تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۱۸ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رسانه‌های خارجی درباره پزشکیان چه می‌گویند؟ | بلومبرگ: صورت تراشیده و صراحت لهجه وجه تمایز و برگ برنده پزشکیان بود | او نمی‌تواند به قوانین حجاب دست بزند

تقریبا تمامی رسانه‌های مهم جهان به خبر پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران توجه ویژه کرده اند. بلومبرگ در گزارشی که در صفحه نخست وبسایت منتشر شده نوشته: پزشکیان با صورتی تراشیده و لحنی صریح، سعی کرده تمایز خود را با طبقه نخبه روحانی نشان بدهد و استفاده مکرر از اصطلاحات انگلیسی به همراه تلاوت قرآن، برای او یک موازنه ایجاد کرد که باعث جلب رای مردم شد.

رسانه‌های خارجی درباره پزشکیان چه می‌گویند؟ | بلومبرگ: صورت تراشیده و صراحت لهجه وجه تمایز و برگ برنده پزشکیان بود | او نمی‌تواند به قوانین حجاب دست بزند

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: سال ۲۰۲۴ بدون انتخابات زودهنگام و پیش بینی نشده ایران هم سالی پر از انتخابات‌های حیاتی و مهم در سراسر جهان بود. هند، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، فرانسه، بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا و بسیاری دیگر از کشور‌ها قرار بوده و هست که سرنوشت سیاسی شان را تعیین کنند. ایران هم با مرگ ناگهانی رئیس جمهور در صف نیمی از جمعیت جهان برای تعیین سرنوشت قرار گرفت و احتمالا به یکی از مهمترین انتخابات‌ها بدل شد.

تقریبا تمامی رسانه‌های مهم جهان به خبر پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران توجه ویژه کرده اند. نیویورک تایمز در صفحه نخست روزنامه روز یکشنبه خود به این خبر پرداخته و بلومبرگ در صفحه اول وبسایت خود یادداشتی درباره این پیروزی نوشته است.

از بازگشت ترامپ تا بحران مشروعیت| چه چالش‌هایی در انتظار پزشکیان است؟

بلومبرگ رسانه اقتصادی آمریکا در این یادداشت پیروزی پزشکیان را نوید بخش احیای مذاکرات هسته‌ای با غرب خوانده است. این رسانه نوشته: پزشکیان که در زمان محمد خاتمی، وزیر بهداشت بود، در یک دوره زمانی پیچیده و پر دردسر برای ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور، به ریاست جمهوری رسیده است.

در این گزارش آمده: جمهوری اسلامی چند سالی است که با اعتراضات مکرر مردم که مستقیماً نهاد‌های مذهبی را به چالش می‌کشد و با بحران بزرگ مشروعیت مواجه بوده است.

به گزارش بلومبرگ علاوه بر این مشکلات داخلی، درگیری ایران با اسرائیل نیز در ماه‌های اخیر به سطوح خطرناکی رسیده است. این دو کشور پس از تبادل مستقیم آتش در ماه آپریل تقریباً وارد جنگ شدند. تنش‌ها در منطقه همچنان بالاست، اسرائیل به جنگ خود با حماس ادامه می‌دهد و هر روز درگیری آن با حزب الله بیشتر می‌شود.

این رسانه به احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید پس از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر هم اشاره کرده و نوشت: این هم یکی از چالش‌های پزشکیان است. سیاست خارجی ترامپ مبتنی بر استراتژی خصمانه «فشار حداکثری» علیه ایران بود که خلیج فارس را بی ثبات، بازار‌های نفت را متزلزل و تقریباً یک جنگ مستقیم را آغاز کرد. این ترامپ بود که برجام را ترک کرد.

بلومبرگ به تعداد کم مشارکت کنندگان در انتخابات هم اشاره کرده و آن را یک بحران داخلی دیگر در آستانه ورود پزشکیان به کاخ ریاست جمهوری خوانده است.


بیشتر بخوانید: پیام پیروزی پزشکیان برای جهان چه بود؟ | تحلیل رسانه‌های جهان از انتخابات ایران: امید به سیاست خارجی عمل‌گرایانه و بیم از عدم‌تغییرات معنادار


صورت تراشیده و صراحت لهجه پزشکیان نقطه تمایز او از طبقه روحانیت است

این رسانه نوشته: روی کار آمدن پزشکیان به منزله جدایی شدید از سیاست‌های ابراهیم رئیسی خواهد بود. او اولین رئیس جمهور غیر روحانی ایران پس از محمود احمدی نژاد است که با صورتی تقریباً تراشیده و صراحت لهجه‌ای خاص، سعی دارد بر تمایز خود از نخبگان روحانی تأکید کند. طبقه‌ای که در سال‌های اخیر با سطوح بی سابقه‌ای از مخالفت روبرو بوده اند.

به گزارش بلومبرگ با اینکه پزشکیان به عنوان یک مرد مدرن و تحصیلکرده دیده می‌شود، اما همچنان عمیقاً مذهبی است. استفاده مکرر او از اصطلاحات انگلیسی در مناظره‌های تلویزیونی با تلاوت قرآن متعادل می‌شد و باعث جلب حمایت رای دهندگان محافظه کار شد.

پزشکیان مانند پیشینیان اصلاح طلب خود نمی تواند به قوانین حجاب دست بزند

این رسانه به وعده‌های پزشکیان در طول مبارزات انتخاباتی اشاره کرده و نوشت: او وعده داده با تورم بالا مقابله کند، تحریم‌ها را کاهش دهد و توافق هسته‌ای را احیا کند. میانه‌رو‌ها و اصلاح‌طلبان تیم سیاست خارجی حسن روحانی، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، او را احاطه کردند.

به گزارش این رسانه آمریکایی، پزشکیان با مشکلات بالقوه‌ای مواجه خواهد بود. مجلس ایران تحت تسلط تندرو‌هایی است که تلاش‌های قبلی برای احیای برجام را ناکام گذاشته اند و با هرگونه تلاش برای تغییر قوانین بانکی با هدف تبعیت از استاندارد‌های FATF مخالفند.

این رسانه نوشته: انتظار می‌رود پزشکیان در مقابله با قوانین سختگیرانه پوشش زنان و برخورد نیرو‌های امنیتی، با مخالفت شدید مواجه شود. این چیزی است که پیشینیان اصلاح‌طلب و میانه‌رو او نتوانسته‌اند تغییری در آن ایجاد کنند، زیرا بسیاری از سیاست‌های ایران در نهایت توسط نهاد‌های غیرانتخابی تدوین می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما