تاریخ انتشار: ۲۳:۲۶ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳

غذا‌های خوشمزه‌ای که رگ‌های خونی را مسدود می‌کند

گرچه علت اصلی انسداد شریان‌ها وجود رسوب چربی، کلسترول و کلسیم در رگ‌های خونی است، اما زیاده‌روی در خوردن بسیاری از غذاها نیز باعث "تصلب شرائين می‌شود.

غذا‌های خوشمزه‌ای که رگ‌های خونی را مسدود می‌کند

رویداد24| به گزارش نشریه آلمانی Focus، تصلب شرائين می‌تواند در نهایت به اختلالات گردش خون و بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی منجر شود. علاوه بر فشار خون بالا، دیابت، چاقی، مصرف نیکوتین و الکل زیاد، رژیم غذایی ناسالم نیز یکی از دلایل ابتلا به این عارضه است. اما کدام غذاها در انسداد رگ‌های خونی مقصرند؟

گوشت قرمز

حتی گوشت‌های ارگانیک و با کیفیت باید در حد اعتدال مصرف شوند. بهتر است مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و عادت به مصرف گوشت مرغ و یا ماهی کنید. مصرف گوشت‌های فرآوری شده و یا دودی‌شده مانند سوسیس، سالامی، بیک و ژامبون نیز همین خطر را دارد. 

محصولات لبنی پرچرب

لبنیات سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی مانند کلسیم، ید، اسید فولیک و ویتامین‌های A، D، E، B1، B2، B6 و B12 هستند. به ویژه محصولات ​​تخمیر شده، مانند ماست، کفیر یا دوغ، بسیار سالم هستند، زیرا فلور روده را با "پروبیوتیک‌های سالم" تقویت می‌کنند. 

پیتزای منجمد

چربی‌های ترانس می‌توانند باعث مسدود شدن رگ‌های خونی و بیماری عروق کرونر قلب شوند. غذاهای آماده مانند پیتزاهای یخ‌زده و لازانیا نیز حاوی آرد سفید به جای آرد سبوس‌دار، روغن‌های تصفیه شده به جای روغن زیتون بکر و نمک و شکر بیش از حد هستند. این مواد در ترکیب با چربی‌های ترانس باعث التهاب در بدن شده و منجر به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.

انواع نان و شیرینی‌های صنعتی

شیرینی‌ها و نان‌های صنعتی فیبر ندارند اما حاوی مقدار زیادی چربی ترانس، آرد سفید تصفیه شده و شکر صنعتی هستند. این ترکیبات باعث التهاب و گرفتگی عروق در بدن می‌شود. 

نوشیدنی‌های قندی

کولا، نوشابه و چای سرد شیرین از شیرینی‌ها یا حتی گوشت قرمز خطرناک‌تر هستند، زیرا برخلاف غذاهای شیرین، نوشابه‌ها باعث احساس سیری نمی‌شوند و با مصرف آنها، در مدت زمان بسیار کوتاهی، قند زیادی وارد بدن می‌شود و خطر ابتلا به چاقی، دیابت و تصلب شرایین را افزایش می‌دهد.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان باید در حد اعتدال مصرف شود زیرا اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در آن بسیار بیشتر از اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف بیش از اندازه امگا ۶‌ها می‌تواند باعث مشکلات زیادی مانند احتباس آب، افزایش خطر تشکیل لخته‌های خونی در رگ‌ها، افزایش فشار خون و ... شود. روغن کلزا و یا روغن زیتون جایگزین‌های بسیار سالم‌تری هستند و اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قلب ، غذا
نظرات شما
پیشخوان