تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سرنوشت متفاوت سی نماینده چهار سال قبل!

در این گزارش سرنوشت متفاوت سی نماینده تهران در مجلس یازدهم را بعد از چهارسال بخوانید.

سرنوشت متفاوت سی نماینده چهار سال قبل!
رویداد ۲۴| میثم سعادت: چهار سال قبل مجلس یازدهم تشکیل شد. مجلسی که قرار بود عصاره فضائل ملت باشد؛ اصولگرایان در یک ائتلاف سراسری با تمام قوا سی کرسی مجلس را تصاحب کرده بودند. اما بعد از چهار سال، سی نماینده تهران در مجلس یازدهم سرنوشت مختلفی پیدا کردند. 

یک) با جریان اصلی اصولگرایان به نام شانا ماندند و دوباره به مجلس برگشتند

محمدباقر قالیباف اصلی‌ترین چهره این فهرست است که حالا دوباره به راس مجلس برگشت است. قالیباف از سال ۸۴ به مدت ۱۲ سال سکاندار صندلی شهرداری تهران بود. او هم‌اکنون یکی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

حسین روح‌الامینی روح‌الامینی از دانشجویان پیرو خط امام در سال ۵۸ و رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی و از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در دور دوم انتخابات از فهرست شانا به مجلس رفت تا یکی از معدود رفقای قالیباف در مجلس باشد هرچند در جریان شناسی اصولگرایان، او چهره‌ای نزدیک به محسن رضایی شناخته می‌شود.

زهره لاجوردی نیز دیگر چهره‌ای بود که در دور دوم از این فهرست توانست رای ورود به مجلس دوازدهم را به دست بیاورد.

بعضی چهره‌های منتسب به جبهه پایداری هم در این گروه قرار می‌گیرند. مشهورترین این چهره‌ها سید محمود نبویان است. تنها فردی که به شکل استثنایی، در فهرست امنا هم قرار داشت و حالا در کنار سعید جلیلی قرار گرفته است.

چهره دیگر مرتضی آقاطهرانی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (موسسه مصباح یزدی) است که در ائتلاف اصلی، شانا حضور یافت و سرلیست شد و رای بالایی هم به دست آورد.

علی خضریان دیگر چهره‌ای بود که با حمایت جبهه پایداری وارد فهرست و بعد وارد مجلس شد. عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دور دوم از فهرست شانا حمایت نکرد.

رضا تقی پور دیگر چهره‌ای بود که دور اول وارد مجلس شد. با یک تفاوت جدی. او هرچند در فهرست امنا قرار نداشت، اما در فهرست صبح ایران (رائفی پور) قرار داشت و بعید است بتوان او را چهره‌ای نزدیک به قالیباف قلمداد کرد.

در نهایت چهره‌ای که در شکست خوردن این فهرست اثرگذار بود، اما از مزایای آن بهره برد. مالک شریعتی عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان است که در انتخابات لیست دیگری منتشر کرد. شریعتی و تیم رهپویان گرچه با جریان شانا همراه نبودند، اما خود نیز توفیق چندانی به دست نیاوردند.

دو) با شانا ماندند، اما نتوانستند به مجلس برگردند

فاطمه قاسم‌پور یکی از زنان نزدیک به جریان زاکانی محسوب می‌شد که با فهرست شانا و فهرست منتسب به زاکانی به دور دوم رسید، اما از راهیابی به مجلس بازماند.
مهدی شریفیان در دور اول در فهرست شانا قرار داشت، اما در دور دوم اعلام کرد به رویکرد‌های ائتلاف امنا هم وفادار است. نتیجه این وفاداری، اما پیروزی نبود و او با وجود قرار داشتن در هر دو فهرست، از راهیابی به مجلس بازماند!

غلامحسین رضوانی، قائم‌مقام سازمان برنامه و بودجه دولت نهم هم با وجود حضور در دور دوم، از راهیابی به خانه ملت بازماند.

سه) انشعاب کردند، به امنا پیوستند و به مجلس برگشتند

هرچند پدرخوانده‌های اصولگرا گمان داشتند کنترل رای‌های سازمانی در دست آنهاست، اما برخی چهره‌ها توانستند از این فهرست وارد مجلس شوند. یکی از آن‌ها سمیه رفیعی بود. او که توانسته چهره‌ای محیط زیستی از خود ارائه دهد از فهرست امنا و صبح ایران توانست مجوز دومین حضور در مجلس را به دست بیاورد.

احمد نادری دیگر چهره‌ای بود که در فهرست اصلی اصولگرایان، به قول حداد عادل لیست چنار‌ها قرار نداشت، اما تنها چند هزار رای کم آورد که دور اول نماینده تهران شود. او دور دوم رای کافی به دست آورد و وارد مجلس شد.

علی یزدی خواه هم که از سیاسیون شهرری به شمار می‌رود وارد فهرست امنا و صبح ایران شد و توانست مجوز حضور مجدد در مجلس را به دست بیاورد.

بیژن نوباوه، خبرنگار سابق صدا و سیما در آمریکا هم هرچند رفقای پایداری او را در فهرست شورای ائتلاف (شانا) قرار ندادند، اما توانست با فهرست امنا وارد مجلس شود.

روح‌الله ایزدخواه هم با فهرست امنا پیوست و در این ائتلاف جدید، حضور خود در مجلس را برای یک دوره دیگر تمدید کرد.

چهار) انشعاب کردند، به امنا پیوستند، اما رای نیاوردند

نظام الدین موسوی در کارنامه خود دبیرکلی انجمن روزنامه نگاران مسلمان، معاون ارتباطات آستان قدس رضوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس، مدیرمسئولی روزنامه جوان، فعالیت در روزنامه کیهان و سردبیری روزنامه ایران و خبرگزاری دانشجو را دارد، در دور دوم سرلیست امنا شد، اما از راهیابی به مجلس بازماند.

پنج) جان خود را از دست دادند

فاطمه رهبر که پیش از مجلس یازدهم، نماینده مردم تهران در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بود، قبل از تشکیل مجلس یازدهم، در اثر ابتلا به کرونا جان سپرد

شش) شرط سنی برای انتخابات مجلس را از دست دادند

مصطفی آقامیرسلیم مشهورترین چهره این گروه است که نماینده موتلفه در مجلس یازدهم بود که به خاطر مخالفت با واردات خودروی خارجی مشهور بود و مجلس و دولت همه کاسه کوزه‌ها را بر سر او شکستند. در مجلس بعدی، منوچهر متکی وزیر خارجه احمدی نژاد مهمترین چهره راست سنتی در مجلس به شمار می‌رود.

سیدرضا تقوی که در بین سال‌های ۷۹ تا ۹۶ ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه را برعهده داشت. نیز از دیگر چهره‌هایی بود که در این انتخابات به خاطر کهولت سن امکان نامزدی نداشت.

هفت) از ائتلاف شانا جا ماندند و به نفع شانا انصراف دادند

عزت‌الله اکبری تالارپشتی که رئیس کمیسیون صنایع مجلس بود، یکی از این چهره‌ها بود. او در توییتر نوشت با تشکر صمیمانه از حمایت‌های بی دریغ جامعه پر افتخار صنعت، معدن، اصناف و همه اقشار، ‏جهت پایبندی عملی به وحدت نیرو‌های انقلاب و اخلاق تشکیلاتی، ضمن حمایت از فهرست اعلامی شورای ائتلاف، انصراف خود از کاندیداتوری مجلس دوازدهم را اعلام می‌نمایم. تالارپشتی در دوران نمایندگی مورد انتقاد گروه‌های جوان اصولگرا بود.

سیدمحسن دهنوی هم در ابتدا در فهرست شانا قرار داشت. اما با اعتراض بعضی گروه‌های اصولگرا به خصوص مالک شریعتی که گفته بود اگر او در فهرست باشد انصراف می‌دهد، ناچار شد انصراف خود را اعلام کند. همین اتفاق باعث تاخیر در معرفی فهرست نهایی انتخاباتی اصولگرایان شد.

ابوالفضل عموئی نیز وقتی در فهرست اصلی اصولگرایان قرار نگرفت، با انتشار بیانیه‌ای انصراف داد گرچه او رسما از فهرست شورای ائتلاف حمایتی هم انجام نداد.

هشت) در هیچ کدام از دو ائتلاف قرار نگرفتند و از راهیابی به مجلس بازماندند

زهره الهیان در انتخابات در هیچ فهرستی قرار نداشت. او که سابقه نماینده مردم تهران در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در کارنامه دارد، فهرست دیگری منتشر کرد که مورد حمایت جریان‌های نزدیک به زاکانی محسوب می‌شد، اما توفیقی در انتخابات به دست نیاورد. شعار لیست زهره الهیان در انتخابات این بود "لیست زرد، لیست اصلی"

مجتبی رضاخواه هم در همین فهرست زرد حضور داشت. فهرستی که با نام جبهه متحد انقلاب منتشر شده بود. معاون پژوهشی کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت مدرس هم در مجلس آینده حضور نخواهد داشت.

محسن پیرهادی که از چهره‌های نزدیک به قالیباف است، بعد از اینکه در فهرست اصلی خارج شد با انتشار صورتجلسه‌ای از شانا، به حذف نام خود و اضافه شدن نام شخصی با تنها ۴ رای اعضا اعتراض کرد. او هم در فهرست زرد قرار داشت و از راهیابی به مجلس بازماند.

بعد از حوادثی که از هک خبرگزاری فارس اتفاق افتاد و عباس توانگر بازداشت شد، پیش بینی می‌شد موقعیت برادر او، مجتبی توانگر هم تضعیف شده باشد. مجتبی توانگر که در این سال‌ها به خاطر ارتباط با استارت آپ‌ها چهره‌ای متفاوت از خود نشان داده بود، در فهرست جبهه متحد قرار گرفت، اما رای کافی برای مجلس را به دست نیاورد. او از همه نمایندگان مجلس یازدهم تهران، رای کمتری داشت.

دیگر چهره فهرست شکست خورده جبهه متحد، اقبال شاکری بود. استاد دانشگاه، دانشگاه صنعتی امیرکبیرو نماینده شورای شهر تهران در دوره چهارم، در کنار زهره الهیان نقش موثری در تدوین فهرست انتخاباتی جبهه متحد داشت، اما تلاش‌های او بی ثمر ماند.

نه) منزوی شدند و نامزد نشدند

الیاس نادران زمانی که جبهه پایداری و تیم قالیباف در آستانه انتخابات مجلس یازدهم اختلاف داشتند، وی که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه کلرمون فران فرانسه در مقطع دکترا است، در فهرست هر دو جریان قرار داشت و با این مقبولیت، در روز اول مجلس یازدهم که بورس سبز بود وعده گشایش اقتصادی داد. اما دوران نمایندگی واقعیت اقتصاد را به او نشان داد. او مقطعی منتقد قالیباف شد، اما بعد از آن ترجیح داد سکوت کند! او نامزد انتخابات مجلس دوازدهم نشد.

ده) در طول ئوران نمایندگی استعفا دادند و به دولت پیوستند

سید احسان خاندوزی که دکترای اقتصاد دارد، با روی کار آمدن دولت رئیسی به کابینه رئیس جمهور پیوست و وزیر اقتصاد دولت سیزدهم شد. در این مدت چند بار شایعه استعفای او به گوش رسیده است، اما خاندوزی همچنان در دولت رئیسی به خدمت مشغول است تا ببینیم در دولت بعدی هم از او دعوت به همکاری خواهد شد یا نه؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجلس دوازدهم
نظرات شما