تاریخ انتشار: ۰۶:۳۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

کابینه پزشکیان مجلس را راضی می‌کند؟ | زمینه‌چینی «جوان» برای انداختن چند وزیر!

به نظر می‌رسد که کابینه پزشکیان اگرچه به گفته خودش با تایید سطوح عالی ارائه شده و باب میل جریان سیاسی حامی دولت هم نبوده؛ نتواند تمام و کمال از سد مجلس عبور کند!

کابینه پزشکیان مجلس را راضی می‌کند؟ | زمینه‌چینی «جوان» برای انداختن چند وزیر!

رویداد ۲۴ | روزنامه جوان با تیتر «آزمون قانونمداری دولت و مجلس» در حال زمینه‌چینی و آماده کردن ذهن مخاطب برای رای ندادن مجلس به چند وزیر پیشنهادی است؛ آن هم درحالی که پزشکیان با ارائه لیست وزرای پیشنهادی که به گفته خودش بدون چک شدن با سطوح عالی اعلام نشده، موج انتقادات جریان سیاسی حامی خود را به جان خرید!

به نظر می‌رسد که برخیی در مجلس دوازدهم به اندازه پزشکیان قصد همراهی ندارتد و به وفاق ملی اهمیت نمی‌دهند؛ شاهدش رویکرد طیف پایداری و حواشی که در روز‌های اخیر به راه انداخته‌اند.

با عبور از نکته که تشکیل کابینه حق مسلم جریان برنده در انتخابات است و رئیس جمهور وظیفه دارد به حامیان خود پایبند باشد، باید در نظر داشت که رویکرد مورد نظر پزشکیان مبنی بر ایجاد وفاق ملی اگر با دست برداشتن جریان اصولگرا از تمامیت خواهی همراه نشود، به جایی نخواهد رسید.

این طور هم که به نظر می‌رسد اصولگرایان قصد ندارند به سهمی که دولت چهاردهم از کابینه به آنهاد داده، راضی شوند و اصرار دارند که چند وزیری را بندازند تا بلکه ثابت شود که مجلس مستقل است و اثرگذار است و ...!

شاهد این مدعا تلاش بی‌دریغ کیهان و دیگر رسانه‌های اصولگرا در روز‌های اخیر است.

آنچه امروز «جوان» با عنوان «آزمون قانونمداری دولت و مجلس» نوشته مصداق این مدعا است. گویی که این روزنامه درحال آماده‌سازی ذهن مخاطب برای تقابل با کابینه وفاق ملی است.

«جوان» نوشته: «امروز مجلس و دولت می‌توانند یک روز تراز در پایبندی به قانون را نشان دهند. مجلس برای هر رأی اعتمادی که به وزیران می‌دهد باید تبیینی برای مردم داشته باشد که مطابق با کدام قانون و منطق چنین کرده است. همچنین برای هر عدم رأی اعتماد باید بر همین سبیل باشد و بتوانند نشان دهد که منطقی برای آن داشته است. دولت نیز باید نشان دهد چقدر به قانون پایبند است و اگر وزیر یا وزیرانی رأی‌اعتماد نگرفتند، چگونه رفتار خواهد کرد. اصل آن است که اگر تمامی وزیران رأی‌اعتماد گرفتند این به معنای وفاق کامل نیست و وفاق هم به‌معنای ساخت‌وپاخت نیست و نباید باشد؛ و اگر یک یا چند وزیر رأی اعتماد نگرفتند، باز این به‌معنای شکست وفاق نیست و می‌توان فرض کرد که همین عدم‌رأی‌اعتماد بازکردن راهی برای وفاق بیشتر بر پایه اصول است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما