وزیر علوم: انتصاب روسای دانشگاهها با استعلام از نهادهای نظارتی بوده است
رویداد۲۴| دکتر حسین سیمایی در نشست با نمایندگان تشکلهای اسلامی دانشجویان از طیفهای مختلف سیاسی که حدود چهار ساعت به طول انجامید، ضمن استماع دیدگاههای نمایندگان تشکلها در خصوص مسائل مختلف آموزش عالی، به پرسشهای آنان پاسخ داد.
به گزارش وزارت علوم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با نمایندگان تشکلهای دانشجویی تاکید کرد: از فعالان دانشجویی انتظار میرود ضمن بیان انتقادات به عملکرد و برنامههای ما در آموزش عالی، راهکارهای اصلاحی خود را نیز اعلام کنند.
وی گفت: دانشجویان قشر بیدار جامعه و آگاهیبخش سایر اقشار هستند و به همین علت نظرات آنان میتواند چراغ راه مدیران و مسئولان باشد.
وی اظهار کرد: دیدار با تشکلهای دانشجویی در اولویت برنامههای من بود، اما به دلیل ضرورت برخی کارهای زیربنایی و اجرایی و همچنین مسائل تدوین بودجه در مهلت قانونی، این دیدار کمی با تأخیر برگزار میشود.
سیمایی فعالیت اجتماعی و فرهنگی در دانشگاهها را یک ضرورت مهم دانست و گفت: هدف ما تربیت نیروی متخصص فرهنگی است که نسبت به مسائل پیرامون خود حساس باشد و احساس مسئولیت اجتماعی کند.
پس از سخنان اولیه وزیر، نمایندگان تشکلها به طرح دیدگاههای خود پرداختند که بیش از دو ساعت به طول انجامید.
وی در پاسخ به پرسشهایی که در باره شیوه انتصاب رؤسای دانشگاهها مطرح شده بود؛ گفت: تعداد انتصاب رؤسای دانشگاهها پس از دو ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم از تعداد انگشتان دو دست هم کمتر است و پیش از انتصاب آنها استعلام از نهادهای نظارتی مرتبط صورت گرفته است.
تاکید بر کنشگر سیاسی نبودن رؤسای دانشکاهها
وی تاکید کرد: انتخاب رئیس دانشگاه بدون توجه به مسائل جناحی صورت میگیرد و تاکید بر این است که رئیس دانشگاه یک کنشگر سیاسی نباشد.
وزیر علوم شاخصهای انتخاب رئیس دانشگاه را داشتن مقبولیت در میان اعضای هیئت علمی و بدنه دانشگاه، داشتن قدرت اجماعسازی و توافق و همچنین روحیه کار با همه طیفها و سلیقهها اعلام کرد و گفت: رئیس دانشگاههایی که تاکنون انتخاب شدهاند از جایگاه علمی سطح بالایی برخوردار هستند.
وزیر علوم میدان دادن به تشکلهای دانشجویی را شرط احیای کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها اعلام کرد و گفت: استقلال و آزادی مزین به قوانین و ضوابط شرط اصلی تحقق یک دانشگاه پویا و یا نشاط است.
سیمایی از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خواست که درخواستهای مربوط به تأسیس تشکلها و اتحادیههای جدید دانشجویی را با تکیه بر قانون و عدالت مورد بررسی قرار دهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان از حضور نمایندگان تشکلهای دانشجویی در این دیدار قدردانی کرد و گفت: اصل داشتن دغدغه و دیدگاه برای ما ارزشمند و مورد احترام است و ما در وزارت علوم همه نظرات موافق و مخالف و هوادار و منتقد را به یک اندازه برای پیشبرد کشور ضروری و مثبت و خنثی بودن را آسیب میدانیم.
گفتنی است؛ از میان تشکلهای دانشجویی دعوت شده، نمایندگان بسیج دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، انجمن دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران و انجمن دانشجویی آرمان و رویش از این دانشگاه در جلسه با وزیر علوم حضور داشتند و دیدگاههای خود را مطرح کردند.
وزیر علوم در پایان این دیدار رسمی بیش از یک ساعت نیز به صورت صمیمانه و چهره به چهره با دانشجویان گفتگو کرد و به پرسشهای گوناگون آنها پاسخ داد.
1- اگر دستگاه های نظارتی کارشان را درست انجام می دادندکه اینهمه بی عدالتی و تبعیض و اختلاس و فساد در ارگانهای مختلف وجود نداشت! نخبگان کشور حذف نمی شدند و به جای آن افراد کوتوله و جاهل در نهادهای مختلف قرار نمی گرفتند.
2- بخش اصلی وزارت علوم ، اساتید ( و البته مرکز جذب اعضای هیات علمی) هستند. هر چند رئیس مرکز جذب هیچ کاره است! اما وزیر علوم محترم با انتصاب آقای حسینعلی قبادی به عنوان رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی، اصل هیچ کاره بودن رئیس مرکز جذب در تصمیم گیری و جذب اعضای هیات علمی را تحکیم بیشتری فرمودند. آقای قبادی از جمله مدیران نالایق دولت روحانی بودند و در زمان ریاست بر پژوهشگاه علوم انسانی فاقد صلابت یک مدیر بودند و همیشه اظهار عجز و ناتوانی و لابه و زاری می کردند ..در نهایت هم پژوهشگاه علوم انسانی (تحت مدیریت موسی نجفی که همواره آقای قبادی در برابر امثال ایشان بی اراده بودند) به وضعیت امروز دچار شد!
برای پایان دادن به وضعیت نابسامان جذب اعضای هیات علمی و جلوگیری از استخدام افراد بی مایه و استخدام افراد نخبه و جبران بیدادهایی که به اعضای هیات علمی در دولتهای قبلی انجام شده ، نیازمند است فردی در جایگاه ریاست مرکز جذب اعضای هیات علمی قرار گیرد که دارای اقتدار و کاریزما و صاحب وجدان و تدبیر و دیندار و متعهد به منافع ملی و دانش پرور باشد. نه فردی که مقهور باندهای ضد علم است.