تسهیل خدمات دهی به مشتریان دارای معلولیت در شعب بانک ملی ایران
بانک ملی ایران در راستای اهداف مشتری مداری و حمایت از جامعه دارای معلولیت کشور، همواره به دنبال تسهیل خدمات دهی به این بخش از مشتریان گرانقدر بوده و در این زمینه علاوه بر توسعه بانکداری دیجیتال و نوین خود برای کاهش لزوم مراجعه به شعبه، تجهیز شعب و مناسب سازی ساختمان ها را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، ۱۲ آذرماه مصادف با سوم دسامبر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ به عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت نامگذاری شده است. با توجه به اینکه موانع فیزیکی و اجتماعی اغلب این افراد را در استفاده از تسهیلات و خدمات شهری و رفاهی محروم میسازد، بانک ملی ایران با قرار دادن مشتری مداری در راس امور خود و همچنین تبلور این باور در تمامی ارکان بانک، تلاش کرده تا گامی در زمینه بهبود شرایط زندگی و کاهش مشکلات این دسته از مشتریان بردارد.
با توجه به اینکه امکان بهره برداری برابر از امکانات، از حقوق انکارناپذیر تمامی افراد جامعه است، از این رو اداره کل مهندسی و املاک بانک نیز در تمامی برنامههای بازسازی و نوسازی شعب و ساختمانهای خود تاکنون مسئله سهولت و امکان دسترسی افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی را حتی الامکان در طرحها لحاظ کرده است.
از سویی نگاهی اجمالی به ساختمانهای ادارای نشان میدهد که اغلب این ساختمانها پاسخگوی نیازها و محدودیتهای افراد دارای معلولیت نبوده و وجود مشکلات کالبدی، استفاده مفید از فضاهای شهری و ساختمانهای عمومی را برای این دسته از افراد غیرممکن میسازد. بدین ترتیب سازگار کردن محیط و ساختمانهای شعب بانک ملی ایران با شرایط این افراد که در عین حال به معنی رعایت شرایط دیگر گروههای جامعه اعم از سالمندان و بیماران نیز هست، ضروری به نظر میرسد.
در همین راستا بانک تلاش کرده تا موانع حرکتی شعب را با ایجاد رمپ، سطوح شیب دار، آسانسور و بالابرهای مناسب جهت حمل ویلچر، تعبیه دربهای اتوماتیک، کاهش ارتفاع ورودی شعب نسبت به خیابان و... به حداقل برساند و اکنون شعب ایثار، فردوس، امیریه، میدان شهدا، کارگشایی مولوی، دانشگاه تهران، میدان فردوسی، میدان جمهوری و... با بهره مندی امکانات مذکور آماده ارایه خدمت به مشتریان دارای معلولیت هستند.
همچنین شعب مجهز به باجه نابینایان اعم از عارف تهران، میدان ولیعصر قزوین، خیابان سمیه قم، میدان هما فریزد یزد، میدان آزادی سنندج، چهارراه مشیر شیراز، خیابان کوهسنگی مشهد، اترک بجنورد و... به این دسته از مشتریان گرانقدر خدمات دهی میکنند.
اقدامات بانک ملی ایران در تسهیل خدمات دهی به مشتریان دارای معلولیت و همچنین همکاری این بانک در پروژههای مطالعاتی نظیر روشهای مناسب سازی ساختمانهای اداری برای افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.
ضمن اینکه اقدامات بانک ملی ایران در راستای توسعه بانکداری دیجیتال نیز با توجه به فراهم کردن خدمات بانکی غیرحضوری علاوه بر تحقق اهداف مشتری مداری، گامی در جهت حمایت از مشتریان دارای معلولیت نیز خواهد بود و این دسته از مشتریان میتوانند از خدمات بانکی غیرحضوری بدون نیاز به مراجعه به شعب با استفاده از سامانههایی نظیر بام، همراه بانک، اپلیکیشن بله، بانک آفیسر، اپلیکیشن ۶۰ و... بهرهمند شوند.