کریدور نوستراک، رقیب کانال سوئز در تجارت
اهمیت کریدور بین المللی شمال به جنوب در توسعه مناطق آزاد ایران
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: با اتحاد استراتژیک میان مناطق آزاد شاهد موفقیت بیشتری در توسعه مناطق و نقشآفرینی آنها در سطح بین الملل خواهیم بود.
رویداد۲۴ موافقتنامه کریدور بین المللی شمال به جنوب، به عنوان یکی از مسیرهای راهبردی در نیمکره شرقی جهان و مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سنپترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید. دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر و موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک منحصر به فرد ایران موجب شده بود تا مورد توجه کشورهای بزرگ جهان و سرمایه گذاران قرار گیرد؛ این موافقتنامه امروز هم یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مناطق آزاد ایران و کشورهای همسایه و نقطه عطفی در اقتصاد مناطق آزاد ایران به شمار میآید.
راهگذر یا کریدور بینالمللی شمال به جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار میسازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران به عنوان بندری استراتژیک به این راهگذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایههای شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
در همین راستا مدیران منطقه آزاد انزلی و چابهار برای توسعه مناسبات و در جهت عملیاتی کردن مراودات دو کشور ایران و هند، روز گذشته (سه شنبه) راهی کشور هندوستان شدند.
در همین خصوص وحید طالب پور، معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اهمیت اتحاد استراتژیک مناطق آزاد ایران با یکدیگر و سایر مناطق آزاد جهان گفت: امروز یکی از مدلهای جدید مناطق آزاد در جهان، مناطق آزاد موافقتنامهای هستند که بر اساس آن میان چند کشور یا چند منطقه موافقتنامه تجارت ترجیحی بسته میشود و یکسری از معافیتها و قوانین گمرکی مدنظر قرار میگیرد که میتواند در پیشبرد اهداف و تسریع روند فعالیتها موثر باشد. در حقیقت این تعریف جدید از مناطق آزاد در قالب تفاهمنامههاست مانند توافقنامه اوراسیا که به زودی ایران هم به آن میپیوندد.
راهگذر یا کریدور بینالمللی شمال به جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار میسازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران به عنوان بندری استراتژیک به این راهگذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایههای شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
در همین راستا مدیران منطقه آزاد انزلی و چابهار برای توسعه مناسبات و در جهت عملیاتی کردن مراودات دو کشور ایران و هند، روز گذشته (سه شنبه) راهی کشور هندوستان شدند.
در همین خصوص وحید طالب پور، معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اهمیت اتحاد استراتژیک مناطق آزاد ایران با یکدیگر و سایر مناطق آزاد جهان گفت: امروز یکی از مدلهای جدید مناطق آزاد در جهان، مناطق آزاد موافقتنامهای هستند که بر اساس آن میان چند کشور یا چند منطقه موافقتنامه تجارت ترجیحی بسته میشود و یکسری از معافیتها و قوانین گمرکی مدنظر قرار میگیرد که میتواند در پیشبرد اهداف و تسریع روند فعالیتها موثر باشد. در حقیقت این تعریف جدید از مناطق آزاد در قالب تفاهمنامههاست مانند توافقنامه اوراسیا که به زودی ایران هم به آن میپیوندد.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: اگر این مدل همکاری توسعه پیدا کند و بازتعریفی از همکاریها و مدلهای جدیدی برای روابط در قالب شورای همکاری یا اتحاد استراتژیک بین مناطق آزاد ایران و کشورهای همسایه صورت گیرد، شاهد موفقیت بیشتری در توسعه مناطق آزاد و نقشآفرینی آنها در سطح بین الملل خواهیم بود و با تعمیم این الگو و مشارکت در زمینههای مختلف، موجب توسعه صادرات و تامین نیازهای داخلی خواهیم شد.
وی گفت: در همین زمینه به تازگی منطقه آزاد انزلی تفاهمنامهای با منطقه آزاد چابهار و منطقه لوتوس آستراخان روسیه برای احیا و رونق بیشتر کریدور بینالمللی شمال به جنوب تنظیم کرده و همکاری در دستور کار قرار دارد. منطقه آزاد انزلی با توجه و پیگیری تفاهم نامه مشترک میان ایران، هند و روسیه و تفاهم نامههایی که در گذشته داشته مانند همکاری با منطقه آزاد اکتائو قزاقستان در جهت توسعه روابط با دیگر مناطق گام برداشته و در حرکت است.
اهمیت و کارکرد کریدور بینالمللی شمال به جنوب
طالب پور در توضیح اهمیت و کارکرد کریدور شمال به جنوب گفت: بر اساس توافقنامهای که میان سه کشور روسیه، ایران و هند منعقد شد، مبادلات کالایی در مسیر کریدور شمال – جنوب صورت خواهد گرفت و بخش عمدهای از کالا که از هند و کشورهای جنوب شرق آسیا مثل ژاپن و کره، از مسیر کانال سوئز به سمت اروپا و شمال شرق اروپا منتقل میشد؛ از طریق کریدور بینالمللی شمال به جنوب به عنوان مسیر جایگزین برای کانال سوئز منتقل میشود و به جای عبور از مسیر طولانی باب المندب که امروز در بحثهای امنیتی ضعیف است و کانال سوئز، بخشی از آن با ورود به چابهار یا بندرعباس و یا دیگر بنادر جنوبی و از آنجا به وسیله حمل و نقل ریلی و یا جادهای به بنادر شمالی منتقل شود و از آنجا به روسیه و کشورهای سی آی اس (CIS) با سهولت بیشتری حمل شود.
این عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه گفت: کشورهای آسیای شرقی، مانند چین، ژاپن، هند، تایوان و اندونزی حجم صادرات و تولید ناخالص داخلی بالایی دارند و صادرات کالای آنها بعد از گذشت از باب المندب و سوئز از طریق مسیر دریایی به شمال اروپا میرسد، که ایجاد این کریدور موجب ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و چرخش مالی و افزایش درآمد ارزی برای کشور ما خواهد شد.
وی افزود: کریدور نوستراک یا کریدور شمال به جنوب میبایست بخشی از بار کانال سوئز را به عهده بگیرد و رقیب کانال سوئز باشد. برای اجرایی شدن این مهم، ما نیازمند تکمیل زیرساختها به خصوص مسیر ریلی جنوب تا شمال بودیم و هم میبایست بنادر را برای پذیرش کشتیهای بزرگتر توسعه میدادیم و پسکرانه وسیعتر ایجاد میکردیم.
طالب پور گفت: خوشبختانه بندر کاسپین که توسط منطقه آزاد انزلی ساخته شد، هم از نظر لجستیکی و هم به لحاظ مراودات و تفاهم نامههای تجاری ظرفیت خوبی دارد. سیاست گذاری مدیران به سویی رفته است که بتوانیم از بندر کاسپین به عنوان پورت داد و ستد کالا در کریدور شمال و جنوب بهره ببریم به همین خاطر این تفاهم نامه انعقاد شده و همکاران ما در منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد چابهار این ظرفیت را با جدیت دنبال میکنند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط