مشخصات هواپیمای x۶۵؛ هواپیمای مخوف آینده آمریکا
رویداد۲۴| حسین فلاحی: ایکس-۶۵ (X-۶۵)، یک هواپیمای آزمایشی بدون سرنشین است که توسط آرورا فلایت ساینس، یکی از شرکتهای تابعه شرکت هواپیماسازی بوئینگ مستقر در ایالات متحده، تحت پروژه کرین (CRANE) آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا) توسعه یافته است.
هدف از این پروژه امکانسنجی استفاده از محرکهای کنترل جریان فعال (AFC) برای کنترل پرواز اولیه است که به طور بالقوه تحولی در طراحی و عملکرد هواپیما در آینده ایجاد خواهد کرد.
جزئیات توسعه هواپیمای نمایشگر X-۶۵
در نوامبر ۲۰۲۰، آرورا فلایت ساینس، توسعه یک هواپیمای آزمایشی ایکس را به عنوان بخشی از پروژه کرین دارپا آغاز کرد. فاز اولیه که فاز صفر نام داشت، شامل همکاری با بوئینگ و دانشگاه آریزونا برای ایجاد ابزارها و روشهایی برای ترکیب کنترل جریان فعال در طراحی هواپیما در مراحل اولیه بود.
مرحله بعدی شامل توسعه طراحی اولیه ایکس-پلین با هدف بررسی مزایای عملی فناوری کنترل جریان فعال در این پروژه بود. این شرکت در آگوست ۲۰۲۱ به فاز ۱ پروزه ادامه داد. فاز ۱ شامل طراحی اولیه، توسعه سیستم مورد نیاز، ایجاد نرمافزار و ارزیابیهای اولیه قابلیت پرواز بود.
آزمایش تونل باد نیز به عنوان بخشی از فاز ۱ در سن دیگو، کالیفرنیا، ایالات متحده، در ماه می ۲۰۲۲ انجام شد. این آزمایشها اساس محکمی برای توسعه قوانین کنترل پرواز با محوریت کنترل جریان فعال فراهم کردند.
در دسامبر ۲۰۲۲، دارپا بودجهای را برای طراحی مهندسی دقیق یک هواپیمای ایکس در مقیاس کامل اختصاص داد تا این هواپیما به آمادگی پرواز نزدیکتر شود. بودجه بخشی از فاز ۲ شامل ساخت هواپیما و پرواز در مراحل بعدی است.
در ژانویه ۲۰۲۴، دارپا، آرورا فلایت ساینس را برای ساخت یک هواپیمای ایکس در مقیاس کامل برای فاز ۳ برنامه کرین انتخاب کرد. این فاز شامل ایجاد یک صفحه ایکس بدون سطوح کنترل متحرک معمولی است.
طراحی و ویژگیهای هواپیمای نمایشگر X-۶۵
طراحی این هواپیما حول یک سیستم کنترل جریان فعال متمرکز خواهد بود که هوای تحت فشار را به سمت افکتورهای تعبیه شده در تمام سطوح پرواز هدایت میکند.
از جتهای هوا برای دستکاری جریان هوا بر روی سطح هواپیما استفاده میشود. انتظار میرود که عدم وجود قطعات متحرک خارجی باعث کاهش وزن و در عین حال افزایش عملکرد شود.
ایکس-۶۵ که بهعنوان یک بستر آزمایشی مدولار طراحی شده است، دارای بالهای بیرونی قابل تعویض و افکتورهای کنترل جریان فعال است که امکان آزمایش طرحهای مختلف کنترل جریان فعال را فراهم میکند.
حسگرها عملکرد موثرهای کنترل جریان فعال را در مقایسه با مکانیسمهای کنترل سنتی نظارت میکنند و به درک تأثیر بالقوه کنترل جریان فعال بر هواپیماهای آینده کمک میکنند.
جزئیات فنی هواپیمای نمایشگر X-۶۵
این هواپیما بدون سرنشین در فاز نهایی دارای طول بال ۳۰ فوت و وزن ناخالص ۷۰۰۰ پوند خواهد بود. X-۶۵ میتواند به سرعت ۰.۷ ماخ برسد. اندازه و سرعت X-۶۵ مشابه هواپیماهای آموزشی نظامی خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که نتایج آزمایش پرواز بلافاصله با طراحی عملی هواپیما مرتبط است. علاوه بر این، طراحی پلت فرم مدولار به X-۶۵ اجازه میدهد تا به عنوان یک دارایی آزمایشی برای دارپا و سایر آژانسهای فراتر از برنامه کرین عمل کند.
سیستم کنترل جریان فعال و جزئیات پیشرانه
X-۶۵ به منظور آزمایش و نشان دادن قابلیتهای کنترل جریان فعال برای اثرات مختلف، از جمله کنترل پرواز تاکتیکی و بهبود عملکرد ساخته شده است. این هواپیما در ابتدا به فلپها و سکانهای سنتی و همچنین افکتهای کنترل جریان فعال مجهز میشود تا مبنایی برای مقایسه عملکرد ارائه کند.
مشخصات فنی کلی X-۶۵
نوع پروژه: هواپیمای بدون سرنشین
سازنده: آرورا فلایت ساینس
طول بال ها: ۳۰ فوت
سرعت: تا ۰.۷ ماخ
تست پرواز مورد انتظار: ۲۰۲۵