چالشهای اقتصاد مخابرات در سال ۱۴۰۰
رویداد۲۴ به گزارش ایسنا، در یادداشت عباس پورخصالیان آمده است: پیام دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات، به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات در سال ۲۰۲۱، مثل سالهای اخیر بشارت دهنده رسالت فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در امر خطیر تحول (یا به بیان من) ترادیسی دیجیتالی جوامع انسانی از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتالی در جامعه اطلاعات است. تنها تفاوت پیام امسال دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات نسبت به پیامهای سالیان پیش این است که پیام امسال ایشان از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به عنوان مدافع جامعه انسانی در برابر کووید ۱۹ یاد میکند.
به عقیده دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات، بسیاری از داستانهای روایت شده از کارکرد موفقیت آمیز فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در برابر کووید ۱۹، هم گویای اهمیت حیاتی فناوریهای اطلاعات و ارتباطات هستند و هم ناهمگونی و نابرابریهای عمیق توسعه جامعه اطلاعات و دولت دیجیتالی را در میان و در درون برخی از کشورها بر ملا میکنند.
از این رو، دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات مایل است در این سال سرنوشت ساز (۲۰۲۱)، اعضای اتحادیه بینالمللی مخابرات را در روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات بسیج و متحد کند تا برای تحقق ترادیسی دیجیتالی در هر زمینه از کسب و کار و در تمام بخشهای زندگی بیشتر و بهتر از پیش بکوشند.
به قول وی این روز فرصتی برای تقویت راهبردهای ملی در زمینه توسعه، اجرای سیاستهای هوشمندانه و اقدامات مؤثر برای تشویق سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب مهارتهای دیجیتالی و ارتقای خدمات اتحادیه بین المللی مخابرات با استفاده از فناوریهایی جدید مانند "هومص" (AI) یا نسل پنجم ارتباطات رادیویی (۵ G) به طوری که ترادیسی دیجیتالی شتابندهای که شاهد آن هستیم، هیچ کس را فراموش نکند، فردی را در "برونخط" و در حالت Offline غال نگذارد و احدی را در وضعیت «خارج از کنترل» و نامتصل یا (”Not controlled by or directly connected to a computer or the internet”) رها نکند.
پایان بخش پیام دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات این درخواست است که اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات بکوشند، روایتهای کتبی داستان موفقیت خود در عرصه توسعه فاوا به علاوه چالشهای موجود یا رفع شده و درسهای آموخته شده در فرایند توسعه فاوا تحقق اقتصاد دیجیتالی را به دبیرخانه اتحادیه بین المللی مخابرات منعکس کنند.
ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات دارای دو نوع عضویت است: یکی، عضویت دولتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را نمایندگی میکند و دیگری، عضویت بخشی که از میان دهها شرکت فعال در بخش مخابرات و ارتباطات کشور، تنها شرکت مخابرات ایران است که Sector Member یا عضو بخشی ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات است؛ لذا بر عهده این دو عضو اتحادیه بین المللی مخابرات است که درخواست دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات را اجابت و داستانهایی از موفقیتها و چالشهای پیش روی توسعه اقتصاد دیجیتالی در کشور را صادقانه روایت کنند
اکنون میتوان پرسید: آیا بخش دولتی و بخش خصوصی مخابرات و ارتباطات در ایران، در جشن ۱۷ مه، روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات در سال ۱۴۰۰ خورشیدی میتواند از موفقیتهای خود در سرعت بخشیدن به پروژههای ترادیسی دیجیتالی در این زمانه دشوار، داستانی صادقانه روایت کند؟
به عقیده نگارنده، داستان چالشهای ما به قدری تلخ هستند که حتی نخواهیم توانست روایت شان کنیم. به یاد بیاوریم که نوروز ۱۴۰۰ با شکایت رهبری از ولنگاری در فضای سایبری شروع شد و با پیام ایشان درباره ضرورت پشتیانی و مانع زدایی از تولیدگران کالاها و ارائه کنندگان خدمات اساسی کشور! روایت داستان موفقیتهای احتمالی مان را (اگر موفق شدیم) باید به بعداز مانع زداییها موکول کنیم!
سالی که نکو ست از بهارش پیدا ست!
درست است که نباید انرژی منفی در بدنه جامعه تزریق کرد! اما، از موفقیتهای محقق نشده هم نباید بشارت داد.
میگویند: موفقیت، همیشه دروغگویی بزرگ بوده است (Success has always been the greatest liar) پس بگذار امسال که سال تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها است، شمهای از شکستها و چالشهای تجربه شده در بخش فاوا بگوییم؛ تا مشکلات فراهم آوران شبکههای مخابراتی و ارتباطی که سهمی به سزا در افزایش تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها از دیگر بخشها بر عهده دارند، نیز مطرح و ان شاءالله رفع شوند.
به دلایل زیر اگر شرکتهای مخابراتی کشور، سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارند بدون آن که ورشکستگی خود را اعلام کنند، داستانهایی از موفقیت را باید برای دیگر اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات روایت کنند:
- نخست، به دلیل تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰! قانونی که تبصره ۶ آن در بند "ی"، جزء (۲) صراحت دارد که: از درآمد شرکتهای بخش خصوصی مخابرات و ارتباطات باید ۱۰ درصد بیشتر از پیش برداشت کرد، تا با نظارت و مدیریت دبیر شورای عالی فضای مجازی برای توسعه زیرساختهای همان اپراتور در شبکه ملی اطلاعات هزینه شود (؟!) و قسمتی از آن نیز خرج نهادی نظارتی در حوزه تولید محتوا در مجموعه فرادولتی و فراقوهای سازمان صدا وسیما شود (؟!
- از منظر دگرگونی اقلیمی نیز سال ۱۴۰۰ سالی چالش برانگیز برای اُپراتورهای مخابراتی و ارتباطی است: از اخبار یکی دو ماهه اخیر چنین بر میآید که شرکتهای مخابراتی و ارتباطی به دلیل مخاطرات خشکسالی، بالا رفتن دمای سالنهای تجهیزات فنی و احتمال قطع شدن مکرر شبکه برق رسانی، بخصوص به دلیل کارکرد نامناسب نیروگاههای برق آبی، باید در طرح تأمین برق اضطراری برای سالنهای دستگاه و پایگاه دادههای خود تجدید نظر اساسی و سرمایه گذاری مجدد کنند.
برای مثال از هم اکنون، مدیران شرکتهای فاوا به خریدن سامانههای UPS روی آورده اند؛ دستگاهی که مدام به شبکه برق متصل است و در لحظه قطع برق رسانی از سوی وزارت نیرو، برق تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را به صورت خودکار و قطع نشدنی تا یکی- دو ساعت، تأمین میکنند.
- به دلیل افزایش روزافزون پدیده واندالیسم علیه تجهیزات Outdoor که بیرون از مراکز مخابراتی نصب میشوند، امسال نیز همچون سالیان پیش، خساراتی معتنابه و اغلب جبران ناپذیر به شرکتهای مخابراتی در سراسر کشور وارد میشوند. اگر در سالهای گذشته به کابینهای انشعاب خط مشترک (موسوم به "کافو") خساراتی وارد میشد، کابلهای مسی دزیده میشدند و قطعات آهنی هشداردهنده مسیر فیبر نوری به سرقت میرفتند، ولی اکنون مدتی است که خود فیبر نوری کشیده شده در جادههای کشور نیز به منظور فروش روکش گران قیمت آن در بازار سیاه به سرقت میروند.
- مسایل دیگری که امسال تازه رسانهای شده است، مربوط است به مناقشه میان شرکتهای فراهم آور خدمات دسترسی ثابت به اینترنت (FCP) و شرکت مخابرات ایران که انحصار خصوط مشترکان کشور را در اختیار دارد.
شرکت مخابرات ایران باید برای رونق کسب و کارهای رقبای خود در حوزه فراهم آوری خدمات دسترسی ثابت به اینترنت، کارهای مربوط به "رانژه" یا سیم کشی رفت و برگشت از سالن انشعاب خط مشترک به اتاقک شرکتهای FCP فراهم آور خدمات دسترسی ثابت به اینترنت را انجام دهد، در حالی که مخارج این کار و به ویژه هزینه سیم رانژه، چندین و چند برابر شده، اما سالهاست که تعرفه تعیین شده برای این "رانژه کِشی" همچنان ثابت مانده است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از تجدید نظر در احکام قبلی مربوط به تعرفه این خدمات B ۲ B سر باز میزند!
اما امسال که سال پشتیبانیها و مانع زداییها از تولیدگران و فرهم آوران خدمات است، دستگاههای دولت دوازدهم به نظر میرسد رغبتی به حل و فصل مشکلات درامدی اپراتورهای مخابراتی و مانع یابی و مانع زدایی از آن نداشته باشند؛ چه رسد به دستگاهها و دیوان سالاران دولت سیزدهم که تا بیایند سوار کار شوند، زمستان رسیده است و با چنان حجمی از موانع مواجه اند که رفع تنها تعدادی از مهمترین آنها تا پایان سال ۱۴۰۰ ممکن و مقدور میشود؛ لذا با احترام به فعالیت خستگی ناپذیر همۀ دستگاههای دولتی، اصناف و دست اندکاران بخش فاوای کشور باید با استفاده از شعار امسال (پشتیبانیها و مانع زدایی ها)، خود مقررات گذاری را تجربه و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست کرد: اگر نمیتوانید یار شاطر برای بخش فاوا باشید، بار خاطر نباشید! ریش سفیدی از قدیم الایام در اصناف و بازارهای کشور، روشی جاافتاده بوده است. برای حل و فصل مناقشات! حداقل در مورد اخیر (هزینه گذاری رانژه کِشی) سریعاً راهگشا باشید! اما اگر قادر به حل عاجل معضل نیستید، اعتراف کنید تا دست اندرکاران بخش، خود رأساً راه حل و فصل مناقشات میان خود را تجربه کنند.