شعار رونق تولید در صنعت موتورسیکلت محقق میشود؟
رویداد۲۴ صنعت موتورسیکلت ایران در دو سه سال اخیر با مشکلات فراوانی رو به رو بود است که به تاکید فعالان این صنعت بخش زیادی از آن ناشی از تصمیمات بدون برنامه ریزی دولت است و عنوان میشود که صنعت موتورسیکلت برای آنها یک صنعت فراموش شده است.
توقف کاربراتوریها در سال ۹۶ و تاکید بر تولید موتورهای انژکتوری به یکی از تصمیماتی بود که فعالان این حوزه معتقد بودند هنوز زیر ساخت تولید موتورهای انژکتوری در کشور فراهم نشده بود.
یک فعال و صنعتگر موتورسیکلت در مورد چالشهایی که صنعت موتورسیکلت در دو سه سل اخیر با آن روبه رو بوده است عنوان میکند: «توقف شماره گذاری موتورهای با استاندارد یورو ۳ نیز چالش بزرگی برای تولیدکنندگان این صنعت بود که این اقدام دولت مورد اعتراض تولیدکنندگان موتورسیکلت قرار گرفت و منجر به ارائه درخواستی از سوی تولیدکنندگان شد تا فرصتی برای ارتقاء استانداردها کسب کنند.
دولت نیزبا درخواست تولید کنندگان موتورسیلکت مبنی بر ارائه فرصت ۱۰ ماهه تا ابتدای دیماه سالجاری به منظور تولید موتورسیکلتهایی با استاندارد یورو ۴ و شمارهگذاری مجدد موتورسیکلتها با استاندارد یورو ۳ تا آن زمان را موافقت کرد. اگرچه که تا مدتها شماره گذاری همچنان صورت نمیگرفت»
او ادامه میدهد: «تغییر شرایط اقتصادی و افزایش بی سابقه قیمت ارز و قیمت ۳ برابری مواد اولیه داخلی نیز شرایط را در سال ۹۷ برای موتورسیکلت سازان سخت کرد و و تولید در سال ۹۷ به کمترین میزان خود رسید»
این فعل صنعت موتورسیکلت تصریح میکند: «افزایش نزدیک به ۶۰ درصدی قیمت موتورسیکلت نیز در پی کاهش عرضه و تقاضا در بازار موتورسیکلت رخ دادو خریداران دیگر تمایلی به خرید و یا تعویض و جایگزینی با موتورهای جدید نداشتند و ندارند.»
او میافزاید: «به دنبال این چالشها مصوبه بعدی دولت در الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط، دوباره توقف تولید و شماره گذاری در کارخانجات موتورسیکلت سازی را در نیمه دوم سال ۹۷ را رقم زد و فشارهای وارده در این مورد سبب شد تا کارخانههای موتورسیکت سازی بسیاری به تعطیلی کشیده شوند.
به همین علت به درخواست انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و خواست وزارت صنعت در خصوص حذف ماده ۱۱ آییننامه ماده ۲ قانون هوای پاک در مورد اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری، مورد موافقت هیات وزیران قرار گرفت و اسفند ماه اجرای این مصوبه به تعویق افتاد»
این صنعتگر معتقد است ایجاد زیرساختهای لازم قبل از صدرو بخشنامهها و مصوبهها کمک میکند تا به اجرایی شدن آنها در این صنعت نزدیکتر باشیم. هنگامی که یک تصمیم بدون آنکه به اجرای آن فکر شود تنها یک خود تحریمی را رقم میزند که صنایع را با چالش مواجه میکند.
او همچنین عنوان میکند که در نظر گرفتن تسهیلات بانکی در شرایط اقتصاد فعلی و نرخ ارز میتواند به صنعتگران این حوزه کمک کند تا در جهت ارتقای استانداردها و برای تولید موتورسیکلتهای برقی قدمی بردارند، اما مادامی که مصوبهها به توقف تولید و شماره گذاری ختم شوند شعار امسال یعنی رونق تولید در صنعت موتورسیکلت پیش نخواهد آمد.