تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان که باید سر بزنید

شهر اصفهان که در میان عموم مردم با‌عنوان نصف جهان شناخته شده است، از طبیعتی بکر و بنا‌های تاریخی بی‌شمار برخوردار است. این شهر تاریخی در مرکز ایران واقع شده و به‌نوعی پل ارتباطی بین شمال و جنوب کشور است. این شهر دارای آب‌و‌هوایی معتدل و نیمه‌خشک بوده و از فصل‌های نسبتاً منظمی برخوردار است.

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

رویداد۲۴ | هدی کاشانیان: اصفهان به‌عنوان یکی از تاریخی‌ترین شهر‌های ایران، جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. مکان‌های دیدنی اصفهان بسیار زیاد هستند و شهرت آن‌ها تا کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر از ایران هم رفته است. بی‌دلیل نیست لقب نصف‌جهان را به این شهر داده‌اند. میادین و مساجد تاریخی، عمارت‌ها و کاخ‌های پر شکوه، خانه‌های تاریخی و باغ‌های سبز و دیدنی، بخشی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان هستند.

درباره اصفهان

شهر اصفهان که در میان عموم مردم با‌عنوان نصف جهان شناخته شده است، از طبیعتی بکر و بنا‌های تاریخی بی‌شمار برخوردار است. این شهر تاریخی در مرکز ایران واقع شده و به‌نوعی پل ارتباطی بین شمال و جنوب کشور است. این شهر دارای آب‌و‌هوایی معتدل و نیمه‌خشک بوده و از فصل‌های نسبتاً منظمی برخوردار است؛ بنابراین اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، بهترین زمان برای سفر، از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است.

مکان‌های تاریخی اصفهان

شهر اصفهان را می‌توان به یک تصویر بی‌نقص از تاریخ شباهت داد که در آن ذوق و هنر اصیل ایرانی به وضوح دیده می‌شود و همین امر باعث شده تا اصفهان را نصف جهان بنامند. البته بیشترین جا‌های تاریخی اصفهان متعلق به دوران صفویه است. زیرا در این دوران اصفهان، به عنوان پایتخت ایران شناخته شده بود و شاه عباس اول در راستای آبادانی آن بسیار کوشید.

بسیاری از جاذبه‌های تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند و برخی از آن‌ها هم در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارن، جاذبه‌هایی که بهتر است حداقل یک بار در طول عمر خود از آن‌ها دیدن کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا سیری در جا‌های تاریخی اصفهان بزنیم و قدمی در دل تاریخ اصفهان بزنیم.

۱. میدان نقش جهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

میدان نقش جهان گل سرسبد و گسترده‌ترین مجموعه تاریخی و گردشگری اصفهان و یکی از مکان‌های دیدنی اصفهان است. شهر اصفهان را با میدان نقش جهان در سراسر دنیا می‌شناسند. اتفاقات تاریخی مانند شادی ها، جنگ‌ها و رژه‌ها در این میدان رخ داده است. در اصل این میدان بی‌نظیر را تیموریان در مرکز شهر بنا نهادند و در زمان حکومت شاه عباس اول گسترش داده شده و در طی زمان نیز به این عظمت و شکوه رسیده است. میدان تاریخی و با شکوه نقش جهان اصفهان در محل باغی به نام نقش جهان بنا گردیده و چهار اثر تاریخی زیبا در این میدان به چشم می‌خورند که عبارتند از سردر قیصریه در شمال، مسجد تاریخی امام در جنوب، مسجد شیخ لطف الله در شرق و عمارت عالی قاپو در غرب. میدان نقش جهان در قلب اصفهان قرار گرفته است و دور تا دور میدان مغازه‌هایی خواهید دید که به فروش صنایع دستی اصفهان مشغول هستند. همچنین در میان این میدان حوض آبی زیبا و آثار تاریخی ارزشمندی خودنمایی می‌کنند که همه این‌ها بر جذابیت میدان نقش جهان می‌افزایند و در سطح جهان مشهور هستند. بازدید از میدان نقش جهان در همه فصل‌ها به گردشگران توصیه می‌شود.

۲. منارجنبان اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

در شهر اصفهان جاذبه‌های دیدنی زیادی به چشم می‌خورند؛ یکی از این جاذبه‌ها که در لیست عجایب اصفهان قرار دارد، بنای شگفت انگیز و ساده، اما با ویژگی خاص است؛ آن نیز تکان خوردن بنا بدون ریزش است و جزو بی‌نظیرترین معماری‌های ایرانی شناخته می‌شود. قدمت این بنا به دوران ایلخانی بر می‌گردد و گمان می‌رود مناره‌ها در دوران صفویه اضافه شده‌اند و در سال ۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از نام این بنا نیز پیداست که مناره‌ای متحرک دارد و باعث جذب گردشگران از سراسر ایران و دنیا شده است.


بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های اصفهان | معرفی ۱۰ هتل برتر

معرفی بهترین بوم‌گردی های اصفهان| معرفی ۱۰ اقامتگاه سنتی

بهترین طبیعت‌گردی اصفهان


بنای منارجنبان ساده و خشتی است، همچنین این بنا دارای یک ایوان به سبک دوره مغول و دومناره است که برروی مقبره یکی از عرفان قرن هفتم به نام عموعبدالله کارلادانی ساخته شده است. دلیل شهرت بنای منارجنبان اینست که با تکان دادن یکی از مناره‌ها، مناره دیگر نیز به حرکت درمی‌آید، به راحتی می‌توانید از طریق پله‌های مارپیچی به بام و مناره‌ها دسترسی داشته باشید، این منازه با طولی نزدیک به ۷.۵ متر دارای ۱۷ پله در داخل است که به بالای مناره می‌رسند. دلیل تکان خوردن مناره‌ها تا مدت‌ها ناشناخته بود که بعد‌ها به پدیده فیزیکی به نام تشدید یا اثر دوپلر ربط دادند و به دلیل شباهت زیاد این مناره‌ها به همدیگر تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد.

۳. کاخ عالی قاپو

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

عمارت عالی‌قاپو کاخی زیبا است که در زمان صفوی ساخته شده است و با معماری خیره کننده خود همواره مورد توجه قرار گرفته است. این اثر تاریخی در پنج مرحله تکمیل شده است: مرحله اول به ساخت بنا مربوط می‌شود که ورودی سایر بنا‌ها و مجموعه کاخ‌های سلطنتی را شامل می‌شود. مرحله دوم به گسترش بنا و اضافه شدن طبقات فوقانی مربوط می‌شود و با افزایش جمعیت شهری طبقات سوم و چهارم و نیمی از طبقه پنجم نیز اضافه شد. مرحله سوم ساختمان برج با اضافه شدن آخرین طبقه تکمیل گردید که به سالن موسیقی معروف است. در مرحله چهارم نیز یک ایوان به سمت میدان نقش جهان ساخته شد و در مرحله پنجم ۱۸ ستون به ایوان و پله‌های شاهی و سیستم آبرسانی بنا اضافه شدند.

۴. سردر قیصریه

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

سردر قیصریه اصفهان در قسمت شمال میدان نقش جهان و بر در بازار قیصریه یا شاهی اصفهان واقع شده است. این سر در به بازار بزرگ اصفهان باز می‌شود و در گذشته راه اصلی بازار اصفهان از همین جا بوده است. سقف داخلی سردر نیز از کاشی‌هایی به رنگ آجری، گلبهی و سرمه‌ای با طرح‌های اسلیمی به صورت مقرنس کاری شکل گرفته است. پیشتر سردر قیصریه دارای سه طبقه بوده، ولی در حال حاضر دارای دو طبقه است. طبقه سوم این بنا شامل نقاره خانه بوده که تخریب شده است. نقاره زنی از زمان‌های قدیم در ایران متداول بوده و زمان طلوع و غروب آفتاب از این طریق اعلام می‌شده است. همچنین بر روی سر در قیصریه تزئینات آجری چینی، نقاشی‌هایی از تصویر شاه عباس در جنگ با ازبکان، تصاویری از زنان و مردان اروپایی و تصویر تیراندازی نیمه انسان و نیمه ببر یا شیر و دم اژد‌ها به چشم می‌خورند.

