تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۱ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

با مشخصات هوابرد پیش اخطار A-۵۰ U آشنا شوید

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰U خواهیم پرداخت.

با مشخصات هوابرد پیش اخطار A-۵۰U آشنا شوید

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: هوابرد پیش اخظار A-۵۰U  یک نسخه ارتقا یافته از هوابرد پیش اخظار A-۵۰  است. این هواپیما توسط شرکت برییف با همکاری شرکت مهندسی رادیو وگا برای نیروی هوایی روسیه توسعه یافته است.

هواگرد A-۵۰U را می‌توان در طیف وسیعی از ماموریت ها، از جمله شناسایی، ردیابی و شناسایی نیرو‌های خودی یا دشمن، تعیین اهداف هوایی و زمینی به کار گرفت. این هواگرد همچنین امکان نظارت، فرماندهی، کنترل و ارتباطات را برای پست‌های فرمان سیستم‌های کنترل خودکار فراهم می‌کند. این هواپیما می تواند برای هدایت جنگنده‌ها به سمت اهداف خود و انجام ضد حملات علیه نیرو‌های متخاصم مورد استفاده قرار گیرد.

توسعه هوابرد پیش اخطار A-۵۰ U 

برنامه ارتقاء A-۵۰U در سال ۱۹۹۵ اعلام و اولین فریم هواپیما در سال ۲۰۰۸ وارد فاز آزمایشی شد. کار‌های ارتقاء هواپیما در تاسیسات هواپیمای برییف در تاگانروگ در منطقه روستوف روسیه در حال انجام است.

نیروی هوایی روسیه، اولین هواپیمای A-۵۰U را در اکتبر ۲۰۱۱ دریافت کرد. هواپیمای دوم و سوم تا مارس ۲۰۱۴ تحویل شد. هواپیمای چهارم در ماه مارس ۲۰۱۷ به وزارت دفاع روسیه تحویل داده شد.

ارتقاء سیستم‌های پیش اخطار و کنترل روی هواپیما به طور قابل‌توجهی وزن کلی مجموعه ماموریت را کاهش داد و هواپیما را قادر ساخت تا سوخت اضافی را برای افزایش برد حمل کند. عملکرد فرود و برخاستن و همچنین ثبات و کنترل سکو در نسخه جدید بدون تغییر باقی ماند.

با مشخصات هوابرد پیش اخطار A-۵۰U آشنا شوید

مجموعه پرواز و ناوبری روی هواپیما سیستم ناوبری ماهواره‌ای را برای دقت ناوبری بالا در طول عملیات یکپارچه می‌کند. علاوه بر این، هواپیمای جدید با اتاق‌های استراحت و یک اسنک بار با تجهیزات خانگی راحتی بالایی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. این هواپیما توسط یک خدمه پرواز متشکل از پنج و ده اپراتور و متخصص سیستم پیش اخطار و کنترل هدایت می‌شود.

طول این هواگرد پیش اخطار ۴۶.۵ متر، طول بال آن ۵۰.۵ متر، ارتفاع آن ۱۴.۷ متر و مساحت بال آن ۳۰۰ متر مربع است.

سیستم پیش اخطار و کنترل هواگرد A-۵۰U

A-۵۰U مجهز به مجتمع فنی رادیویی Shmel II است که قابلیت‌های پیشرفته‌ای را برای شناسایی اهداف مستقر در زمین با کنتراست پایین ارائه می‌دهد. این مجموعه برد رادیویی ۲۰۰۰ کیلومتر در باند فرکانس بالا و ۴۰۰ کیلومتر در باند فرکانس فوق العاده بالا ارائه می‌دهد. سامانه Shmel II می‌تواند ۳۰۰ هدف را در یک زمان ردیابی کند و رهگیر‌ها را علیه ۴۰ هدف هدایت کند. A-۵۰U را می‌توان در طیف وسیعی از ماموریت ها، از جمله شناسایی، ردیابی و شناسایی خودی یا دشمن تعیین اهداف هوایی و زمینی مستقر کرد.

RTC ارتقا یافته شامل یک سیستم رادار، مجموعه کامپیوتر دیجیتال، IFF، سیستم فرماندهی، کنترل و هدایت و سیستم‌های ارتباط رادیویی است. از ابزار‌های محاسباتی جدید و الگوریتم‌های بهبود یافته برای عملیات مجتمع استفاده می‌کند. معرفی پردازش سیگنال دیجیتال بیشتر ویژگی‌های وزن و اندازه سخت افزار RTC را کاهش می‌دهد.

با مشخصات هوابرد پیش اخطار A-۵۰U آشنا شوید

سیستم‌های رادیویی پیشرفته روی هواپیما از روش‌های مدرن نصب و مونتاژ برای کاهش مصرف برق، اندازه و وزن تجهیزات و همچنین افزایش قابلیت اطمینان استفاده می‌کنند. کنسول‌های اپراتور هواپیمای جدید همچنین دارای نمایشگر‌های کریستال مایع با وضوح بالا هستند که جایگزین نمایشگر‌های لوله پرتو کاتدی در هواپیمای پیش اخطار و کنترل می‌شوند.

اقدامات متقابل الکترونیکی هوابرد پیش اخطار A-۵۰ U 

A-۵۰U دارای یک سیستم دفاعی شامل اقدامات متقابل الکترونیکی فعال و غیرفعال و بازتابنده‌های راداری است. این سیستم دفاعی از هواپیما در برابر موشک‌های هدایت شونده و غیر هدایت شونده ورودی محافظت می‌کند.

با مشخصات هوابرد پیش اخطار A-۵۰U آشنا شوید

موتور‌ها و عملکرد هوابرد پیش اخطار A-۵۰ U 

هواپیمای A-۵۰U از چهار موتور توربوفن سولویف D-۳۰KP استفاده می‌کند. این نیروگاه به هواپیما اجازه می‌دهد تا با حداکثر سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند و حداکثر برد تا ۹۰۰۰ کیلومتر داشته باشد. این هواپیما دارای حداکثر وزن برخاست ۱۹۰ تن و حداکثر استقامت پرواز تقریباً ۱۱ ساعت است.

با مشخصات هوابرد پیش اخطار A-۵۰U آشنا شوید

مشخصات فنی کلی A-۵۰U

نوع هواپیما: هواگرد پیش اخطار و کنترل

توسعه دهندگان: شرکت برییف و شرکت مهندسی وگا

اپراتور: نیروی هوایی روسیه

خدمه: ۱۵

حداکثر وزن برخاستن: ۱۹۰ تن

حداکثر سرعت، بیشینه سرعت: ۸۰۰ کیلومتر در ساعت

دامنه عملیاتی: ۹۰۰۰ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما