تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک اسپایک اس آر

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک اسپایک اس آر خواهیم پرداخت.

سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک Spike SR

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: اسپایک اس آر (Spike SR) یک سامانه موشکی با برد کوتاه و هدایت شونده است که توسط سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل، یک سازنده سیستم‌های دفاعی اسرائیلی توسعه یافته است. این سیستم  در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. این سامانه موشکی برای استفاده به عنوان یک سلاح پیاده نظام سبک چند منظورساخته شده است. اسپایک اس آر را می‌توان در برابر تانک‌های اصلی جنگی مدرن، نفربر‌های زرهی، پناهگاه ها، توپ‌ها و سیستم‌های توپخانه استفاده کرد. 

سیستم موشکی اسپایک اس آر با کاربری آسان خود سطوح پایین‌تر پیاده نظام را قادر می‌سازد تا به سرعت واجد شرایط حضور در عملیات شده و با حداقل آموزش به سطح بالایی از توانایی انجام عملیات برسند. اولین مشتری این موشک ضد تانک یک اپراتور نظامی ناشناس از آسیا بود که در سال ۲۰۱۶ صد‌ها موشک خریداری کرد.

توسعه اسپایک اس آر

همکاری رافائل با مِسکو، یک شرکت مستقر در لهستان برای تولید مشترک اسپایک اس آر تحت پروژه‌ای به نام پستلینک برای برآورده کردن الزامات ارتش لهستان در جولای ۲۰۲۰ آغاز شد. مسکو مسئول تولید اجزای موشک است. پروژه پستلینک دسترسی یک سلاح ضد تانک برای نیرو‌های دفاعی سرزمینی لهستان را فراهم می‌کرد.

در اکتبر ۲۰۲۰، نیرو‌های مسلح ملی لتونی یک مرکز آموزشی پیشرفته تیم اسپایک را برای آموزش نیرو‌ها برای استفاده از موشک‌های اسپایک ال آر ۲  و اس آر راه اندازی کرد.

سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک Spike SR

نیرو‌های دفاعی استونی در نوامبر ۲۰۲۰ یک موشک اسپایک اس آر را شلیک کردند و توانایی‌های موشکی خود را به نمایش گذاشتند.

این سیستم موشکی توسط ارتش ایالات متحده طی یک آزمایش شلیک مستقیم  در ژانویه ۲۰۲۱ مورد ارزیابی قرار گرفت.

طراحی سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک اسپایک اس آر

اسپایک اس آر یک سیستم موشکی سبک، فشرده و قابل حمل با شلیک توسط انسان است که در یک پرتابگر یا قوطی یکبار مصرف به طول ۹۸ سانتی متر بسته بندی شده است. سیستم ۹.۶ کیلوگرمی دارای برد موثر ۵۰ متر تا ۱۵۰۰ متر است که می‌تواند تا ۲۰۰۰ متر افزایش یابد.

این سیستم در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از روشن شدن تا حالت آماده کمتر از شش ثانیه طول می‌کشد و می‌تواند با اهداف ثابت و متحرک خط دید درگیر شود.

سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک Spike SR

این موشک چرخه فعال سازی کوتاهی برای پرتاب با قابلیت کشندگی بهینه دارد و عملیات ساده آن شامل فعال سازی جستجوگر موشک، ردیاب قفل روی هدف، شلیک و دفع پس از پرتاب است.

سیستم هدایت اسپایک

موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک اس آر از پیشرفته‌ترین فناوری جستجوگر الکترواپتیکال شبانه روزی نسل سوم از جمله مادون قرمز تصویربرداری، دستگاه جفت شارژ با وضوح بالا و ردیاب بهینه استفاده می‌کند که احتمال اصابت بالای اهداف ثابت و متحرک را در تمامی شرایط و محدوده‌های آب و هوایی امکان پذیر می‌کند. تصویر جستجوگر روی یک صفحه نمایش کوچک OLED با بزرگنمایی ۴ برابر نمایش داده می‌شود.

سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک Spike SR

سیستم موشکی از آتش و حالت عملیات فراموش شده پشتیبانی می‌کند، در حالی که ردیاب پیشرفته آن به اپراتور اجازه می‌دهد تا به طور مؤثر با اهداف سریع در برد کوتاه درگیر شود.

کلاهک اسپایک اس آر

موشک اسپایک اس آر با گزینه‌های مختلف سرجنگی برای اهداف ثابت و متحرک عرضه می‌شود. این می‌تواند کلاهک‌های ضد تانک با قابلیت انفجار قوی، تکه تکه شدن و ضد ساختاری را حمل کند. سرجنگی انفجار قوی پشت سر، زره واکنشی انفجاری را از بین می‌برد و به کلاهک اصلی اجازه می‌دهد تا به طور کامل به زره همگن نورد شده نفوذ کند.

سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک Spike SR

موتور اسپایک

این سامانه موشکی که با طرح آیرودینامیکی طراحی شده است، مجهز به موتور سوخت جامد دو حالته است. این موتور سرعت پرواز ۱۳۰ متر بر ثانیه تا ۱۸۰ متر بر ثانیه را فراهم می‌کند.

مزایای موشک هدایت شونده ضد تانک رافائل

اسپایک اس آر یکی از اعضای خانواده موشک‌های هدایت‌شونده دقیق رافائل است. این سیستم که برای سناریو‌های مختلف نبرد زمینی طراحی شده است با قابلیت عملیاتی بالای خود میزان مرگ و میر سربازان دشمن را افزایش می‌دهد.

سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک Spike SR

برد ایستاده موشک، بقای خدمه را تضمین می‌کند، زیرا به ابزار‌های دیگر تعیین کننده مانند لیزر نیاز ندارد که اجازه می‌دهد نیرو پنهان بماند. این سامانه موشکی به هیچ گونه آموزش سطح بالا و زیرساختی برای عملیات نیاز ندارد که همین ویژگی آن انعطاف پذیری عملیاتی را ممکن می‌سازد. همچنین این سامانه نیاز به فرماندهی مرکزی ندارد و به نیرو‌های دفاعی خودی اجازه می‌دهد تا عملیات غیرمتمرکز و پراکنده‌تر را انجام دهند.

مشخصات فنی کلی اسپایک اس آر

نوع پروژه: سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک

سازنده: سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل

وزن: ۹.۶ کیلوگرم

حداکثر برد: ۲۰۰۰ متر

حالت عملیاتی: شلیک و فراموش کن

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما