تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می دهد؛

دراگون فایر؛ سلاح لیزری سری ارتش بریتانیا

در این مطلب به معرفی و بررسی دراگون فایر، سلاح لیزری جدید بریتانیا برای مقابله با پهپاد‌ها خواهیم پرداخت.

دراگون فایر؛ سلاح لیزری مخوف برتیانیا

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: دراگون فایر (Dragonfire) اولین سلاح لیزری بریتانیا است که علیه اهداف هوایی مورد استفاده قرار گرفت. بریتانیا بطور موفقیت آمیزی این سیستم تسلیحات لیزری پرقدرت و انرژی هدایت شده را در محدوده هبرید‌های وزارت دفاع  در نزدیکی ساحل شمال غربی اسکاتلند مورد آزمایش قرار داد.

با تولید این سلاح در تعداد بالا، دراگون فای ممکن است جایگزینی درازمدت و کم‌هزینه برای وظایف خاصی باشد که در حال حاضر توسط موشک‌ها انجام می‌شود.

تاریخچه توسعه دراگون فایر

سیستم تسلیحاتی دراگون نتیجه یک سرمایه گذاری مشترک ۱۲۶.۷ میلیون دلاری توسط وزارت دفاع و صنعت است که به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد، زمانی که در یک برنامه تحقیقاتی علمی وزارت دفاع بریتانیا، قراردادی ۳۰ میلیون پوندی به کنسرسیوم دراگون فایر برای استفاده از پتانسیل‌های سلاح‌های با انرژی هدایت‌شده ارائه کرد.

دراگون فایر؛ سلاح لیزری مخوف برتیانیا

سلاح لیزری دراگون فایر به طور مشترک توسط آژانس وزارت دفاع - آزمایشگاه علوم و فناوری دفاع با همکاری سه شریک صنعتی دیگر یعنی شرکت ام بی دی ای، شرکت لئوناردو و شرکت دفاعی کاینتیک توسعه یافته است.

طراحی و مشخصات دراگون فایر

مشخصات دراگون فایر طبقه بندی شده است، اما این یک سلاح برد مستقیم است که برای درگیری با اهداف هوایی و بالستیک (پهپاد، موشک، گلوله‌های خمپاره) طراحی شده است. به گفته نمایندگان وزارت دفاع بریتانیا، دراگون فایر به اندازه کافی دقیق است که می‌تواند به یک سکه ۱ پوندی (قطر ۲۳ میلی متر) از برد ۱ کیلومتری برخورد کند. هزینه هر شات کمتر از ۱۰ پوند است.

دراگون فایر؛ سلاح لیزری مخوف برتیانیا

قابلیت های باورنکردنی دراگون فایر

سلاح‌های با انرژی هدایت‌شده می‌توانند با اهدافی با سرعت نور درگیر شوند و از پرتو شدید نور برای از بین بردن هدف استفاده کنند که منجر به منحرف کردن هدف یا نتایج تأثیرگذارتر در صورت هدف‌گیری کلاهک می‌شود. دراگون فایر با از بین بردن اهداف هوایی، یک دارایی ارزشمند به عنوان یک راه حل هوایی بدون خدمه برای غلبه بر تهدیدات سیستم‌های هوایی کوچک بدون خدمه مسلح ارزان قیمت  و هواپیما‌های بدون سرنشین است.

دراگون فایر؛ سلاح لیزری مخوف برتیانیا

گفته می‌شود که میزان هزینه استفاده از دراگون فایر برای ده ثانیه معادل هزینه استفاده از یک بخاری معمولی برای تنها یک ساعت است؛ بنابراین دراگون فایر این پتانسیل را دارد که یک جایگزین درازمدت کم هزینه برای وظایف خاصی باشد که موشک‌ها در حال حاضر انجام می‌دهند. هزینه عمل لیزر معمولاً کمتر از ۱۰ پوند برای هر شلیک است. از نظر مجموع هزینه‌های مقایسه‌ای در سطح جهانی، گلوبال دیتا نشان می‌دهد که ایالات متحده با ۴۱.۶ درصد (۱.۵ میلیارد دلار) بزرگترین سهم بازار لیزر‌های پرانرژی را به خود اختصاص داده است و پس از آن چین و فرانسه به ترتیب با سهم ۱۴.۸ درصد (۵۳۴ میلیون دلار) و ۱۳.۹ درصد (۵۰۱ میلیون دلار) قرار دارند.

اپراتور‌های دراگون فایر

ارتش بریتانیا و  نیروی دریایی سلطنتی در حال بررسی استفاده از این فناوری به عنوان بخشی از قابلیت‌های دفاع هوایی آینده خود هستند. مزایای بالقوه سلاح‌های با انرژی هدایت‌شده مانند صرفه جویی در هزینه، لجستیک و دقت باعث شده تا آن‌ها مورد تمجید متخصصان فنی در سراسر جهان قرار گرفته بگیرند. تنها در سال‌های اخیرارتش‌هایی مانند چین، اسرائیل، روسیه، بریتانیا و ... ایالات متحده توانسته اند این فناوری‌ها را از طریق ادغام با پلتفرم‌ها یا قابلیت‌های موجود به کار گیرد.

دراگون فایر؛ سلاح لیزری مخوف برتیانیا

در سپتامبر سال گذشته، نیروی دریایی آلمان آزمایشات سلاح لیزری خود را به پایان رساند. این سلاح لیزری از ژوئن ۲۰۲۲ بر روی ناوچه آلمانی کلاس زاکسن ادغام شد و چهار ماه بعد به اولین شلیک آزمایشی موفقیت آمیز در بالتیک دست یافت. در این آزمایش سلاح لیزری بیش از ۱۰۰ بار به سمت هدف شلیک شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما