تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات موشک کروز نیربای؛ موشک کروز دوربرد هند

در این گزارش به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک کروز زیر صوت دوربرد نیربای هند خواهیم پرداخت.

نیربای ؛ موشک کروز دوربرد هند

رویداد۲۴| حسین فلاحی: Nirbhay (نیربای)، اولین موشک کروز مادون صوت دوربرد هند است که توسط سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی این کشور طراحی و توسعه یافته است.

این موشک در اولین پرتاب آزمایشی خود در مارس ۲۰۱۳ تا حدی اهداف ماموریتی را محقق کرد و در دومین پرواز آزمایشی به طور کامل به تمام این اهداف دست یافت. این آزمایش دوم در اکتبر همان سال در محدوده یک منطقه آزمایش در بالاسوره واقع در ایالت اودیشا انجام شد.

نیربای تا پایان سال ۲۰۱۴ وارد تولید شد و در خدمت هر سه شاخه از نیرو‌های دفاعی هند است.

طراحی و توسعه موشک نیربای 

موشک کروز زیر صوت نیربای توسط بخش طراحی و توسعه سیستم‌های هوانوردی سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند که در بنگالورو قرار دارد، طراحی شده است. آزمایشگاه سیستم‌های پیشرفته مستقر در حیدرآباد، تقویت کننده موتور موشک جامد این سلاح را توسعه داد و ادغام موشک توسط موسسه تحقیقات و توسعه انجام شد.

این پرتابه برای ارائه قابلیت‌های پرسه زن، کنترل و هدایت مشابه، و همچنین دقت و قابلیت‌های پنهان کاری موشک‌های تاماهاوک آمریکا و پاکستان بابر طراحی شده است. هند علاوه بر نیربای، موشک کروز مافوق صوت کوتاه برد براهاموس را که به طور مشترک توسط هند و روسیه ساخته شده است در زرادخانه خود دارد.

نیربای ؛ موشک کروز دوربرد هند

اولین شلیک آزمایشی نیربای در میانه راه پس از انحراف موشک از مسیر مورد نظر خاتمه یافت. این موشک برای دومین بار با استفاده از یک تقویت کننده جامد و یک موتور توربو جت در مرحله کروز آزمایش شد.


بیشتر بخوانید: بهترین موشک کروز جهان


بیش از یک ساعت و ده دقیقه طول کشید تا اولین ماموریت آزمایشی پرواز از بلند شدن تا برخورد نهایی انجام شود. پیشرانه در ابتدا توسط موتور تقویت کننده تامین می‌شد در حالی که موتور توربوفن نیروی پرواز بعدی را تامین می‌کرد. تثبیت توسط بال‌ها انجام می‌شد که با دستورات رایانه داخلی باز می‌شدند. این موشک با حمل محموله ساختگی به فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری رسید و در طول مسیر خود دقت بالای ۱۰ متر را ثبت کرد.

ویژگی‌های موشک نیربای

برد عملیاتی این موشک تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتر است و می‌تواند با سرعت ۰.۸ ماخ حرکت کند. موشک کروز مادون صوت نیربای دارای ۶ متر طول و ۰.۵ متر قطر است، در حالی که وزن پرتاب آن تقریباً ۱۵۰۰ کیلوگرم است.  

این سلاح می‌تواند کلاهک‌هایی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم حمل کند. در مجموع می‌توان ۲۴ نوع کلاهک را نیز بر اساس الزامات ماموریت به موشک متصل کرد.

نیربای ؛ موشک کروز دوربرد هند

یک سیستم ناوبری اینرسی بسیار پیشرفته که به صورت بومی توسط مرکز تحقیقات ایمارات هند ساخته شده است، این سلاح را هدایت می‌کند. این موشک می‌تواند به ارتفاع ۵۰۰ متری و ۴ کیلومتری از سطح زمین برسد و همچنین می‌تواند در سطوح بسیار پایین پرواز کند تا توسط رادار دشمن شناسایی نشود.

نیربای قابلیت نفوذ به عمق خاک دشمن را دارد و می‌تواند با دقت بالایی با اهداف درگیر شود. همچنین می‌تواند از چندین پلت فرم از جمله هواپیما، وسایل نقلیه زمینی/پرتابگرها، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها پرتاب شود.

پرتابگر خودرویی نیربای

موشک نیربای از یک پرتابگر متحرک تمام زمینی و تمام چرخ متحرک LPTA ۵۲۵۲-۱۲ x۱۲ پرتاب می‌شود. این پرتابگر توسط تاتا با هماهنگی نزدیک با موسسه تحقیق و توسعه وسایل نقلیه در واهانگار درساخته شده است.

نیربای ؛ موشک کروز دوربرد هند

نیروی مورد نیاز خودرو از یک موتور سنگین متصل به گیربکس اتوماتیک تامین می‌شود. لانچرهمچنین مجهز به سیستم ترمز ضد قفل و سیستم باد کردن مرکزی تایر‌ها برای تحرک بالا است.

مشخصات فنی کلی موشک نیربای

طراحی و توسعه: سازمان تحقیق و توسعه دفاعی

طول: ۶ متر

وزن: ۱۵۰۰ کیلوگرم

قطر: ۰.۵۲ متر

سرعت: ماخ ۰.۸

برد عملیاتی: ۱۰۰۰ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما