تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳

جوادی حصار: سیگنال‌های خوبی از جامعه درمورد پزشکیان به گوش می‌رسد

جوادی حصار در رابطه با توانایی دو قطبی پزشکیان- جلیلی، برای بالا بردن مشارکت اشاره کرد: مؤلفه‌های بالابردن مشارکت، مؤلفه‌های دستوری و شطرنجی نیستند. مؤلفه‌های متنی هستند و باید در متن جامعه رخ دهند. یکی از آن مؤلفه‌هایی که همیشه به آن تذکر می‌دادیم، امید یا ناامیدی در جامعه است.

جوادی حصار: سیگنال‌های خوبی از جامعه درمورد پزشکیان به گوش می‌رسد

رویداد۲۴| مسعود پزشکیان، تأیید صلاحیت شد و اصلاح طلبان بالاخره به یک کاندیدای اختصاصی در انتخابات رسیدند. اما سؤال اساسی اینجاست که آیا موج آرای خاکستری به میدان خواهد آمد یا نه.

محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره میزان توانایی پزشکیان برای جذب نسل جدید و آرا خاکستری به «انتخاب» گفت: آقای پزشکیان همان است که هست و در این مقطع نیز نمی‌تواند فیلم بازی کند. آقای پزشکیان طی سال‌های گذشته و ادوار اخیر، همواره همین گفتمان مبتنی بر مسائل عدالت محور را داشته است. استناد‌های ایشان بر نهج البلاغه نیز به خاطر عدالت خواهی است. اینکه ایشان چقدر می‌تواند بخش خاموش جامعه را فعال کند، مشخص نیست. اما از روز گذشته تا امروز، خیلی از کسانیکه می‌خواستند شرکت نکنند، الان پیگیر اخبار پزشکیان هستند. سیگنال‌های خوبی از جامعه به گوش می‌رسد. من گمان می‌کنم اگر همه چیز بدون حاشیه پیش برود، بخش قابل توجهی از آرا خاکستری را پای صندوق می‌آورد.

وی در ادامه درباره احتمال چند قطبی انتخاباتی بیان کرد: تصور من این است که در میان چهره‌های اصولگرا، به اندازه کافی اختلاف نظر وجود دارد. مثلاً آقای قاضی‌زاده هاشمی اعلام کرد که کنار نمی‌رود. آقای زاکانی هم گفته است که تا آخر ایستاده است؛ بنابراین تنها کسی که کنار نرفتن را اعمال نکرد پورمحمدی بود. اگر اصولگرایان به نفع هم کنار نروند، ما یک سه قطبی خواهیم داشت. اگر زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی کنار بروند، پورمحمدی کنار نمی‌رود. ایشان آمده است که عرصه‌ی انتخابات از روحانیون خالی نباشد.


بیشتر بخوانید:

گرامی‌مقدم: پزشکیان دارای پایه رأی بالایی خواهد بود | احتمالا شاهد دوقطبی اصلی با حضور پزشکیان باشیم

پرونده‌سازی عجیب روزنامه اصولگرا برای مسعود پزشکیان

صوفی: اینکه پزشکیان را نگه داشتند عجیب است | به پیام خاتمی توجه کردند و پزشکیان را ردصلاحیت نکردند


وی در رابطه با توانایی دو قطبی پزشکیان- جلیلی، برای بالا بردن مشارکت اشاره کرد: مؤلفه‌های بالابردن مشارکت، مؤلفه‌های دستوری و شطرنجی نیستند. مؤلفه‌های متنی هستند و باید در متن جامعه رخ دهند. یکی از آن مؤلفه‌هایی که همیشه به آن تذکر می‌دادیم، امید یا ناامیدی در جامعه است. بخش‌هایی از جامعه از تأثیر انتخابات بر سرنوشت خود ناامید شده و احساس می‌کنند پسا انتخابات مهم نیست و توسط دیگران مدیریت می‌شود. حالا بحث این است که با آوردن شخصی به نام پزشکیان، هیچ تأثیری ایجاد نمی‌شود، آوردن شخصیتی مثل پزشکیان است که تحول تولید می‌کند. یعنی اسم مهم نیست بلکه ماهیت فرد مهم است. اگر تغییر ماهیت شکل گرفت و مردم باور کردند که این یک فرد دیگریست، آن وقت بخش اول امیدآفرینی ایجاد می‌شود.

جوادی حصار درباره احتمال تغییر رویکرد نهاد قدرت نسبت به جریانات سیاسی گفت: من چند روز قبل گفتم که من هیچ نشانه روشنی مبنی بر تغییر ریل از جانب نهاد‌های قدرت نمی‌بینم. اما شرایط خاص کشور و اتفاقات اخیر و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، الزاماتی را فراهم خواهد کرد که آن الزامات، حاکمیت را مجبور به تفکر دوباره می‌کند. من تصور می‌کنم که مرحله تحرک تغییر ریل شروع شد و تغییر مسیر اتفاق می‌افتد. امیدوارم که با پایان خوشی این مسیر به پایان برسد. ما نیازمند یک جریان معتدل، تحول خواه توسعه طلب نیاز داریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما