تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

خطرناک‌ترین و کم‌خطرترین ورزش‌های المپیک کدامند؟

محققان بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن تا ۲۰۲۰ توکیو، خطرناک‌ترین و کم‌خطرترین ورزش‌های المپیک را شناسایی کردند.

ورزش های المپیک

رویداد۲۴ یورونیوز نوشت: اگر دیدن مسابقات المپیک پاریس شما را به وجد آورده است و می‌خواهید در اولین فرصت شروع به یادگیری یکی از این رشته‌های ورزشی کنید، شاید بهتر باشد قبل از دست به کار شدن میزان ایمنی ورزش مورد نظرتان را بررسی کنید.

محققان در مطالعات جدید با مقایسه تعداد ورزشکاران در هر رشته و میزان آسیب‌های گزارش شده، پرخطرترین ورزش‌های المپیک را شناسایی کردند.

براساس این مطالعه دوچرخه‌سواری بی‌ام‌ایکس با میزان آسیب ۳۴.۳۸ درصد خطرناک‌ترین ورزش المپیک است. جالب است بدانید میزان آسیب وارد شده به ورزشکاران در رشته تنیس روی میز و هندبال از سوارکاری و ترامپولین بیشتر بود.

ورزشکاران در مسابقات دوچرخه سواری بی‌ام‌ایکس در یک سطح شیبدار با ارتفاع ۴ تا ۵ متر و در مسیری ناهموار به رقابت می‌پردازند. بیشترین میزان آسیب دیدگی در این رشته ورزشی در المپیک ۲۰۱۶ ریو ثبت شده که طی آن ۳۷.۵ درصد از ورزشکاران دچار جراحات شدند.

براساس این مطالعه، رشته تکواندو که یک ورزش رزمی است با میزان آسیب ۲۹.۹۲ درصد در جایگاه دوم خطرناک‌ترین رشته‌های ورزشی المپیک به شمار می‌رود.

فوتبال خطرناک‌ترین ورزش تیمی است که به طور میانگین حدود ۲۷.۱۹ درصد از ۱۵۰۸ بازیکن آن در مسابقات آسیب دیده اند و پس از آن هندبال با ۱۷.۹۸ درصد بازیکنان مصدوم شده در جایگاه دوم خطرناک‌ترین ورزش‌های تیمی المپیک قرار دارد.

کدام ورزش‌های المپیک خطرناک‌تر هستند؟

در ادامه مطلب خطرناک‌ترین ورزش‌های المپیک آمده است. براساس این مطالعه، دوچرخه سوالی بی‌ام‌ایکس با ۳۴.۳۸ درصد احتمال آسیب دیدن، تکواندو با ۲۹.۹۲ درصد، فوتبال با ۲۷.۱۹ درصد، دوجرخه‌سواری کوهستان با ۲۲.۴۴ درصد، بوکس با ۱۸.۱۲ درصد، هندبال با ۱۷.۹۸ درصد، هاکی با ۱۶.۵۵ درصد، وزنه‌برداری با ۱۵.۸۶ درصد، واترپلو با ۱۴.۰۳ درصد، دو و میدانی با ۱۳.۰۴ درصد، جودو با ۱۲.۴۴ درصد، سه گانه با ۱۱.۵۹ درصد، کشتی با ۱۱.۳۳ درصد، بسکتبال با ۱۰.۶۹ درصد، ژیمناستیک هنری با ۱۰.۵۴ درصد و بدمینتون با ۹.۶۵ درصد، تنیس با ۹.۴۴ درصد، والیبال ساحلی با ۹.۳۸ درصد و والیبال با ۷.۴۲ درصد خطرناک‌ترین ورزش‌های المپیک هستند.

کمیته بین‌المللی المپیک برای اولین بار در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن سیستم نظارت بر آسیب‌های ورزشی را اجرا کرد. محققان در این مطالعه از داده‌های جمع آوری شده بین مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن تا ۲۰۲۰ توکیو استفاده کردند.


بیشتر بخوانید: مبینا نعمت‌زاده، یک دختر عادی است، او را وارد دوقطبی سازی خود نکنید

مسابقه ناهید و کیمیا؛ تراژدی ایرانی بودن | سیاست «آغوش باز» در برابر «مشت بسته»


به گفته آن‌ها المپیک ۲۰۱۲ لندن با مصدوم شدن ۱۲.۸ درصد از کل ورزشکاران، بیشترین میزان آسیب دیدگی را تاکنون داشته است.

کدام ورزش‌های المپیک کم خطرتر هستند؟

ممکن است تعجب کنید، اما بیشتر ورزش‌ها در این فهرست که با اسلحه، تیر، اسب و آب سرکار دارند، برخلاف باور عمومی چندان هم پرخطر نیستند.

قایقرانی با میانگین میزان آسیب پایین ۲.۲۳ درصدی، کم‌خطرترین ورزش المپیک محسوب می‌شود.

در ادامه مطلب کم‌خطرترین ورزش‌های المپیک آمده است. براساس این مطالعه قایق‌رانی با ۲.۲۳ درصد احتمال مصدوم شدن، تیراندازی با ۲.۲۴ درصد، تیراندازی با کمان با ۳.۶۵ درصد، شنا با ۳.۷۸ درصد، دوچرخه سواری در پیست با ۴.۲۴ درصد، ترامپولین با ۴.۶۹ درصد، سوارکاری با ۴.۷۳ درصد، تنیس روی میز با ۴.۸۳ درصد و پنج گانه با ۶.۰۵ درصد کم‌خطرترین رشته‌های ورزشی المپیک هستند. 

همه انواع قایقرانی با میانگین میزان آسیب ۲.۲۳ درصد احتمال آسیب ایمن‌ترین رشته ورزشی المپیک محسوب می‌شوند. براساس داده‌های جمع‌آوری شده از ۹۸۷ ورزشکار این رشته، تنها ۲۲ مصدومی گزارش شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: المپیک ۲۰۲۴
نظرات شما