تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی مشخصات تانک اصلی نبرد TAM

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های تانک اصلی نبرد TAM خواهیم پرداخت.

تانک اصلی نبرد TAM

رویداد۲۴| حسین فلاحی: Tanque Argentino Mediano (به معنی تانک متوسط ​​آرژانتین) یا TAM، یک تانک اصلی نبرد است که در خدمت ارتش آرژانتین است. وزارت دفاع آرژانتین به دلیل نداشتن تجربه و منابع لازم برای طراحی یک تانک، با شرکت آلمانی تیسن-هنشل قرارداد بست.

این وسیله نقلیه توسط یک تیم مهندسین آلمانی و آرژانتینی و بر اساس شاسی خودروی جنگی پیاده نظام آلمانی ماردر ساخته شده است. TAM نیاز ارتش آرژانتین را برای یک تانک مدرن سبک با قدرت آتش کافی برای شکست تهدید‌های زرهی معاصر برآورده کرد.

توسعه تانک TAM

توسعه در سال ۱۹۷۴ آغاز شد و منجر به ساخت سه نمونه اولیه تا اوایل سال ۱۹۷۷ و تولید در مقیاس کامل تا سال ۱۹۷۹ شد. مونتاژ در کارخانه محلی تامسه به مساحت ۹۶۰۰ متر مربع، که برای این منظور توسط دولت آرژانتین تأسیس شده بود، انجام شد. اما به دلیل مشکلات اقتصادی تولید این تانک در سال ۱۹۸۳ متوقف شد. با این حال تولید در سال ۱۹۹۴ از نو آغاز شد تا اینکه سفارش ۲۰۰ تانک توسط ارتش انجام شد.

تانک اصلی نبرد TAM

تسلیحات تانک TAM

تانک سبک TAM مجهز به تفنگ ۱۰۵ میلی متری L۷A۲ که در دو طرف برجک تانک نصب شده است. لوله تفنگ تانک TAM با یک ترمز پوزه، آستین حرارتی و دستگاه پرتاب بسیار موثر تکمیل می‌شود. این تفنگ تمام پرتابه‌های ۱۰۵ میلی متری سازگار با استاندارد‌های ناتو را شلیک می‌کند.

تانک اصلی نبرد TAM

بار مهمات از ۵۰ پرتابه تشکیل شده است. تسلیحات اضافی شامل مسلسل ۷.۶۲ میلی متری MG-۳ است که به صورت هم محور با تفنگ اصلی نصب شده است. یک مسلسل مشابه دیگر را می‌توان بر روی برجک فرمانده نصب کرد تا از اهداف هوایی و زمینی دفاع کند. نارنجک انداز دودزا در دو طرف برجک نصب شده است.

طراحی و حفاظت تانک اصلی نبرد TAM

بدنه و برجک تانک سبک TAM از صفحات زره فولادی جوش داده شده است. زره جلویی بدنه و برجک از گلوله‌های زره ​​پوش تا ۴۰ میلی متر و زره تخته از گلوله‌های سلاح گرم محافظت می‌کند.  تخته‌ها و شاسی هال با صفحه‌های ضد تجمع فولادی پوشانده شده است. علاوه بر این، موتور و گیربکس با چیدمان جلو به عنوان محافظ اضافی برای محفظه جنگ عمل می‌کنند.

تانک اصلی نبرد TAM

تحرک  TAM

تانک سبک TAM با موتور ۶ سیلندر دیزلی MB۸۸۳ Ka-۵۰۰ مجهز شده است. این موتور توسط شرکت آلمانی "MTU" توسعه یافته و حداکثر قدرت آن به ۷۰ اسب بخارزیر ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. این دستگاه در یک بلوک با گیربکس هیدرومکانیکی HSWL-۲۰۴ طراحی شده توسط شرکت آلمانی "Renk" ساخته شده است.

تانک اصلی نبرد TAM

گیربکس ۴ دنده جلو و ۴ دنده عقب را ارائه می‌دهد. شاسی‌ها از سیستم تعلیق انفرادی و پیچشی استفاده می‌کنند. ۶ چرخ لاستیکی و ۳ رول نگهدارنده در هر طرف تانک وجود دارد. چرخ‌های اول، دوم، پنجم و ششم با جاذب‌های هیدرولیک تکمیل می‌شوند.

لوازم جانبی TAM

این تانک قادر به حرکت در زمین‌های مختلف با شیب‌های ۶۰ درجه، پله عمودی ارتفاع ۰.۹ متر و ترانشه‌های عرض ۲.۹ متر است. تانک TAM می تواند از موانع آب عمق ۱.۴ متری را بدون آماده سازی و تا ۴ متری را با تجهیزات رانندگی در زیر آب عبور کند. TAM همچنین مجهز به سیستم کنترل آتش، دید و فاصله یاب نوری، کامپیوتر بالستیک است. ان تانک مجهز به دستگاه فیلتر هوا، وسایل پیشگیری از آتش سوزی، بخاری و تجهیزات رادیویی است.

انواع:

-TAM VCA: نسخه آمبولانس
- TAM VCA ۱۵۵: هویتزر خودکششی با تفنگ ۱۵۵ میلی متری برجک پالماریا
- TAM VCCDT: پست فرماندهی توپخانه
- TAM VCDA: وسیله نقلیه زرهی ضد هوایی با تفنگ‌های ۳۰ میلی متری یا ۳۵ میلی متری
- TAM VCLC: وسیله نقلیه سیستم پرتاب موشک
- TAM VCLM: سامانه موشکی انفرادی رولند ۲
- TAM VCLP: وسیله نقلیه لایه پل
- TAM VCPC: پست فرمان خودروی زرهی پیاده نظام VCTP
- TAM VCRT: وسیله نقلیه بازیابی زرهی
- TAM VCTM: حامل خمپاره
- TAM VCTP: خودروی جنگی زرهی پیاده نظام با تفنگ ۲۰ میلی متری.

تانک اصلی نبرد TAM

مشخصات فنی کلی TAM

نوع: تانک اصلی نبرد
تسلیحات: یک مسلسل ۱۲۵ میلی متری، یک مسلسل ضد هوایی ۷.۶۲ میلی متری، یک مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلی متری.
اپراتور: آرژانتین
 شرکت طراح: تامسه
لوازم جانبی: سیستم کنترل آتش، دید و فاصله یاب نوری، کامپیوتر بالستیک، بخاری، سیستم پیشگیری از حریق
خدمه: ۴ سرباز
زره: مقاوم در برابر اسلحه‌های کوچک و ترکش
وزن: ۳۰۰۰۰ کیلوگرم
سرعت: ۷۵ کیلومتر در ساعت
محدوده: ۶۵۰ کیلومتر
ابعاد: طول: ۶.۷۵ متر؛ ارتفاع: ۳.۲۵ متر؛ عرض: ۲.۴۲ متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما