چرا تاریخ تولید، انقضا و قیمت برخی محصولات لبنی روی آنها درج نمیشود؟
معمولا برندهای معتبر این اطلاعات را به شکلی درج نمیکنند که خوانا نباشد. اما گاهی محدودیتهایی وجود دارد که ممکن است در نحوه درج اطلاعات تغییراتی ایجاد کند.
رویداد۲۴ بازرس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی ایران درباره نحوه درج اطلاعاتی، چون تاریخ تولید، انقضا و قیمت بر روی محصولات لبنی توضیحاتی ارائه داد.
اسماعیل خاتمی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا بعضا بر روی برخی از محصولات لبنی قیمت، تاریخ تولید و انقضا ناخوانا و نامشخص درج میشود یا به طور کل درج نمیشود، در حالی که آگاهی از این موارد حقوق اولیه مصرف کننده به هنگام خرید کالای مورد نظر است، اظهار کرد: براساس دستورالعمل ابلاغ شده توسط سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت کارخانهها موظف به درج اطلاعاتی، چون تاریخ تولید و انقضا و قیمت محصول تولید شده هستند و اگر این اقدام صورت نگیرد، تخلف است.
وی ادامه داد: معمولا برندهای معتبر این اطلاعات را به شکلی درج نمیکنند که خوانا نباشد. اما گاهی محدودیتهایی وجود دارد که ممکن است در نحوه درج اطلاعات تغییراتی ایجاد کند. برای مثال براساس قانون برچسب گذاری مجموعه اطلاعاتی که باید بر روی برچسب کالا درج شود، زیاد است. این اطلاعات شامل آدرس، محتویات، ارزش غذایی و ... است و در چاپخانه بر روی بسته بندی درج میشود. ممکن است که تاریخ تولید و انقضا و قیمت هنگام درج برروی کالا با این اطلاعات و طراحیهای انجام شده تداخل پیدا کنند و به صورت واضح دیده نشوند.
این کارشناس صنعت لبنیات با اشاره به اینکه گاهی در طراحی بسته بندی محصولات، فضایی برای درج این اطلاعات در نظر گرفته نمیشود، زیرا به زیبایی شناسی آسیب میزند، اضافه کرد: تاریخ تولید، انقضا و قیمت اطلاعات چاپی نیست و بر روی محصولات نهایی پرینت میشود. ممکن است سرعت ریلی که محصولات بر روی آن قرار میگیرد تا اطلاعات بر روی آنها درج شود، کم و زیاد شده یا طراحی ظرف به نوعی باشد که این اطلاعات در جای مناسبی قرار نگیرد.
بیشتر بخوانید: شرط گران نشدن دوباره محصولات لبنی اعلام شد
به گفته وی البته ممکن است برخی افراد با عدم درج این اطلاعات یا مخدوش سازی آن قصد در پنهان کاری داشته باشند، ولی آنها در دنیای رقابتی امروز جایی نخواهند داشت.
خاتمی مقدم تصریح کرد: تاریخ تولید و انقضا و قیمت پارامترهای متغیر هستند. یعنی تاریخ باید در همان روز تولید درج شود و قیمت نیز دائما در حال تغییر است؛ بنابراین نمیتوان آنها را مانند سایر اطلاعات چاپی در چاپخانه درج کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات پرینت شده بر روی محصول قابلیت دستکاری ندارند، گفت: ممکن است فروشندهای سعی کند با حلّال نوشته را پاک یا مخدوش کند، ولی به هنگام پاک کردن این اطلاعات بخشی از اطلاعات چاپی هم پاک میشود. از طرفی اگر واحد تولیدی نیز متوجه این موضوع شود قطعا با آن برخورد خواهد کرد.
بازرس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی ایران درادامه با بیان اینکه در هیچ یک از برندهای خارجی در دنیا قیمت و تاریخ تولید درج نمیشود، اظهار کرد: اصولا در دنیا قیمتها به شکل لیبل بر روی محصولات اضافه میشوند، زیرا تولیدکننده بر روی محصولاتش قیمت نمیگذارد و این برعهده عرضه کننده است. از طرفی تنها بر روی محصول تاریخ انقضا درج میشود. یعنی تولیدکننده به مصرف کننده اطلاع میدهد تا تاریخ مشخصی مسئولیت مصرف این محصول با من است و بعد از آن هیچ تعهدی نسبت به آن وجود ندارد. این فرآیند به دلیل وجود نظام توزیع سالم شکل گرفته است. نظام توزیع سالم از سلامت محصول در چرخه توزیع حمایت میکند.
وی افزود: در کشور ما نظام توزیع ساختارمند نیست. بسیاری از کالاها در دمای مناسب خود نگهداری نمیشوند. حتی اگر کارخانه نیز تاریخ انقضا و تولید را بزند تا زمانی که فروشگاهها لبنیات خصوصا شیر و دوغ را خارج از یخچال و بعضا بیرون از مغازه نگه میدارند، این چرخه کامل نمیشود. از طرفی براساس آماری که به دست آورده ایم، ۸۵ درصد از یخچالهای موجود در فروشگاهها دمای بیش از ۱۰ درجه سانتی گراد دارند در حالی که دما باید کمتر از آن باشد.
خاتمی در پایان گفت: نظام توزیع هزینههای کیفی و اقتصادی بالایی دارد و از منافع تولیدکننده وجیب مصرف کننده به نفع خود استفاده میکند و این نظام باید اصلاح شود.
اسماعیل خاتمی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا بعضا بر روی برخی از محصولات لبنی قیمت، تاریخ تولید و انقضا ناخوانا و نامشخص درج میشود یا به طور کل درج نمیشود، در حالی که آگاهی از این موارد حقوق اولیه مصرف کننده به هنگام خرید کالای مورد نظر است، اظهار کرد: براساس دستورالعمل ابلاغ شده توسط سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت کارخانهها موظف به درج اطلاعاتی، چون تاریخ تولید و انقضا و قیمت محصول تولید شده هستند و اگر این اقدام صورت نگیرد، تخلف است.
وی ادامه داد: معمولا برندهای معتبر این اطلاعات را به شکلی درج نمیکنند که خوانا نباشد. اما گاهی محدودیتهایی وجود دارد که ممکن است در نحوه درج اطلاعات تغییراتی ایجاد کند. برای مثال براساس قانون برچسب گذاری مجموعه اطلاعاتی که باید بر روی برچسب کالا درج شود، زیاد است. این اطلاعات شامل آدرس، محتویات، ارزش غذایی و ... است و در چاپخانه بر روی بسته بندی درج میشود. ممکن است که تاریخ تولید و انقضا و قیمت هنگام درج برروی کالا با این اطلاعات و طراحیهای انجام شده تداخل پیدا کنند و به صورت واضح دیده نشوند.
این کارشناس صنعت لبنیات با اشاره به اینکه گاهی در طراحی بسته بندی محصولات، فضایی برای درج این اطلاعات در نظر گرفته نمیشود، زیرا به زیبایی شناسی آسیب میزند، اضافه کرد: تاریخ تولید، انقضا و قیمت اطلاعات چاپی نیست و بر روی محصولات نهایی پرینت میشود. ممکن است سرعت ریلی که محصولات بر روی آن قرار میگیرد تا اطلاعات بر روی آنها درج شود، کم و زیاد شده یا طراحی ظرف به نوعی باشد که این اطلاعات در جای مناسبی قرار نگیرد.
بیشتر بخوانید: شرط گران نشدن دوباره محصولات لبنی اعلام شد
به گفته وی البته ممکن است برخی افراد با عدم درج این اطلاعات یا مخدوش سازی آن قصد در پنهان کاری داشته باشند، ولی آنها در دنیای رقابتی امروز جایی نخواهند داشت.
خاتمی مقدم تصریح کرد: تاریخ تولید و انقضا و قیمت پارامترهای متغیر هستند. یعنی تاریخ باید در همان روز تولید درج شود و قیمت نیز دائما در حال تغییر است؛ بنابراین نمیتوان آنها را مانند سایر اطلاعات چاپی در چاپخانه درج کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات پرینت شده بر روی محصول قابلیت دستکاری ندارند، گفت: ممکن است فروشندهای سعی کند با حلّال نوشته را پاک یا مخدوش کند، ولی به هنگام پاک کردن این اطلاعات بخشی از اطلاعات چاپی هم پاک میشود. از طرفی اگر واحد تولیدی نیز متوجه این موضوع شود قطعا با آن برخورد خواهد کرد.
بازرس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی ایران درادامه با بیان اینکه در هیچ یک از برندهای خارجی در دنیا قیمت و تاریخ تولید درج نمیشود، اظهار کرد: اصولا در دنیا قیمتها به شکل لیبل بر روی محصولات اضافه میشوند، زیرا تولیدکننده بر روی محصولاتش قیمت نمیگذارد و این برعهده عرضه کننده است. از طرفی تنها بر روی محصول تاریخ انقضا درج میشود. یعنی تولیدکننده به مصرف کننده اطلاع میدهد تا تاریخ مشخصی مسئولیت مصرف این محصول با من است و بعد از آن هیچ تعهدی نسبت به آن وجود ندارد. این فرآیند به دلیل وجود نظام توزیع سالم شکل گرفته است. نظام توزیع سالم از سلامت محصول در چرخه توزیع حمایت میکند.
وی افزود: در کشور ما نظام توزیع ساختارمند نیست. بسیاری از کالاها در دمای مناسب خود نگهداری نمیشوند. حتی اگر کارخانه نیز تاریخ انقضا و تولید را بزند تا زمانی که فروشگاهها لبنیات خصوصا شیر و دوغ را خارج از یخچال و بعضا بیرون از مغازه نگه میدارند، این چرخه کامل نمیشود. از طرفی براساس آماری که به دست آورده ایم، ۸۵ درصد از یخچالهای موجود در فروشگاهها دمای بیش از ۱۰ درجه سانتی گراد دارند در حالی که دما باید کمتر از آن باشد.
خاتمی در پایان گفت: نظام توزیع هزینههای کیفی و اقتصادی بالایی دارد و از منافع تولیدکننده وجیب مصرف کننده به نفع خود استفاده میکند و این نظام باید اصلاح شود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط