تاریخ انتشار: ۲۱:۵۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۵
صالحی امیری:

روزگار تک‌صدایی گذشته است / صدا و سیما باید زبان همه ملت باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز روزگار تک‌صدایی گذشته و صدا و سیما باید زبان همه ملت ایران با اقوام، احزاب و میل‌های مختلف سیاسی و دینی در سراسر کشور باشد.
رویداد۲۴وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز روزگار تک‌صدایی گذشته و صدا و سیما باید زبان همه ملت ایران با اقوام، احزاب و میل‌های مختلف سیاسی و دینی در سراسر کشور باشد.

صالحی امیری در اختتامیه نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های رسانه ملی ادامه داد: این موضوع از این جهت مهم است که رویکرد چندصدایی صدا و سیما می‌تواند میزان گرایش مخاطبان به رسانه‌های بیگانه را کاهش دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به طور کلی صدا و سیما باید بتواند در مقابل پرسش‌ها و نیازهای جامعه خصوصا نسل جوان، پاسخ‌های جدید و نو داشته باشد. پاسخ‌های کهنه به سوالات جدید جوانان باعث از دست دادن مخاطبان صدا و سیما می‌شود چرا که مخاطب محوری مساله‌ای مهم در ادامه حیات صدا و سیما است.

صالحی امیری با بیان اینکه صدا و سیما باید فضای نقد و گفت‌وگو را گسترش دهد، گفت: ما بیش از هر زمان دیگر به گفت‌وگوی فرهنگی در میان اقشار جامعه نیاز داریم چرا که گفت‌وگو باعث کاهش اثر یاس و افزایش سطح آگاهی می‌شود و کمک می‌کند تا درک بهتری برای حرکت در مسیر توسعه و تعالی به وجود بیاید.

او یادآور شد: امروز صدا و سیما باید در جهت مفاهیمی چون اقتصاد مقاومتی، استقلال، سازگاری اجتماعی، هم‌نوایی و همدردی ملی قدم‌های موثری بردارند و برای این منظور صدا و سیما باید در حوزه فرهنگ عمومی جامعه اقدام‌های موثرتری داشته باشد به این معنا که امروز بیش از هر زمان دیگری به اخلاق، فضیلت، معرفت، معنویت و هم‌نوایی و همدردی و انسجام ملی نیاز داریم و این مهم می‌تواند به عنوان یکی از محورهای اساسی صدا و سیما باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صدا و سیما باید به سبک زندگی مردم توجهی ویژه داشته باشد، خاطرنشان کرد: امروز زبان انتقال در دنیا تغییر کرده و از زبان گفت‌وگوی مستقیم به زبان شعر، موسیقی، ادب و هنر تغییر پیدا کرده است و به همین خاطر درک زبان جدید جامعه با استفاده حداکثری از زبان هنری، موسیقی، شعر و ادب برای انتقال مفاهیم به شدت موثر خواهد بود.

او خاطرنشان کرد:‌ انتظار می‌رود که صدا و سیما در حوزه هنر، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد چرا که هنر باعث دمیدن روح همگرایی ملی خواهد شد و هنرمندان می‌توانند از طریق آنتن‌های صدا و سیما به جامعه روح ببخشند.

صالحی امیری با اشاره به برگزاری نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صدا و سیما گفت: اینکه این مراسم بزرگ ملی در استان خوزستان برگزار شده است جای تقدیر دارد. خوزستان ایران کوچک و نماد ایثار و مقاومت است.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم، علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین اظهار کرد: جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مرکز استان‌های رسانه‌ ملی هجدهمین دوره خود را پشت سر گذاشته و امشب نوزدهمین دوره آن نیز به اتمام می‌رسد و ما باید از فردا برای برگزاری جشنواره بیستم در سال 96 برنامه‌ریزی کنیم.

دارابی برگزاری این جشنواره را فرصتی برای ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان، تهیه کنندگان و مدیران برشمرد و اظهار کرد: این جشنواره استانی می‌تواند باعث ایجاد استانداردسازی برنامه‌های فاخر در مراکز استان‌ها شود و از این طریق استعدادهای جوان شناسایی و از آن‌ها بهره گرفته شود چرا که این استعدادهای جوان کشورمان در این جشنواره‌هاست که قدرت حضور پیدا می‌کنند.

او اظهار کرد: ارزیابی عملکرد سالانه مراکز استان‌ها در رسانه‌ ملی این فرصت را فراهم می‌کند تا مراکزی که فاصله معناداری با تولیدات تراز دارند این فاصله را کمتر کنند. البته برخی از مراکز استان‌ها به لحاظ اعتبارات از امکانات کمتری برخوردار هستند اما به موفقیت‌های درخشانی دست یافته‌اند. همچنین در این جشنواره موفقیت فوق‌العاده بانوان نیز به چشم می‌خورد چرا که در جشنواره نوزدهم تولیدات تلویزیونی و رادیویی مراکز رسانه ملی بخش زیادی از جوایز به بانوان اختصاص یافته است.

معاون امور استان‌های رسانه ملی خاطرنشان کرد: جشنواره مراکز استان‌های سازمان صدا و سیما برای شهر میزبان هم فرصتی است که از چشم جادویی رسانه به ایران و جهان بهتر شناسانده شوند و در این راستا مشکلات و مسائل آن‌ها به کمک رسانه‌ها بهتر مطرح خواهد شد و بالاخره این جشنواره با صدای بلند می‌گوید ما حرف برای زدن زیاد داریم و اگر حمایت شویم کاری می کنیم کارستان.

وی با بیان اینکه روز به روز فاصله تولیدات مراکز با تهران کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید، شبکه محوری مبتنی بر جدول تهیه و پخش برنامه‌ها و توجه به ساعات طلایی یا همان پیک مخاطب از جمله مهم‌ترین چشم اندازهای پیش روی ما در مراکز استان‌هاست.

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: ما تلاش داریم تا در 3 موضوع برنامه‌های شبانگاهی، تعطیلات آخر هفته و مناسبت‌ها و اعیاد برنامه‌سازی کنیم.

دارابی تحکیم و ارتقای وحدت ملی، تقویت فرهنگ مداری اجتماعی با عنایت به ویژگی‌های هر استان،‌ برجسته‌سازی ارزش‌های انقلابی مبتنی بر گفتمان سازی، ‌افزایش نشاط اجتماعی و تعامل با مراکز علمی پژوهشی را از جمله مهم‌ترین اهداف مراکز استان‌های رسانه ملی برشمرد و اظهار کرد: امیدوارم در دوره جدید مدیریت صدا و سیما که افق‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد بتوانیم به وظایفی که پیش رو داریم با توجه به رقابت سنگینی که در عرصه رسانه وجود دارد عمل کنیم.
نظرات شما