۵. سی و سه پل و زاینده رود

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

زاینده رود، رودخانه زندگی‌بخش اصفهان است که در روز‌هایی از سال، آب آن را جاری می‌شود و شادی را به شهر اصفهان می‌آورد. اما افزون بر زیبایی‌های خود زاینده رود، رود‌هایی که بر روی آن ساخته شده‌اند بخش مهمی از جاذبه‌های آن به شمار می‌آیند. سی و سه پل یا پل الله وردی خان، مهم‌ترین و زیباترین پل اصفهان است که در زمان شاه عباس صفوی بر روی زاینده رود ساخته شده است. نماد اصلی اصفهان در میان گردشگران داخلی و خارجی، سی و سه پل است. این پل با نام‌های پل الله وردیخان و پل جلفا نیز شناخته می‌شود. 

سی و سه پل در زمان حکومت شاه عباس توسط الله وردی خان ساخته شده و در زمان‌های گذشته محل برگزاری جشن‌هایی مانند آب پاشان، نوروز و خاج شویان بوده است و امروزه نیز محلی برای گردش در میان مردم اصفهان و توریست هاست. سی و سه پل از رواق‌های طاقی شکل و قوسی پوشیده شده است و همواره زیبایی این پل زبانزد همگان بوده است، مخصوصاً درهنگام غروب با نورپردازی‌های زیبا خستگی را از تن همه در می‌آورد. 

سی و سه پل دارای ۳۳ دهانه با ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض است که جزو شگفت‌انگیزترین معماری‌های آن دوره بوده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۰ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بازدید از سی و سه پل در شهر اصفهان به همه رده‌های سنی توصیه می‌شود، مطمئناً پشیمان نخواهید شد.

۶. پل خواجو

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

یکی از مکان‌های دیدنی اصفهان که به ثبت ملی نیز رسیده است و ارزش تاریخی زیادی دارد؛ پل خواجو نامیده می‌شود و در زمان حکومت صفویان عنوان زیباترین پل را از آن خود کرده بود. دقیقاً در قسمت میانی این پل ساختمانی با تزئینات ساده و زیبا برای خاندان سلطنتی بنا شده است که امروزه بیگلر بیگی نامیده می‌شود. هدف از ساخت این خانه محلی برای استراحت خاندان شاه بوده است تا از تماشای مناظر فوق العاده این منطقه لذت ببرند؛ مخصوصاً تماشای منظره زاینده رود از این پل وصف ناپذیر است. انعکاس تصویر آسمان و پل در رودخانه حس خوبی به شما انتقال خواهد داد، به ویژه در زمان غروب پل خواجو به یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی اصفهان تبدیل می‌شود. پل خواجو به عنوان موفق‌ترین معماری مخصوص ایرانی و سبک اسلامی است و همراه با ساختمان بیگلر بیگی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

۷. پارک جنگلی ناژوان اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

پارک جنگلی ناژوان اصفهان از آن دسته از مناطق گردشگری این شهر است که با رفتن به آن می‌توان همزمان از چندین جاذبه مهم دیگر در نصف جهان نیز دیدن کرد. این جاذبه‌ها که هر کدام جزو جا‌های دیدنی اصفهان به شمار می‌روند شامل تله سیژ ناژوان، آکواریوم، باغ پرندگان، باغ خزندگان، موزه صدف‌ها، شهربازی و باغ پروانه‌ها است. به همین سبب نیز بسیاری این پارک و جاذبه‌های درون محوطه آن را تحت عنوان مجموعه تفریحی ناژوان اصفهان می‌شناسند. ناگفته نماند که فارغ از جاذبه‌هایی که در این مجموعه قرار دارد فضای پارک جنگلی ناژوان به تنهایی نیز ارزش صرف زمان برای بازدید را دارد. 

پارک ناژوان در ناحیه غربی شهر اصفهان قرار دارد و مساحت آن نزدیک به ۱۲۰۰ هکتار است. سرتاسر فضای پارک مملو از درختان بلند و فضا‌های سرسبز طبیعی است که خوشبختانه از گزند ساخت و ساز‌های شهری اصفهان در اماکن مانده است. از آنجا که رود پرآوازه اصفهان یعنی زاینده رود نیز از حوالی آن گذر می‌کند آب و هوای فضای پارک جنگلی بسیار مطبوع و دل‌نشین است. علاوه بر کمپینگ در طبیعت دلنواز پارک، پیاده‌روی و دوچرخه سواری نیز از جمله فعالیت‌های موردعلاقه گردشگران در فضای پارک است.

۸. کلیسای وانک

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

اصفهان از جمله شهر‌هایی است که ارامنه ایران در آن اقامت داشته‌اند و کلیسای وانک یکی از مهمترین کلیسا‌های اصفهان است. وانک که به معنای صومعه است، در محله جلفا اصفهان ساخته شده است و ارامنه اصفهان آن را با الهام از کلیسای اصلی خود در نخجوان ساخته‌اند. جا‌های دیدنی شهر اصفهان فقط شامل ساختمان‌های عصر اسلامی نیست، بلکه معماری ارمنی ایرانی نیز در این شهر به چشم می‌خورد. کلیسایی در زمان شاه عباس دوم در محله جلفا بنا شده است و ترکیبی از معماری ارمنی اسلامی است. گنبدی بر روی این ساختمان دیده می‌شود و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر اصفهان محسوب می‌شود. 

نام اصلی این کلیسا وانک آمنا پرکیچ است. در هر نقطه‌ای از کلیسا زیبایی‌های بی‌نظیری را خواهید دید. تزئینات هنری از جمله گچبری، نقاشی و طلاکاری وجود دارد و بر روی سقف‌ها و دیوار‌های کلیسای وانک نقاشی‌های بسیار زیبایی به چشم می‌خورند، این نقاشی‌ها همگی روایات و تصاویری از انجیل هستند، مانند تصاویری از تولد عیسی و بهشت و جهنم. در این کلیسا موزه و کتابخانه‌ای نیز وجود دارد که ارزش تاریخی زیادی دارند و اشیا و کتاب‌های قدیمی مانند نسخه‌های خطی و تابلوها، سازها، زیورآلات، منسوجات و... نگهداری می‌شوند.

۹. آتشگاه اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

آتشگاه اصفهان بازمانده‌های آتشکده‌ای است که از ایران پیش از اسلام در منطقه «سده» یا شهر کهن اصفهان به یادگار مانده است. این آتشکده که در زمان ساسانیان ساخته شده و از آتشکده‌های مهم ایران بوده است، از دیوار‌های خشتی وسیعی تشکیل شده است. در زمان‌های گذشته آتشکده‌ها محل انجام مراسم مذهبی و حفظ و نگهداری آتش مقدس بوده است. بنای آتشگاه به شکل استوانه و از جنس خشت است و مشرف به اطراف بوده و دارای هفت پنجره بزرگ و یک در ورودی است؛ براساس طراحی بی نظیر این آتشکده، آتش مقدس افروخته شده از بیرون قابل رویت است. البته اکنون آتش این آتشکده خاموش شده است و آتشکده روشن زرتشتیان اصفهان در محل انجمن زرتشتیان اصفهان در کوچه سیچان در مرکز شهر قرار دارد.

۱۰. چهل ستون اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

کاخ زیبایی که در زمان شاه عباس اول بنا گردیده و در دوره شاه عباس دوم تکمیل و افتتاح شده است. کاخ چهل ستون اصفهان نیز همانند بنا‌های دیگر نشان دهنده قدرت و جلال است که به قدری زیبایی‌های خاصی دارد که از آن به عنوان بهشتی در قلب اصفهان یاد می‌شود. کاخ و باغ چهل ستون به عنوان یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی اصفهان دارای معماری ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و فرنگی است.

در مقابل این کاخ، استخری زیبایی به چشم می‌خورد که با انعکاس تصویر کاخ و ۲۰ عدد ستون در آب به چهل ستون شهرت دارد. کاخ و باغ چهل ستون نقش پررنگی در زمان حکومت صفویان داشته است تا حدی که محل برگزاری جشن‌ها و پذیرایی از مهمانان دربار بوده است. بر روی دیوار‌های این کاخ، نقاشی‌هایی به سبک مینیاتور، تصاویر جنگ چالدران و جنگ کرنال خواهید دید. چهل ستون، بنای تاریخی اصفهان شاهد تغییراتی در ساختمان موجود شده است؛ تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار همراه با تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوار‌ها و سقف‌ها به این مجموعه افزوده شده است. 

باغ و کاخ چهل ستون نیز در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است. همچنین در این مجموعه موزه‌ای وجود دارد که اشیا، کتب و دست نوشته‌های اصفهان قدیم درآن نگهداری می‌شوند؛ آثار مختلف نگهداری شده در این موزه عبارتند از مجموعه سفال، اولین نمونه کاشی، مجموعه آبگینه، فرش، نسخ خطی کوفی قرآن، مجموعه قدیمی‌ترین آثار سکه ماقبل تاریخ، مجموعه آثار دوران تاریخی و آثار دوران اسلامی، مجموعه آثار دوران صفویه مانند انواع قباله‌های ازدواج قرن نهم به بعد تا آخر قاجار و مجموعه انواع سنگ نوشته‌ها و فرش‌های قدیمی که قدمت این فرش‌ها به ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال قبل برمی گردند.

۱۱. عمارت هشت بهشت

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

یکی از شگفت انگیزترین بنا‌های دیدنی شهر اصفهان به دستور شاه اسماعیل بنا شده و با نام هشت بهشت شناخته می‌شود. عمارت هشت بهشت در اواخر حکومت صفویان محل سکونت حاکمان بوده است و در طی تاریخ دچار تغییرات زیادی شده است. این اثر تاریخی یکی از آثار خاص صفوی محسوب می‌شود؛ طوری که این عمارت زیبا و اشرافی چشم انداز رویایی دارد. این عمارت هشت ضلعی در دو طبقه ساخته شده و چهار نما دارد که هیچ یک از نما‌ها مانند دیگری نیست. ممکن است تصور کنید، نمای شمالی نمای اصلی عمارت است، اما به خاطر وجود استخر در ضلع شرقی عمارت، نمای اصلی سمت شرقی محسوب می‌شود. در وسط تالار عمارت نیز حوضی هشت ضلعی از جنس مرمر قرار دارد که به آن حوض مروارید گفته می‌شود. بر روی در و پنجره‌های عمارت هشت بهشت خاتم کاری انجام گرفته است و همین کار زیبایی عمارت را دوچندان کرده است. عمارت هشت بهشت در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۲. خانه جواهری اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

در میان جا‌های دیدنی اصفهان خانه‌های تاریخی بسیاری وجود دارند که علاوه بر ارزش تاریخی خود به سبب معماری خیره‌کننده و فضای دل‌نشین نوستالژیک همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی این شهر قرار داشته‌اند و خانه جواهری اصفهان نیز یکی از آن‌ها است. این خانه تاریخی که پیشینه ساخت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد در خیابان معروف ابن سینما اصفهان قرار گرفته است. جالب است بدانید که این خیابان جزو بافت تاریخی و قدیمی شهر به حساب می‌آید و محل قرارگیری بسیاری از خانه‌های تاریخی اصفهان است. اغلب این خانه‌ها در دهه ۱۳۸۰ پس از بازسازی تغییر کاربری داده‌اند تا از آن‌ها علاوه بر جنبه توریستی به عنوان مکان‌های فعال و خدماتی استفاده شود. 

خانه جواهری اصفهان نیز در سال ۱۳۸۶ تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی استان درآمد و از آن زمان تاکنون در‌های این خانه تاریخی به عنوان یک موزه و کارگاه صنایع دستی به روی گردشگران باز شده است. از این رو گردشگران خانه جواهری می‌توانند علاوه بر بازدید از معماری زیبا و فضای دل‌نشین و باصفای خانه با هنر صنعتگری اصفهان و صنایع دستی آن آشنا شوند. گفتنی است طرح خانه شامل یک پلان مربع شکل است که در آن یک ساختمان دوطبقه قرار گرفته است و گچ‌بری‌های ظریف، ارسی کاری‌ها و طرح‌های نقاشی شده جلوه خاصی به این بنا داده است.

۱۳. باغ پرندگان اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

مجموعه‌های باغ پرندگان را می‌توان در چندین شهر ایران از جمله تهران، مشهد، کیش و کرمانشاه پیدا کرد. باغ‌های پرندگان معمولاً جزو پربازدیدترین و اولین جا‌های دیدنی هستند که گردشگران به سراغ بازدید از آن‌ها می‌روند. یکی از جا‌های دیدنی اصفهان نیز باغ پرندگان است که بخشی از مجموعه تفریحی ناژوان اصفهان محسوب می‌شود. باغ پرندگان اصفهان شامل محوطه‌ای سرسبز و دل‌نشین با مساحت تقریبی ۵۵ هزار مترمربع می‌شود که زیستگاه بیش از ۱۳۰ گونه مختلف از پرندگان را تشکیل داده است. 

فضای عمومی باغ به گونه‌ای است که با شرایط زیست تعداد بیش از ۴۰۰۰ پرنده مناسب باشد علاوه بر آن بر جنبه‌های زیباشناختی طراحی این فضا نیز دقت ویژه‌ای شده است تا بازدیدکنندگان از حضور در آن لذت ببرند. بخش اصلی این مجموعه همان محوطه باغ است که قفس‌های بزرگ توری یا شیشه‌ای پرندگان در آن قرار دارد تا انواع پرنده‌های جالب و بعضاً نادر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد. علاوه بر آن برکه‌های کوچک و بزرگی در سرتاسر باغ تعبیه شده است که انواع پرندگانی نظیر اردک، فلامینگو و قو در آن‌ها به چشم می‌خورد.

۱۴. حمام قاضی اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

حمام‌های تاریخی از آن دسته از جا‌های دیدنی کمیاب و خاص هستند که در شهر‌های تاریخی مانند اصفهان نیز نمونه‌های بسیاری از آن‌ها وجود دارند. بااین‌حال اغلب این حمام‌ها دیگر مانند گذشته فعال نیستند و بسیاری از آ‌ن‌ها به حالت متروکه درآمده‌اند و در مورد برخی دیگر نیز تنها بخش‌های محدودی از بنای قدیمی قابل بازدید گردشگران است. اما حمام قاضی اصفهان نه تنها دربرگیرنده یک بنای تاریخی متعلق به دوره صفوی و از جا‌های دیدنی اصفهان است بلکه یک حمام احیا شده و فعال قدیمی است. 

حمام قاضی در حقیقت بخشی از مجموعه قاضی شامل یک بازار، مسجد و حمام قدیمی در محله شهشهان اصفهان است که از سال ۱۳۹۸ به صورت یک حمام عمومی فعال درآمده است. هدف از این کار زنده نگه داشتن سنت استحمام قدیمی ایرانیان است که شامل کیسه‌کشی، راه رفتن در خزینه، لنگ بستن و مشت و مال توسط دلاک‌ها می‌شود. اگر تمایلی به تجربه این استحمام نداشته باشید باز هم بازدید از حمام قاضی لطف خودش را دارد. معماری فضای حمام شاهکاری از کاشی‌کاری‌های اصفهان در دوران صفوی را به نمایش گذاشته است و بازدید از بنای آن نیز لذت‌بخش خواهد بود.

۱۵. آرامگاه صائب تبریزی

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

شاید بسیاری از افراد ندانند که آرامگاه صائب تبریزی در شهر نصف جهان قرار گرفته است و از جا‌های دیدنی اصفهان نیز بشمار می‌رود. این مکان دیدنی شامل مقبره یکی از سرشناس‌ترین شعرای ایرانی به نام میرزا محمدعلی ملقب به صائب تبریزی است که از شعرای دربار نیز بود و پس از ترک تبریز مدتی در اصفهان زندگی می‌کرد. تا سال‌ها مکان دفن این شاعر نامعلوم بود تا اینکه در دوره پهلوی با شناسایی مقبره این شاعر مشهور و صاحب سبک مقبره‌ای درخور او بنا شد که امروزه تحت عنوان آرامگاه صائب تبریزی شناخته می‌شود. 

پیش از آنکه مقبره کنونی برای شاعر بنا شود قبر وی در محوطه یک باغ قرار داشت که امروزه نیز همچنان باقی است و موجب زیبایی هر چه بیشتر فضای آرامگاه شده است. ساختمان آرامگاه علیرغم معماری ساده‌ای که دارد، اما چشم‌نواز و باابهت است و تأثیر معماری دوره صفوی در آن کاملاً مشهود است. سرستون‌های بلند، طاق‌های جناقی و آینه‌کاری‌های ستون‌ها از ویژگی‌های بارز در معماری ساختمان آرامگاه است. مرقد نیز شامل یک سنگ قبر قدیمی است که در قبری از جنس مرمر که بعد‌ها ساخته شده است جای گرفته است. 

۱۶. انگورستان ملک التجار 

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

برای اغلب گردشگران اصفهان خانه‌های تاریخی این شهر آنقدر جذاب هستند که اگر به بازدید هر تعداد از آن‌ها هم که بروند باز هم مشتاق بازدید از یک مورد تازه هستند. انگورستان ملک التجار که بیشتر آن را با عنوان انگورستان ملک می‌شناسند نیز یک خانه تاریخی بسیار تماشایی است که دیدنش به همه گردشگرانی که به نصف جهان می‌روند توصیه می‌شود. پیشینه تاریخی این خانه دوست‌داشتنی به دوره حکمرانی نادرشاه بازمی‌گردد و آنطور که در بسیاری از منابع تاریخی ذکر شده است خانه در حکم عمارتی بوده است که در آن به امورات مربوط به دریافت مالیات و خراج از عامه مردم می‌پرداختند. 

در آن سال‌ها این امورات به دست فردی به نام حاج محمدابراهیم‌خان بود که به ملک‌التجار ملقب شده بود و از این رو اهالی برای اشاره به خانه از نام ملک‌التجار استفاده می‌کردند و این نام بر روی این خانه تاریخی ماند. انگورستان ملک در ابتدا وسعت بیشتری داشت، اما در طول دوره‌های مختلف به سبب تخریب جهت عریض کردن خیابان‌ها از مساحت آن کم شد. حیاط بیرونی، شاه‌نشین زمستانه و تابستانه، اتاق بازرسی و نظارت، اتاق دختر ملک التجار، حوض‌خانه و زیرزمین از بخش‌های اصلی این خانه تاریخی هستند. اتاق‌ها و تالار‌های این خانه فوق‌العاده تماشایی هستند و به سبب بکارگیری آینه‌کاری‌های فراوان جلوه‌ای پر زرق و برق دارند که در کنار اسباب و اثاثیه لوکس مانند لوستر‌های خارجی نمایی سلطنتی و لوکس گرفته‌اند.

۱۷. حمام تاریخی علی قلی آقا اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

همانطور که می‌دانید عمده شهرت شهر اصفهان به سبب بنا‌های تاریخی ارزشمند آن است، از این رو بسیاری از جا‌های دیدنی اصفهان نیز در زمره بنا‌های تاریخی و قدیمی قرار می‌گیرند. حمام تاریخی علی قلی آقا اصفهان نیز یکی از آن‌ها است که پیشینه تاریخی آن به اواخر دوران صفوی باز می‌گردد. این جاذبه دیدنی در یکی از قدیم‌ترین محله‌های اصفهان به نام بیدآباد و در نزدیکی خیابان اصلی شهر یعنی خیابان چهارباغ قرار گرفته است. داستان ساخت حمام از آنجا شروع شد که یکی از خدمت‌گزاران درباری به نام علی قلی آقا تصمیم گرفت تا یک گرمابه عمومی برای اهالی محل بسازد. در طول سال‌ها یک مسجد و یک بازارچه نیز در مجاورت این حمام ساخته شده‌اند که بازدیدکنندگان می‌توانند در حین بازدید از حمام از آن‌ها نیز دیدن کنند.

حمام علی قلی آقا بالغ بر ۹۳۰ متر مربع وسعت دارد و شامل دو فضای مجزا به عنوان حمام زنانه و حمام مردانه است که در هر حمام دو بخش اصلی از حمام‌های آن دوران یعنی سربینه یا رخت‌کن و گرم خانه تعبیه شده‌اند. سبک معماری حمام درست همانند معماری اصفهانی در زمان صفوی است و طاق‌بندی‌های سقف‌ها از ویژگی‌های برجسته معماری آن بشمار می‌رود. گفتنی است اثری از نقاشی‌های قدیمی بر روی برخی از دیوار‌های حمام وجود دارد که مربوط به نقاشی‌های دوران پهلوی است. در دهه ۱۳۸۰ با قراردادن ماکت‌های عروسکی در داخل حمام و طراحی مجدد فضاها، حمام به شکل یک موزه مردم شناسی درآمد تا نمایشگر آداب و رسوم خاص در حمام‌های قدیمی باشد.

۱۸. مسجد شیخ لطف الله

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان که در میدان نقش جهان واقع شده و دارای جزئیات شگفت انگیزی است؛ مسجدی بدون مناره به نام مسجد شیخ لطف الله است که در طی ساعات روز رنگ‌های متفاوتی دارد، مانند خاکی، صورتی و خاکستری. مسجد شیخ لطف الله در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. گنبد این مسجد در سطح جهان به مدورترین گنبد شهرت دارد. تزئینات داخلی، طرح و رنگ کاشی‌ها اوج زیبایی معماری ایرانی و اسلامی را در این مسجد تماشا خواهید کرد.

۱۹. مسجد امام یا مسجد شاه

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان که دارای معماری ایرانی-اسلامی است، مسجد امام نام دارد که پیشتر به نام مسجد شاه شناخته می‌شد. این بنای زیبا نیز در زمان حکومت صفوی به دستور شاه عباس ساخته شده و معماری این بنا به عهده استاد علی اکبر اصفهانی بوده است. همچنین چندین نفر خوشنویس ماهر مانند علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمدرضا امامی، محمد صالح امامی در این مسجد کتیبه نگاری را بر عهده داشتند.

۲۰. باغ گل‌های اصفهان

بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

اگرچه اصفهان بیش‌تر به مکان‌های تاریخی ارزشمندش شناخته می‌شود، اما این موضوع به معنای آن نیست که جاذبه‌های طبیعی جایی در میان جا‌های دیدنی اصفهان ندارند. باغ گل‌های اصفهان را می‌توان در شمار جاذبه‌های مهم این شهر برشمرد که بازدیدش برای شیفتگان طبیعت بسیار لذت‌بخش و به‌یادماندنی خواهد بود. باغ گل‌ها در محوطه‌ای با مساحتی نزدیک به ۶۷۰۰۰ متر مربع به زیستگاهی برای انواع گل‌های چشم‌نواز و خاص مبدل شده است. طراحی فضا‌های داخلی باغ به گونه‌ای است که زیبایی باغچه‌های گل را دوچندان کرده است. در میان باغچه‌های گل آب‌نما‌ها و برکه‌های متعددی طراحی شده‌اند تا منظره‌ای رؤیایی از گل‌ها در کنار درختان باغ به نمایش درآید. گفتنی است محوطه عمومی باغ به بخش‌های متنوعی دسته‌بندی شده است که در هر بخش از آن گیاهان یک دسته خاص رشد کرده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما