تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
مرتضی مبلغ در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان نمی‌شود

معاون وزارت کشور دولت اصلاحات در مورد ریاست مجلس خبرگان گفت: «بعید می‌دانم هاشمی کاندیدای ریاست مجلس خبرگان شود.»
رویداد۲۴- معاون وزارت کشور دولت اصلاحات در مورد ریاست مجلس خبرگان گفت: «بعید می‌دانم هاشمی کاندیدای ریاست مجلس خبرگان شود.» 

نخستین جلسه مجلس خبرگان ۴ خرداد برگزار می‌شود و این در حالی است که در هیاهوی انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی، از توجه‌ها نسبت به ریاست خبرگان تا حدودی کاسته شده است. 

این در حالی است که از زمان مشخص شدن نتایج قطعی انتخابات مجلس خبرگان، از هاشمی رفسنجانی به عنوان مهم‌ترین شانس ریاست بر این مجلس نام برده می‌شود. 

مرتضی مبلغ، معاون وزارت کشور دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ در مورد تغییرات ایجاد شده در ترکیب خبرگان و شانس هاشمی برای ریاست در این مجلس، گفت: «بعید می‌دانم که هاشمی کاندیدای ریاست مجلس خبرگان شود. تغییر و تفاوت در مجلس خبرگان و ریاست آن، الزاما به این معنی نیست که حتما هاشمی رئیس شود، البته که اگر وی رئیس مجلس خبرگان شود، امر مطلوب و بسیار مناسبی است؛ اما با توجه به جوانب امر، احساس بنده این است که هاشمی کاندید ریاست نمی‌شود اما به هر حال در ریاست مجلس خبرگان تحول مثبت‌تر و سازنده تری اتفاق خواهد افتاد.» 

مبلغ در مورد استدلال خود در این مورد گفت: «با توجه به ترکیب مجلس خبرگان و شرایط و اوضاع کشور و جایگاه هاشمی، خود وی تشخیص می‌دهد که کاندیدای ریاست نشود، این برداشت جدی بنده است اما مبتنی بر نقل قولی از شخص وی نیست. بنده با توجه به رفتار‌ها و مواضع هاشمی و شرایط کشور، احساس می‌کنم که هاشمی ترجیح می‌دهد که تحول مثبت و سازنده در مجلس خبرگان، در حوزه ریاست، توسط فرد مناسب دیگری رخ دهد.» 

عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که آیا حملات تندرو‌ها می‌تواند دلیلی برای عدم کاندیداتوری هاشمی باشد، گفت: «بنده مصداقی صحبت نمی‌کنم، بلکه در مجموع از فضای کشور، فضای خبرگان و رفتار و مواضع معتدلی که هاشمی همیشه داشته، برداشت می‌کنم که نامزد ریاست مجلس خبرگان نمی‌شود.» 

مرتضی مبلغ در مورد حملات اخیر به هاشمی بخاطر دیدار فائزه با سران بهاییت، گفت: «یکی از خطرات بزرگی که تندرو‌ها در کشور همواره داشته و دارند، آن است که قصد دارند کل ارزش‌ها، شخصیت‌های موثر انقلاب و نظام و تمام کسانی که شناسنامه انقلاب و نظام هستند را تخریب کنند، تفاوتی هم ندارد که این شخصیت‌های اصیل و بارز از چه جناحی باشند. کما اینکه در تمام عرصه‌های دیگر نیز دست به تخریب‌های گسترده‌ای زده‌اند؛ در عرصه اقتصاد، سیاست خارجی، سیاست داخلی، حوزه فرهنگ و... که این نیز یکی دیگر از جنبه‌های اقدامات مخرب آنهاست.» 

وی ادامه داد: «طبیعی است که هاشمی نیز یکی از این شخصیت هاست و در همین راستا، تندرو‌ها به دنبال بهانه هستند، و بالاخره به هر شکلی یا بهانه‌ای به دست می‌آورند و یا بهانه می‌سازند که تمام سعی خود را برای این تخریب‌ها انجام دهند. اگر فرزند هاشمی کار خطایی انجام می‌دهد، این موضوع ربطی به هاشمی ندارد. خطای فرزند وی را باید محکوم و نقد کنند، نه اینکه موضوع را به شخص هاشمی ربط بدهند. علاوه بر اینکه هاشمی پس از این موضوع، از این رفتار انتقاد و اعلام کرد که این رفتار، اشتباه بوده و در قبال آن موضع گیری کرد. با این وجود تندرو‌ها دست برنمی دارند و به جای اینکه عمل را نقد کنند، علیه شخصیت‌ها موضع می‌گیرند.» 

معاون وزارت کشور دولت اصلاحات در مورد هدف تندرو‌ها از تخریب هاشمی در این مقطع، گفت: «تن‌ها هاشمی را تخریب نمی‌کنند، بلکه در مورد هر شخصیتی که بتوانند و در راستای منویات آن‌ها نباشد، دست به این کار می‌زنند. در مقاطعی تمرکز این تخریب‌ها روی برخی افراد بیشتر می‌شود. دلایل اینکه چرا تخریب‌ها در مورد هاشمی بیشتر شده، نخست می‌تواند مربوط به مجلس خبرگان باشد، چرا که با توجه به فهرستی که بسته شد و مردم به طور گسترده به فهرستی که هاشمی به طور مستقیم در آن نقش داشت، رای دادند؛ تندرو‌ها احساس می‌کنند که هاشمی می‌تواند نقش جدی در این مجلس داشته باشد. دلیل دیگر مواضع هاشمی در افشای جریان‌های تندرو و خطرات آن‌ها برای کشور، است.» 

عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که آیا هاشمی تعمدا از سمت‌های مهم کنار می‌کشد، گفت: «یکی از مهم‌ترین سمت‌ها، ریاست جمهوری است که هاشمی حتی کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۹۲ نیز شد که البته صلاحیت وی را رد کردند. اینگونه نیست که هاشمی تعمدا کنار بکشد، افرادی مثل هاشمی هر اقدامی که برای سربلندی بیشتر نظام بتوانند، انجام می‌دهند که البته بستگی به اقتضا و نیاز زمانه دارد.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان