عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:
تنظیم بازار خودرو مستلزم ثبات بازار ارز است
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: موضوع خودرو از وضعیت اقتصادی کشور جدا نیست، زمانی که قیمت ارز بالا میرود و به جهت تحریم تامین قطعه دشوار میشود و نمیتوان بر اساس هدفگذاریها تولید را دنبال کرد، افزایش قیمت خودرو در بازار رخ میدهد.
رویداد۲۴ به گزارش سایپانیوز، آرمان خالقی درباره چرایی افزایش قیمت خودرو و راهکارهایی که برای برون رفت از این شرایط میتوان توصیه کرد، اذعان داشت: قیمت خودرو در بازار مانند سایر بخش ها، چون مسکن رو به افزایش است و تا زمانی که سیاستهای کنترل ارز و هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیتهای تولیدی نباشد، نمیتوان شاهد ثبات قیمتها بود.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: قیمت مسکن سیر صعودی دارد و خودرو هم از چنین بازارهایی در حال پیروی است، از این رو مردم برای تبدیل نقدینگی خود سراغ کالاهایی میروند که ارزش ذاتی پول شان حفظ شود و در این شرایط خودرو در دسترسترین است چرا که حتی در برخی از موارد قیمت آن سریعتر از نرخ ارز و تورم بالا میرود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه خودرو به دلیل رشد مداوم قیمت ها، سرمایه گذاری منطقی و کم ریسکی شده است، تصریح کرد: ممنوعیت واردات خودرو باعث شد که قیمت ارز تاثیر خود را بر خودروهای داخلی بگذارد و از آنجا که کشور در شرایط خاص است و کمبود ارز دارد به هیچ عنوان نمیتوان به سمت واردات خودرو با هدف کنترل بازار حرکت کرد، بدین جهت ضرورت دارد که دستگاههای اثرگذار تمام توان خود را برای کنترل قیمت ارز بگذارند.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: وقتی صاحب کالا در بازار با رشد قیمت ارز مواجه میشود برای جلوگیری از افت داراییهای خود به سمت بازنگری و افزایش قیمتها میرود، لذا خودرو از وضعیتی که اقتصاد کشور دارد جدا نیست و نمیتوان از فعالان بازار خودرو خواست که با وجود افزایش قیمت ارز از هرگونه رشد قیمت کالاهای خود جلوگیری کنند.
بیشتر بخوانید: قیمت خودرو در بازار متناسب با قیمت موثر دلار یا یورو است
وی با بیان اینکه رشد قیمت خودرو در بازار باعث شده فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار به شدت افزایش پیدا کند، افزود: همین امر عاملی میشود که در طرحهای پیش فروش خودرو برخی از افراد برای کسب سود از فاصله قیمتی ایجاد شده برای ثبت نام صف کشی کنند و اجازه ندهند خودرو به متقاضیان اصلی برسد.
خالقی گفت: در حال حاضر ما با دو محدودیت مواجه هستیم؛ یکی محدودیت تیراژ و دوم محدودیت ارز برای تامین قطعات خودرو که این امر در صفهای طولانی بانک مرکزی مشخص است. اگر این محدودیتها برطرف شود مشکلات صنعت خودرو تا حدودی حل خواهد شد.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: بهبود مناسبات بین المللی و تنظیم سیاستهای اقتصاد کلان دو محور کلیدی برون رفت از شرایط به وجود آمده در بازار خودرو است، در غیر این صورت روشهای دیگر ممکن است باعث رانت و سودجویی شود، تاکید میکنم که ترمیم بخشهای مختلف اقتصاد سبب رشد تولید خودرو میشود.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: قیمت مسکن سیر صعودی دارد و خودرو هم از چنین بازارهایی در حال پیروی است، از این رو مردم برای تبدیل نقدینگی خود سراغ کالاهایی میروند که ارزش ذاتی پول شان حفظ شود و در این شرایط خودرو در دسترسترین است چرا که حتی در برخی از موارد قیمت آن سریعتر از نرخ ارز و تورم بالا میرود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه خودرو به دلیل رشد مداوم قیمت ها، سرمایه گذاری منطقی و کم ریسکی شده است، تصریح کرد: ممنوعیت واردات خودرو باعث شد که قیمت ارز تاثیر خود را بر خودروهای داخلی بگذارد و از آنجا که کشور در شرایط خاص است و کمبود ارز دارد به هیچ عنوان نمیتوان به سمت واردات خودرو با هدف کنترل بازار حرکت کرد، بدین جهت ضرورت دارد که دستگاههای اثرگذار تمام توان خود را برای کنترل قیمت ارز بگذارند.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: وقتی صاحب کالا در بازار با رشد قیمت ارز مواجه میشود برای جلوگیری از افت داراییهای خود به سمت بازنگری و افزایش قیمتها میرود، لذا خودرو از وضعیتی که اقتصاد کشور دارد جدا نیست و نمیتوان از فعالان بازار خودرو خواست که با وجود افزایش قیمت ارز از هرگونه رشد قیمت کالاهای خود جلوگیری کنند.
بیشتر بخوانید: قیمت خودرو در بازار متناسب با قیمت موثر دلار یا یورو است
وی با بیان اینکه رشد قیمت خودرو در بازار باعث شده فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار به شدت افزایش پیدا کند، افزود: همین امر عاملی میشود که در طرحهای پیش فروش خودرو برخی از افراد برای کسب سود از فاصله قیمتی ایجاد شده برای ثبت نام صف کشی کنند و اجازه ندهند خودرو به متقاضیان اصلی برسد.
خالقی گفت: در حال حاضر ما با دو محدودیت مواجه هستیم؛ یکی محدودیت تیراژ و دوم محدودیت ارز برای تامین قطعات خودرو که این امر در صفهای طولانی بانک مرکزی مشخص است. اگر این محدودیتها برطرف شود مشکلات صنعت خودرو تا حدودی حل خواهد شد.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: بهبود مناسبات بین المللی و تنظیم سیاستهای اقتصاد کلان دو محور کلیدی برون رفت از شرایط به وجود آمده در بازار خودرو است، در غیر این صورت روشهای دیگر ممکن است باعث رانت و سودجویی شود، تاکید میکنم که ترمیم بخشهای مختلف اقتصاد سبب رشد تولید خودرو میشود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط