استاد دانشگاه و عضو اتاق بازرگاني ايران عنوان كرد:
در تمام کشورها خودرو کالایی مصرفی است
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: برای اینکه التهاب در بازار خودرو از بین برود و خودروها در شرایط عادلانه توزیع شود، دولت میتواند به صورت موقتی قوانین سختگیرانه وضع کند.
رویداد۲۴ به گزارش سایپانیوز، مجید فانی درباره اینکه با چه سازوکاری میتوان بازار خودرو را کنترل کرد تا دلالبازی در این حوزه به پایان برسد، تصریح کرد: برای اینکه بتوان قیمت خودرو را در بازار ساماندهی کرد توجه به یک نکته ضروری است و آن فروش خودرو به متقاضیان واقعی است، اگر به این سمت حرکت کنیم، بازار خودرو دیگر با التهابی مواجه نخواهد شد.
عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سیاست فروش خودرو در کشور نیازمند بازنگری است، افزود: دولت با ایجاد محدودیت در خرید خودرو میتواند گام بزرگی در کنترل بازار خودرو بردارد؛ در مقطع فعلی چارهای جز اعمال قوانین سختگیرانه وجود ندارد و دولت با اعمال این قوانین این فرصت را پیدا میکند که ضمن کنترل قیمت خودرو، شرایط را برای افزایش تولید خودرو فراهم کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سهمیه بندی برای فروش خودرو به افراد (هر فرد مجوز خرید یک خودرو را تا بهبود شرایط داشته باشد) یکی از گزینههای کمککننده است که امیدواریم با سازوکاری مناسب این مقوله اجرایی شود، چون اگر کشور وارد چنین فضایی شود و مراجع نظارتی هم کنترلهای خود را بیشتر کنند، راههای فعالیت دلالان مسدود میشود.
بیشتر بخوانید: مدیرعامل سایپا: خیال منتقدان را از تولیدِ پراید راحت کردیم
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از موضوعاتی که میتوان در این برهه از مردم خواست این است که تا گذر از بحران به وجود آمده در صنعت خودرو و قطعه سازی مردم خریدهای خودرویی خود را مدیریت کنند؛ یعنی اگر نیاز به خرید و یا تغییر خودرو ندارند ثبت نامی انجام ندهند و یا سراغ بازار آزاد نروند.
وی افزود: در تمام کشورها، شرکتهای خودروسازی در تلاش هستند که محصولات خود را به مردم بفروشند، اما در ایران شرکتهای خودروسازی خواهان این هستند که مردم خریدهای خودرویی خود را کنترل کنند و خودرو را کالای سرمایهای نبینند.
این استاد دانشگاه گفت: در تمام کشورها خودرو کالای مصرفی است و هیچ زمان چنین محصولی در زمره کالاهای سرمایهای قرار نمیگیرد، از اینرو ضروری است که در ایران هم چنین فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم به امید کسب سود سراغ خرید خودرو نروند.
وی ادامه داد: حضور دلالان در بازار خودرو باعث شده که خودرو به کالای سرمایهای تبدیل شود، آنها با افزایش متناوب قیمت خودرو شرایطی را فراهم کردند تا مردم به این باور برسند که خرید خودرو سود دارد، اگر چنین شرایطی وجود نداشت شاهد صف خرید خودرو نبودیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سیاست فروش خودرو در کشور نیازمند بازنگری است، افزود: دولت با ایجاد محدودیت در خرید خودرو میتواند گام بزرگی در کنترل بازار خودرو بردارد؛ در مقطع فعلی چارهای جز اعمال قوانین سختگیرانه وجود ندارد و دولت با اعمال این قوانین این فرصت را پیدا میکند که ضمن کنترل قیمت خودرو، شرایط را برای افزایش تولید خودرو فراهم کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سهمیه بندی برای فروش خودرو به افراد (هر فرد مجوز خرید یک خودرو را تا بهبود شرایط داشته باشد) یکی از گزینههای کمککننده است که امیدواریم با سازوکاری مناسب این مقوله اجرایی شود، چون اگر کشور وارد چنین فضایی شود و مراجع نظارتی هم کنترلهای خود را بیشتر کنند، راههای فعالیت دلالان مسدود میشود.
بیشتر بخوانید: مدیرعامل سایپا: خیال منتقدان را از تولیدِ پراید راحت کردیم
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از موضوعاتی که میتوان در این برهه از مردم خواست این است که تا گذر از بحران به وجود آمده در صنعت خودرو و قطعه سازی مردم خریدهای خودرویی خود را مدیریت کنند؛ یعنی اگر نیاز به خرید و یا تغییر خودرو ندارند ثبت نامی انجام ندهند و یا سراغ بازار آزاد نروند.
وی افزود: در تمام کشورها، شرکتهای خودروسازی در تلاش هستند که محصولات خود را به مردم بفروشند، اما در ایران شرکتهای خودروسازی خواهان این هستند که مردم خریدهای خودرویی خود را کنترل کنند و خودرو را کالای سرمایهای نبینند.
این استاد دانشگاه گفت: در تمام کشورها خودرو کالای مصرفی است و هیچ زمان چنین محصولی در زمره کالاهای سرمایهای قرار نمیگیرد، از اینرو ضروری است که در ایران هم چنین فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم به امید کسب سود سراغ خرید خودرو نروند.
وی ادامه داد: حضور دلالان در بازار خودرو باعث شده که خودرو به کالای سرمایهای تبدیل شود، آنها با افزایش متناوب قیمت خودرو شرایطی را فراهم کردند تا مردم به این باور برسند که خرید خودرو سود دارد، اگر چنین شرایطی وجود نداشت شاهد صف خرید خودرو نبودیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط