تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

فایده اعلام جرم علیه مطهره گونه‌ای چیست؟ کدام گروه بیشتر سود می‌برند؛ اپوزیسیون یا رادیکال‌ها؟

دادستانی تهران علیه مطهره گونه‌ای اعلام جرم کرده است، اما بسیاری معتقدند که این اقدام غیر از به مقصود رساندن طیف جنجال‌آفرین و اپوزیسیون خارج نشین فایده‌ای ندارد.

فایده اعلام جرم علیه مطهره گونه‌ای چیست؟ کدام گروه بیشتر سود می‌برند؛ اپوزیسیون یا رادیکال‌ها؟

رویداد۲۴| مطهره گونه‌ای، دانشجوی علوم پزشکی تهران که همین تازه‌گی‌ها با نوشتن یک نامه عذرخواهی – نامه‌ای که خودش نوشتن آن را تکذیب کرده است - توانسته بود به دانشگاه برگردد، دوباره جنجال به پا کرده است. آنچه وی همزمان با نماز جمعه دیروز در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود سبب شده که دادستانی تهران علیه او اعلام جرم کند.
مطهره گونه‌ای دانشجوی محروم شده از تحصیل که سابقه دبیری سیاسی شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران را در کارنامه دارد؛ در مطلبی که توهین آمیز تلقی می‌شود، نوشته: «اصلاح‌طلبان صندوقی که امروز از هول هلیم افتادند توی دیگ و دارند میروند نماز جمعه، شرایط امام جمعه، عقل، ایمان، حلال‌زادگی و عدالت است. حالا تصمیم با خودتان است، ولی این شرایط برای اکثریت مردم ایران محرز نیست به طوری که جنگ رو به شما و امامتون ترجیح می‌دهند».
اینکه خانم گونه‌ای در این متن توهین کرده است، جای بحث ندارد، اما درباره لزوم اعلام جرم علیه او در فضای مجازی بحث بسیار است. بسیاری از واکنش‌ها در فضای مجازی نسبت به این ماجرا در انتقاد از او است، اما گروه بسیاری از کاربران نیز سعی دارند که موضوع را کلان‌تر و فراتر از مورد مطهره گونه‌ای ببیند.
مثلا سهراب صالحی، استاد دانشگاه نوشته: «آقای دادستانی محترم؛ ظاهرا برای خانم مطهره گونه‌ای، دانشجوی دندانپزشکی که اخیرا از زندان آزاد شد، مجددا قصد تشکیل پرونده وجود دارد. لطفا خطا‌های گذشته را تکرار نکنید. این دختر فقط یک دانشجوست. حرفهایش هم در بین کمتر از ۱۰۰ نفر شنیده می‌شود. بگذارید زمان مشکل را حل کند. همین».
کاربرانی که از برخورد قضایی و امنیتی با گونه‌ای انتقاد می‌کنند، بر این باور هستند که اولا توجه بیشتر از حد به این توییت و اعلام جرم علیه وی نتیجه‌ای غیر از در بوق کردن ماجرا ندارد. نتیجه این هیاهو نیز قطعا خوب نخواهد نبود. اینکه مطهره گونه‌ای دنبال جنجال‌آفرینی و طی کردن مسیر پناهندگی و پیوستن به صف اپوزیسیون خارج نشین است یا خیر، بحث مفصل و دیگری است. اما نمی‌توان از کنار این نکته گذشت که پرداختن به امثال او و بزرگ کردن اظهارنظر‌های اینچنین نوعی بازی در زمین مورد نظر همان اپوزیسیون خارج نشین است. این رویه حاصلی غیر از بسته شدن فضای سیاسی و اجتماعی ندارد. بر این اساس شاید بهتر باشد که از کنار این طور مواضع مادامی که خطر جدی ایجاد نکرده و از حد یک توییت و اظهارنظر فراتر نرفته است؛ با سکوت عبور کنیم. چرا که این سکوت سبب می‌شود اولا اگر این حرف‌ها با نیت سوء بیان شده باشد، بی‌نتیجه بماند و به مقصود نرسد. دوما فضای اظهارنظر برای دیگرانی که قطعا قصد توهین و هیاهو به پا کردن ندارند، بسته نشود. خاصه اگر در نظر داشته بیشم که طبق فصل سوم قانون اساسی و اصول ۱۹ الی ۴۲ که به حقوق ملت می‌پردازد، ظرفیت قابل توجهی برای بیان نظرات و عقاید افراد در نظر گرفته شده است. ظرفیتی که بهتر است با توییت چند دانشجو و ... به بازی گرفته نشود.
سوال جدی این است که فایده اعلام جرم علیه مطهره گونه‌ای دقیقا چیست؟ با این رویکرد اپوزیسیونی جنجال آفرین که دنبال بهانه دیگر برای تاختن به دولت و سیستم قضایی و سایر ارکان نظام هستند، بیشتر خوشحال می‌شوند؟ یا طیف رادیکال داخلی که دنبال بهانه است تا بگوید دیدید گفته بودیم اخراجی‌ها نباید به دانشگاه برگردند و ... به مقصود می‌رسند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما