای آن سال ۱۰۰ میلیون تومان می‌شد، ولی الان ۳ و نیم میلیارد تومان شده است. در این حین گفته شد طلافروشان اطلاعات و موجودی خود را در سامانه‌ای ثبت کنند.

به گفته وی دولت اگرچه در حال حاضر صحبتی از مالیات نمی‌کند، اما با ثبت این اطلاعات می‌خواهد بگوید با این مقدار طلا عایدی سرمایه داشتید و بیایید مالیات آن را بپردازید، در صورتی که طلا فروش می‌گوید من یک کیلو طلا داشتم الان هم یک کیلو طلا را دارم و به حال من که فرقی نکرده است. در صورتی که دولت به فرض مثال بخواهد از این سرمایه ۳.۵ میلیاردی ۲۰ درصد مالیات بگیرد، در حقیقت ۲۰۰ گرم از طلای این‌ها را به عنوان مالیات گرفته است. این وزن طلای طلافروشان است که کاهش پیدا می‌کند.

او در پایان می‌افزاید: مسئله این است که دولت از یک طرف پول چاپ می‌کند و باعث رشد قیمت‌ها می‌شود، بعد دوباره از این رشد قیمت می‌خواهد مالیات بگیرد. در این شرایط کار کردن طلا فروشان با ضرر همراه بوده و صرفه اقتصادی ندارد. در نتیجه این واحد‌ها تعطیل می‌شود و با فروش طلا‌های خود در شهر‌های خارجی دبی و استانبول شروع به کار می‌کنند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا
نظرات شما
پیشخوان