تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

نقدی بر نقد آیت الله جعفر سبحانی راجع به طرح تعطیلی شنبه‌ها

آن جمعی که با خارج ارتباط دارند و حضرت آیت الله برآورده کرده اند که ۵ درصد مردم هستند، عمدتاً بازرگانانی اند که برای تامین نیاز‌های کل جامعه یعنی صد در صد مردم، در تعاملات اقتصادی با خارج هستند.

نقدی بر نقد آیت الله جعفر سبحانی راجع به طرح تعطیلی شنبه‌ها

رویداد24| آیت الله جعفر سبحانی از مراجع محترم تقلید در نامه ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از این که برخی نمایندگان می خواهند مجدداً طرح تعطیلی شنبه ها را در دستور کار قرار دهند، ابراز نارضایتی کرده و مرقوم فرموده اند: اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا می‌کنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.

 ایشان در 6 بند (که به رنگ آبی در زیر می آید) نقدهایی بر این طرح داشته اند که زیر هر بند، نقدی بر نقدشان نوشته شده و به عنوان یک بحث آزاد،  تقدیم آن مقام محترم روحانی و مردم ایران می شود:

۱- آیا مصوبه‌ای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهاد نظارت بر مصوبات مجلس نیز آن را مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند چگونه این طرح بار دیگر به مجلس برمی‌گردد.
 
* مجلس این صلاحیت را دارد که هر زمان، هر طرح و لایحه ای را مورد بررسی قرار دهد. ممکن است مصوبه ای در شرایطی رد شود ولی شرایط دیگری ایجاد شود که همان مصوبه رد شده بار دیگر به رأی گذاشته شود و منعی در این باب نداریم؛ کما این که در فقره اخیر نیز گفته شده بر اساس فتاوای جدیدی که از مراجع گرفته شده و تعطیلی شنبه را خلاف شرع ندانسته اند، قرار است طرح را مجدداً بررسی کنند.

ضمن این که فتوای مراجع محترم، صرفاً برای مقلدان آنها واجب الاطاعه است، نه برای عموم. به عنوان مثال، برخی مراجع معزز، اشکالات شرعی به سیستم بانکداری کنونی کشور دارند یا سیگار را حرام می دانند ولی در همین جمهوری اسلامی، بانک ها بر اساس قوانین موضوعه کار می کنند و شرکت دخانیات نیز در کار تولید و توزیع سیگارهایی است که برخی مراجع حرامش می دانند.

۲- در متن خبر تعطیلی روز شنبه چنین توجیه شده است: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد کشور، است. این استدلال عجیب است تعطیلی شنبه، یعنی تعطیلی کلیه دستگاه‌های مولد. آیا چنین کاری به نفع اقتصاد کشور است؟!
 
* قرار نیست روزهای تعطیل در هفته افزایش باید و از ایام و ساعات کاری دستگاه های مولد کاسته شود بلکه قرار است تعطیلی پنجشنبه ها به شنبه ها منتقل شود. پس ایام کاری همان 5 روز باقی می ماند.

۳- جمعی که با خارج ارتباط دارند از ۵ درصد از جمعیت کشور فزون تر نیست، چگونه یک اکثریت فدای اقلیت شود.

* آن جمعی که با خارج ارتباط دارند و حضرت آیت الله برآورده کرده اند که 5 درصد مردم هستند، عمدتاً بازرگانانی اند که برای تامین نیازهای کل جامعه یعنی صد در صد مردم، در تعاملات اقتصادی با خارج هستند. آنها در مراودات روزانه شان با جهان درگیر این مشکل هستند که ایران پنجشنبه ها و جمعه تعطیل است و جهان خارج نیز عمدتاً شنبه و یکشنبه. بنابراین عملاً 4 روز از هفته را دچار مشکل ارتباطی اند و تنها 3 روز مشترک کاری دارند.

اگر بخواهیم در یک اشل کوچک تر مثال بیاوریم مانند این است که بخشی از بانک ها و ادارات ایران پنجشنبه و جمعه تعطیلی باشند و بخش دیگری به جای این دو روز، شنبه و یکشنبه! تصور کنید در چنان فرضی مردم و خود ادارات و بانک ها چقدر دچار مشکل خواهند شد؛ همین مشکلات در سطح بزرگ تری در روابط بین المللی ایران وجود دارد و جامعه عمدتاً مسلمان ایران از این منظر، متضرر است.

۴- چگونه می توان فرهنگ ملی و دینی را که سابقه هزار و چهارصد سال و اندی دارد، با یک قیام و قعود به هم زد؟

* آنچه به فرهنگ ملی و دینی در باب تعطیلات هفتگی مربوط است، تعطیلی روز جمعه است که قرار نیست تغییر در آن ایجاد شود.
 
۵- محور تنها مسائل اقتصادی نیست. تعطیلی روز شنبه، تعطیلی مراکز تحصیلی، دانشگاهها و مدارس و حوزه‌ها و مراکز پژوهشی را در پی دارد آیا این به نفع کشور است.

* همان طور که پیشتر ذکر شد، قرار نیست از ایام کاری هفته کاسته شود بلکه فقط یک جابجایی در ایام تعطیل مد نظر است.
 
۶- از همه گذشته تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که می‌گوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: «زبان فارسی» که زبان رسمی کشور است (اصل ۱۵) . آیا می‌توان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل ۱۸) آیا می‌توان رنگ چهارمی به آن افزود.

* شورای نگهبان هم ایراد قانون اساسی به تعطیلی روز جمعه نداشته است و فقط از نظر شرعی آن را محل اشکال دانسته است.

اما راجع به ایراد حاضر باید گفت که "تعطیل کردن شنبه ها" منافاتی با "تعطیل ماندن جمعه ها" طبق قانون اساسی ندارد کما این که سال های سال است روزهای پنجشنبه نیز تعطیل است و تا کنون کسی متعرض این نشده که چرا علاوه بر جمعه، پنجشنبه ها نیز تعطیل شده است. در واقع اگر تعطیلی روزی دیگر علاوه بر جمعه خلاف قانون اساسی بود، چرا در همه این سال ها شورای نگهبان یا سایر منتقدین از جمله حضرت آیت الله به تعطیلی پتجسنبه ها اعتراض نکرده اند؟! پس به همان دلیلی که تعطیلی پنجشنبه ها خلاف قانون اساسی نیست، تعطیلی شنبه ها هم نخواهد بود. مگر آن که گفته شود تعطیلی پنجشنبه ها نیز خلاف قانون اساسی است و از این به بعد، لغو می شود!

برای حضرت آیت الله سلامت و توفیقات روز افزون از درگاه الهی مسألت می کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
2
11
این بنده خدا خبر از تعطیلی پنجشنبه ها نداشته !!!
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
مگر دیکتاتوری است که نمایندگان مجلس موظف باشند مثل شخص خاصی فکر کنند؟ آیا نزدیک 270 عضو مجلس و همچنین اعضای شورای نگهبان توانایی فهم و درک ندارند که یک فرد برای آنها تعیین تکلیف می کند؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
مگر دیکتاتوری است که نمایندگان مجلس موظف باشند مثل شخص خاصی فکر کنند؟ آیا نزدیک 270 عضو مجلس و همچنین اعضای شورای نگهبان توانایی فهم و درک ندارند که یک فرد برای آنها تعیین تکلیف می کند؟
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
1
14
واقعا یک مرجع تقلید شیعه چنین استدلال های سستی داره؟
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
تبعات مخالفت با تعطیلی شنبه ها: 1- باعث بی اعتبار شدن حیثیت مجلس می شود 2-از آنجا که کارمندان مستقر در تهران بجای شنبه ها، پنجشنبه ها تعطیل هستند این مساله موجب تبعیض و بی عدالتی نسبت به کارمندان شهرستانی و نارضایتی شغلی از حذف 52 روز از تعطیلات آنها می شود. 3- افزایش انزوای اقتصادی و کاهش تعاملات بین المللی کشور را موجب می گردد 4-باعث هزینه تراشی برای دولت شده و مانع کاهش یک ششم از هزینه های آب، برق، تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارکنان مستقر در تهران می شود 5- فرصت تعاملات بیشتر اعضای خانواده و تحکیم بنیاد خانواده و فرزند آوری را کاهش می دهد6- باعت توهین و ناراحتی هموطنان کلیمی و یهودیان کل جهان می شود. 7- به رژیم صهیونیستی بهانه می بخشد که ایران نه بخاطر مساله فلسطین بلکه اساسا با یهودیت و دین پیامبر اولوالعزم حضرت موسی کلیم الله (ع) ضدیت دارد 8-تعصب دینی و یهودستیزی، اسلام ستیزی را در کل جهان افزایش می دهد. 9- باعث کاهش هماهنگی ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود. 10- اثبات عدم استقلال رای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت.11- مانع جبران مصوبه زیان بار مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی می شود.
رضا یوسفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
1
11
احسنت به شما. توضیح بنده را بسیار مفصل بیان فرمودید. این شیوخ فقط فکر مطرح کردن خود هستند و کاری به اقتصاد و منافع ملت ایران ندارند.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
1
6
باید مجلس تصویب برود شورای نگهبان اگر مشکل شد برود مصلحت تا تصمیم گرفته شود .
هر اخوندی رای بدهد ارزشی ندارد قانون را باید اجرا کر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
9
2
نقدی بر نقد یعنی چه ؟! کجای نامه آیه الله سبحانی نقد بود ؟! که شما تیتر زدید نقدی بر نقد ؟!
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
1
13
آيت اله ها همه شان بهتر است که در همون احکام نجاست و حيض و طريق وارد شدن به مستراح باقى بمونند و به مسائل اقتصاد که در حوزه آنها نيست دخالت نکنند ٤٦ سال است که تو هر مطلبى و مبحثى سرک کشيده ايدو آنجا را مسموم کرده ايد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
2
7
رویداد عالی.
نقد علمی و فنی به این میگن.
ایراد و اشکال وارد کردن به نظر فقهی از عناصر فقه پویای شیعی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
1
13
هر کسی را بهر کاری ساختند............گندم از گندم بروید جو ز جو...!!!!!!!!!!!
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
1
11
اصل ماجرا اینکه حضرت آیت الله سبحانی هوس رهبر شدن کرده برای این منظور، چند نفر را گرد خودش جمع کرده (مثل حجه الاسلام خاتمی و حجه الاسلام حاجی علی اکبری و ...) تا با بهانه های مختلف مانند مخالفت با مصوبه مجلس در مورد تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ها، اولا خودش را در جمع روحانیون مطرح کند و ثانیا خود را مسلمان تر پیامبر(ص) جلوه داده و شایسته رهبری امت اسلامی نشان دهند. وقتی مجلس نهادی بنام شورای نگهبان دارد این فرد بر مبنای کدام جایگاه قانونی در روند قانون گذاری مداخله می کنند و شورای نگهبان و مجمع تشخیص را تحت فشار قرار می دهند؟ کسی که به قانون و عدالت پایبند نیست قطعا شرایط مجتهد بودن از او ساقط می شود. قبلا هم آیت‌الله‌العظمی سید محمدکاظم شریعتمداری از مراجع یزرگ شیعه، از مقام مرجعیت عزل شدند.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
1
12
اولا جایگاه قانونی آیت الله سبحانی چیست که برای اعضای مجلس شورای اسلامی که نمایندگان هشتاد میلیون نفر هستند تعیین تکلیف می کنند؟ ثانیا تفسیر ایشان در خصوص اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری دقیقا مغایر با نظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است بنابراین آقای سبحانی هم به لحاظ شرعی و هم لحاظ قانونی نمی توانند نظر خود را بر مجلس تحمیل کنند. اگر به دنبال جلب توجه هستند بهتر است موضوع دیگری را انتخاب کنند.
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
1
12
مداخله شرع در مواردی که در آن موضوع شرع مقدس اسلام مسکوت است و صراحت ندارد بجز بی اعتبار کردن شرع نتیجه ای نخواهد داشت مانند آنکه دین بیاید و در خصوص مکانیک کوانتوم اظهار نظر کند. اینکه در اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری پنجشنبه ها تعطیلی باشد یا شنبه ها یا هیچکدام یا هردو ، دانشمندان علم اقتصاد بین الملل، مدیریت بازرگانی و غیره باید اظهار نظر نمایند. علم ابطال پذیر است اما شرع ابطال پذیر نیست چون سخن خدا یا ولی خداست. بنابراین به بهانه شرعی رد نمودن مصوبه مجلس، ضربه به شرع مقدس است چه بسیا علم ثابت کند که رد مصوبه مذکور اشتباه بوده است و به این ترتیب اعتقاد جوانان کشور نسبت به اسلام و شریعت، سست گردد.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
0
4
لطفا برای جبران مصوبه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی، که به ضرر شدید کارمندان شد پنجشنبه ها یا شنبه ها را تعطیل کنید.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
0
1
سلام، آیا علمای ارجمند و بزرگوار، آنگونه که نسبت به موضوع کم اهمیتی مثل تعطیلی شنبه ها، نگرانی و حساسیت نشان می دهند در مورد مسایل اساسی هم نگرانی دارند؟ آیا گرسنگی و سوء تغذیه ، فقر شدید، گرانی و تورم ، بیکاری، فساد جامع، اختلاس توسط برخی مسئولین، فحشاء از روی فقر، تعطیلی کارخانجات، بحران ناتوانی مردم برای خرید مسکن، افزایش فاجعه بار اجاره خانه ها، پیری جمعیت، حیف و میل کردن منابع ارزشمند کشور، سوء مدیریت، کمبود دارو و خدمات بهداشتی و درمانی، ضرر و زیان کشاورزان، شکاف فزاینده ملت و حاکمیت، پارتی بازی، مهاجرت دانشمندان و نخبگان از کشور، عدم شایسته سالاری، بحران آب، کمبود برق، بحران هجوم مهاجران افغانی به کشور، ناتوانی در وصول حق آبه کشور از افغانستان، از دست رفتن محیط زیست، سکوت علما در مقابل رنج و بدبختی مردم، بردگی برای چین و روسیه و تاراج منابع کشور توسط آقازاده ها و صدها مسائل دیگر، زیبنده کشور هست؟ آیا علمای عزیز نگران نیستید که قرار است چه مملکتی را به امام زمان (عج) تحویل دهند؟ کشور آباد و آبرومند یا کشور ویران و مخروبه؟ آنقدر که روحانیون بزرگوار، ذهن خود را درگیر تعطیلی شنبه ها کرده اند شنبه ای که به قول حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، حتی یک آیه یا حدیث موثق مبنی بر تحریم تعطیلی آن وجود ندارد نسبت به سایر مسائل هم دغدغه دارند؟ آیا نمی دانند در حال حاضر کارمندان دولتی مستقر در تهران به دلیل تعطیلی پنجشنبه ها، 52 روز در سال تعطیل هستند و کارمندان دولتی مستقر در شهرستانها از آن محروم می باشند؟
چرا حضرت آیت اله سبحانی، حضرت آیت اله مکارم شیرازی، حضرت حجه السلام حاجی اکبری، حضرت حجه السلام خاتمی، حضرت حجه السلام منتظری، حضرت حجه السلام محمدی لائینی، این ظلم، تبعیض و بی عدالتی را می بینند و سکوت می فرمایند؟ چرا با رئیس مجلس، رئیس دولت، دیوان عدالت اداری و سازمان اداری و استخدامی مکاتبه نکردند؟ آیا عدالت جزء اصول مذهب و اصول قانون اساسی کشور نیست؟ شهرستانی ها در 46 سال گذشته نشان داده اند در مقایسه با تهرانی ها، وظایف خود را نسبت به انقلاب و نظام، بهتر عمل کرده اند آیا پاسخ وفاداری شهرستانی ها، تبعیض و بی عدالتی است؟
نظرات شما