تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

ایران به روسیه موشک می‌دهد یا نمی‌دهد؟

در پی اخبار منتشر شده از ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، مقامات ایران و روسی این موضوع را تکذیب کردند.

ایران به روسیه موشک می‌دهد یا نمی‌دهد؟

رویداد ۲۴| همکاری نظامی ایران و روسیه موضوعی نیست که قابل انکار باشد و مسئولان نیز در ایران اراده‌ای برای پنهان‌کاری در این زمینه ندارند. بحث ارسال موشک بالستیک به روسیه، اما در روز‌های اخیر حاشیه‌ساز شده است.
همین چند روز قبل بود که روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از ۲ مقام آمریکایی ادعا کرد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه-برد خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد تا از آن‌ها در جنگ با اوکراین استفاده کند.

همزمان اینجا در ایران نیز یک نماینده مجلس چنین پالسی فرستاد. احمد بخشایش اردستانی گفته بود: «ایران در راستای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود به روسیه پهپاد و موشک صادر می‌کند. در مقابل روس‌ها با ایران همکاری می‌کنند تا تحریم‌ها را دور بزنیم ما خیلی از اجناسمان را از روسیه وارد می‌کنیم. ما باید برای تامین نیاز خود از جمله در واردات سویا و گندم باید تهاتر کنیم. یک بخش از تهاتر شامل ارسال موشک و بخش دیگر ارسال پهپاد‌های به روسیه است.»

وزارت خارجه اوکراین نیز در واکنش به گزارش ادعایی روزنامه «وال استریت ژورنال» مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد از ایران به روسیه، اعلام کرد که از این مسأله «عمیقاً نگران» است.

قضیه، اما بالا گرفت و حتی سخنگوی اتحادیه اروپا نیز مدعی شد اطلاعات معتبری در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران موشک‌های بالستیک خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد.

کار به این مرحله که رسید، اما ایران و روسیه هم در پی تکذیب برآمدند. سردار نوذری، جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بار‌ها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نیست.

از طرف دیگر، سخنگوی کرملین، امروز درباره گزارش‌های ادعایی در مورد ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت که چنین اخباری با واقعیت مطابقت ندارد.

گفتنی است، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز گفته بود: جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند. همکاری‌های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کمال
|
Canada
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
0
1
بهره برداری سیاسی روسیه از ارسال پهپاد و موشک توسط ایران به روسیه بسیار بیشتر از خود این سلاح ها است , ارسال سلاح به روسیه که با ناتو در جنگ است به معنی ورود ایران به جنگ روسیه و ناتو است , در چنین شرایطی که ایران عملا با ناتو در جنگ است صحبت از هر گونه بهبود روابط بین ایران و آمریکا و حتا اروپا به شوخی شبیه است و تحریمها همچنان پا بر خواهند ماند و ایران همچنان به کمک روسیه نیاز خواهد داشت .به نظر میرسد هکتور (حسین ) شمخانی و سایر کاسبان تحریم با نفوذی که در ساختار تصمیم گیری در مورد سیاست های کلان کشور دارند عزم خود را جزم کرده اند که نگذارند کسب و کار سود آور دور زدن تحریمها از دست آنها خارج شود
نظرات شما
پیشخوان