آینده اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ چیست و چه چشماندازی پیش روست؟
رویداد۲۴ حسین واله دیپلمات ایرانی و استادیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با رویداد۲۴ اعتراضات اخیر را تحلیل کرده است. او میگوید: «هیچ داوری ارزشی راجع به ناآرامیهای دوماهه اخیر و طرفهای درگیر در آن نمیکنم، بلکه تنها به توصیف اجمالی منازعۀ جاری و رفتار اطراف آن و پیشبینی محتملترین آینده آن میپردازم. ساختار این پدیده، اسباب اصلی و چشمانداز آتی آن را بر اساس اطلاعات کشف، به اجمال توصیف میکنم. سطحی از انتزاعی سازی در این موضوع اجتنابناپذیر است، چنانکه برای داوری ارزشی نیز ضرورت دارد.
مردم ایران و وجه درونمرزی اعتراضات ۱۴۰۱
ناآرامیهای جاری در کشور سه وجه متمایز دارد؛ درونمرزی، برونمرزی و بین المللی. در وجه درونمرزی، نارضایتیهای انباشته طی دههها، در اثر یک محرک شدید عاطفی به شکل اعتراض عمومی، اما پراکنده بروز میکند. انگارههای غالب در اعتراضها که در شعارهای اصلی جلوه دارد، واکنش به آن محرک عاطفی است، اما نشانگر یک تحول ریشهای نیز هست.
شعارهای «زن زندگی آزادی»، «نه روسری نه توسری»، «عدالت آزادی حجاب اختیاری» ضمن اینکه واکنش عاطفی به تراژدی مهسا را تجسد میبخشد، مسألۀ زنان را در کانون اعتراضها قرار میدهد و فقدان توازن بین تحول در هنجارهای رسمی و تحولات در حیات عینی و نیز قطبی شدگی پارهای تضادهای اجتماعی و فرهنگی را انعکاس میدهد.
ایرانیان خارج از کشور و وجه برونمرزی اعتراضات مردم ایران
در وجه برونمرزی، فرصتی برای آزمون دستورکارهای سیاسی گروههایی از ایرانیان که به خارج کشور و عمدتا به غرب مهاجرت کردهاند، پیدا شده است. وجه مشترک این دستورکارها نفی نظام سیاسی حاکم بر ایران است. دوران «پسا مهسا» از نگاه این نیروها، فرصت طلایی برای تحولی است که دههها انتظارش را کشیدهاند.
وجه بینالمللی اعتراضات و دولتهای ناراضی از جمهوری اسلامی
در وجه بینالمللی، دولتهای متخاصم و دولتهای ناراضی از سیاست خارجی ایران، در ناآرامیهای اخیر به ترتیب، ابزاری برای ضربه زدن به قصد تضعیف تا اضمحلال ایران و اعمال فشار بر حکومت ایران برای تغییر سیاست، جستجو میکنند.
اسرائیل پیشتر سیاست هزار ضربه به ایران بجای یک ضربه بزرگ را اعلان کرده است. دولتهای اروپایی که قبلا بردباری بیشتری در قبال رفتار ایران در سیاست خارجی پیشه میکردند، به سطح بالاتری از برخورد گذر کردهاند.
تنگناهای حکومت از رهاورد ناآرامیهای جاری به نظرآنان ابزار مناسبی برای مهار رفتارهای خصمانه ایران بهخصوص در موضوع جنگ اوکراین در اختیار جبهه غرب قرار میدهد.
در آمریکا، شکاف حزب جمهوری خواه/حزب دموکرات در موضوع ناآرامیهای اخیر ایران نیز نمود یافته است. در حالیکه جمهوری خواهان بیپرده خواهان جنگ داخلی در ایران و مسلح شدن مخالفان حکومت هستند، دموکراتها رسما حساب خود را از سازمان مجاهدین خلق جدا میکنند.
در میان سه وجه پیشگفته، وجه نخست اهمیت بیشتری دارد زیرا اسباب وجوه دیگر را فراهم میآورد. در این زمینه باید گفت دو سوی منازعه تاکنون بیشتر احساسی تا عقلانی رفتار کردهاند. فکتهای زیر این ادعا را تأیید میکند.
بیشتر بخوانید: ماهیت اعتراضات مردمی ۱۴۰۱ چیست؟
پیامدهای اغتشاش نامیدن اعتراضات
۱- حکومت تفکیک اعتراضها از استخدام آن توسط نیروهای برونمرزی را مبنای رویکرد خود قرار نداده لذا تسهیل، اداره و چارۀ اولی همزمان با ممانعت از دومی را در دستور کار ندارد. با «اغتشاش» خواندن اعتراضها و تمرکز بر ریشهکنی آن، ناخواسته دو کار میکند: به جای آنکه قبح اغتشاش را به اعتراض سرایت دهد، اغتشاش را قبحزدایی میکند و بهجای اینکه مطالبات بر حق را برآورد یا دستکم به رسمیت بشناسد، به قطبی شدن جامعه حول محور مخالف/موافق حکومت کمک میکند. سیاست انتساب اغتشاشگران به خارج کشور، استقلالطلبی به مثابۀ یک ارزش را بلا موضوع میسازد.
۲- گروههای پراکندۀ معترضان نقشۀ راهی برای دستیابی به اهدافی که متفرقا اعلام میکنند، تدوین و ارائه نکردهاند و نمیدانند چگونه میتوان به آن اهداف رسید. با این حال، مرتبا بر دامنۀ مطالبات اعلان شده میافزایند. این فرایند نشان میدهد که پیامد ناکامیهای جنبش را برآورد نکردهاند لذا سازوکار پویایی و بالندگی آنرا تامین نکردهاند. گویی رویکرد سنگ مفت گنجشک مفت را برگزیدهاند.
از اینجا میتوان حدس زد که فاصلهای معنادار بین ساختار معترضان در جنبشی که سر ندارد با سازمان هدایت آنان که میکوشد جای سر جنبش ظهور کند، وجود دارد.
۳- هر دوسوی منازعه از پرداخت هزینۀ لازم برای هدف حداکثری اعلام شدۀ خود امتناع دارند مع الوصف از آن اهداف حداکثری دست برنمیدارند. این فرایند بهطور طبیعی به استهلاک آنان بیش از حد نیاز، منجر میشود.
۴- هر دو سوی منازعه رویکرد سنتی «از این ستون تا آن ستون فرج است» را برگزیدهاند. بدون در نظر آوردن ریشههای مشکلی که در صدد حل آن برآمدهاند، تنها به تاکید بر اهداف بسنده میکنند گویی دستی از غیب برخواهد آمد و کاری خواهد کرد. دل بستن به تحولاتی که پیش خواهد آمد بدون تبیین نسبت علّی آنها به اهداف جنبش یا اهداف حکومت، نشان میدهد که هنوز نیروی پیشبرنده هیجان است.
با در نظر گرفتن پارامترهای پیشگفته، دو حالت بدیل کلی و در هر حالت چند افق متصور است. یکم، فرآیند فعلی احساس محوری ادامه یابد. دوم، فرایند احساس محوری به تدریج جای خود را به محاسبهگری بدهد. در حالت یکم، سه افق متصور است:
اول، در اثر یک اشتباه محاسبه بزرگ یا چند اشتباه محاسبه پیاپی، یکی از دو سوی منازعه از پا درآید. دوم، با مداخلۀ مؤثر نیروی خارجی، یک سوی منازعه حذف شود. سوم، منازعه بدون برتری یک طرف ادامه یابد تا همه نیروی دو طرف تمام شود و خرابهای از ایران و ایرانی باقی بماند.
در حالت دوم، دو افق متصور است: ایرانیان به یک سازش بزرگ بر سر پیمانی ملّی دست یابند که در آن هیچ خرده فرهنگ و گروه اجتماعی حذف نشود، تکثر به رسمیت شناخته شود و نظم ذیل حقوق همگان استقرار یابد.
دوم، یک چرخش ناگهانی در نقطهای تصادفی، مانع از آن تحول شود و با حذف نیرویی که مسؤل همۀ زشتیها معرفی شود، صحنِ سیاست را بظاهر تغییر دهد، ولی ساختار واقعی قدرت را کماکان حفظ کند و طبعا نیروی جنبش را جذب کند.
دلایلی وجود دارد که دستیابی به یک سازش بزرگ و پیمان ملی را محتملتر از دیگر افقها مینمایاند:
۱- شعور ناخودآگاه جمعی ایرانی که در بزنگاههای خطیر گذشته از سقوط ایران جلوگیری کرده، به احتمال بیشتر مانع از کلنگی شدن کشور خواهد شد.
۲- مطالبات معترضان ژرفتر و اساسیتر از آن است که بتوانند از آن دست بردارند. ملاحظات و محظورهای حکومت نیز جدیتر و اساسیتر از آن است که بتواند بخاطر هزینه ها، میدان منازعه را ترک کند.
۳- توازن قوای جهانی احتمال مداخلۀ مؤثر نیرویی خارجی را تقریبا منتفی میسازد.
۴- تکثر واقعی در جامعه ایران بعلاوه شعور ناخودآگاه جمعی ایرانیان اجازه غلبۀ نهایی یک سوی منازعه را نمیدهد.
به احتمال بیشتر، برایند عوامل فوق به تغییر صحنۀ منازعه در نقطهای خواهد انجامید که دو سوی منازعه حس کنند قادر به حذف طرف دیگر نیستند. تغییر صحنۀ منازعه با عقب نشینی دو طرف به مواضعی قابل تحمل برای طرف دیگر رقم خواهد خورد. در آن نقطه، مصالح مشترک حیاتی طرفها نقش اصلی را بازی میکند.
تنها عاملی که میتواند به تاخیر یا تخریب این روند کمک کند، چشمداشت به نیرویی ست که هرکدام از دو طرف منازعه امیدوار باشند که بتوان از خارج از مرزها بهدست آورد. این امید دستکم رسیدن به نقطه آتش بس را به تعویق میاندازد و منازعه را طولانیتر میکند.
عمرمون تموم شد
و نابود باد پرچم آمریکا و...
تورم ۲۰۰ درصدی ونزوئلا چگونه به تورم ۲ درصدی رسید؟
در ضمن تنها اقتصاد نیست میدونی جمهوری اسلامی چند نفر و کشته ؟ میدونی ماموران حکومت به یک دختر چهار ده ساله تجاوز کردن و دختره از شدت پارگی واژن مرده ؟ میدونی اینا رو ؟ مردم خوی الان دارن تو این سرما تو کوچه و خیابونا میخوابن ، این مسئولین عوضی نمی تونن چادر و کمک به اونا برسونن؟ پس چرا به نوار غزه کمک میکنن ولی وقتی به مردم ایران میرسه میگن نداریم تموم شده؟برو بابا
اگه حکومتمون اسلامیه و خدا و دین و درنظر گرفته نه حس قدرت طلبی و سلطنت رو
پس چرا کوتاه نمیان تا هم خودشون بیشتر از این از چشم مردم نیفتن هم مردم و کشور به ویرانی کشیده نشن تا همه چی مطلوب پیش بره برا کشور و دشمنان نتونن سود ببرن
مگر اینکه مساله نه دین و خدا باشه نه رفاه مردم
بلکه فقط حس قدرت طلبی و سلطنت که در قالب مسولین حکومت خو گرفته متاسفانه
اینها جدای از ترور و ناامنی ناشی از نداشتن حکومت مستقر هست. و ضمنا پهلوی و مجاهد و ... هم سهم میخوان.
مردم مطمئنا فکر میکنن و متوجه میشن. موج اصلی این اعتراضات هم. جوانانی بی دغدغه که با پول پدر مادرشون تا دیروز تو پارتی ها بودن الآنم زدن تو خیابون. من دست اون جوانی که مشکل مالی داره رو میبوسم چون زجر کشیدست و آخرش حرف میفهمه ولی اون سوسولای قرتی که دنبال عشق وخالن و خوشی زده زیر دلشون. تا مملکت رو به ..... ندن ول نمیکنن. چون جز شکم و... شکم به چیزی فک نمیکنن
چوبش هم خوردن.
امریکا خودش ارتش داره اگر بخواد رژیم نابود بشه حمله میکنه
قرآن بی علی ثمره اش ابن ملجم است :)
درضمن حرف حاج قاسم هم یادت نره ک گفتن : جمهوری اسلامی حرم است و والله که راه سعادت و خوشبختی در پشتیبانی ولایت فقیه است
ابوبصيرگويد: خدمت امام باقر (ع) رسيدم و عرضكردم : شما وارث پيغمريد ؟ فرمود : آری ، عرضكردم : پيغمبر وارث انبياء بود و هر چه آنها می دانستند میدانست ؟ فرمود : آری ، عرضكردم شما می توانيد مرده را زنده كنيد و كور مادر زاد و پيس را معالجه كنيد ؟ فرمود : آری باذن خدا . سپس فرمود : . . . (كافی جلد 2 ص 374 ش 3و4 )
امام باقر(ع) فرمود: بعداز حسين ابن علی (ع) 9 امام می باشد ونهمی آنها امام قائم (ع) است. (كافی جلد 2 ص 482 ش 13،12،11،10،9،16،15)
امام صادق (ع) فرمود : هركه ادعای امامت كند و اهلش نباشد ، كافر است . (كافی جلد 2 ص 199 ش 2 )
امام صادق (ع) فرمود : كسيكه با امامی كه امامتش از جانب خدا است كسی را شريك كند كه امامتش از جانب خدا نيست : به خدا مشرك گشته است. (كافی جلد 2 ص 200 ش 6 )
حسين ابن مختار گويد : به امام صادق (ع) عرض كردم : قربانت « روز قيامت كسانی را كه به خدا دروغ بستند ميبينی » آيه 60 سوره 39 تفسيرش چيست ؟ فرمود : درباره كسی است كه خود را امام داند و امام نباشد ، عرض كردم : اگر چه از فرزندان فاطمه و علی باشد . فرمود : اگر چه از فرزندان فاطمه و علی باشد . (كافی جلد 2 ص 200 ش 3 )
حاج قاسم حجت دین نیست
سديرگويد: به امام صادق(ع) عرضكردم: مردمی عقيده دارند كه شما خدا و معبوديد . امام فرمود : ای سدير شنوايی و بينائيم ، پوست و گوشتم ، خون و مويم از ايشان بيزار است و خدا از ايشان بيزار باشد . اينان دين من و دين پدران مرا ندارند خدا در روز قيامت مرا با انها گردهم نياورد ، جز آنكه برآنها خشمگين باشد ، سدير گويد پس شما چه موقعيتی داريد ؟ امام فرمود : ما خزانه دارعلم خدائيم ما مترجم امر خدائيم ما مردمی معصوم هستيم خدای تبارك و تعالی به اطاعت ما امر فرموده و از نافرمانی ما نهی نموده است . ما حجت رسائيم بر هر كه زير آسمان و روی زمين است. (كافی جلد 2 ص 11 ش6)
امام صادق (ع) فرمود : خدا حجتی در زمينش نمی گذارد كه چيزی از او بپرسند و او بگويد نميدانم . (كافی جلد 1 ص 392 ش 1 )
زن عفاف و مبارزه علیه ظلم
زن در حکومت اسلام نماد پاکی و حجاب و مهرورزی است پشتوانه دین اسلام است
اغتشاشگران یک مشت جنایتکار خبیث باطل پرست ضد اخلاق و ضد دین و ضد ارزش هستند
لعنت خدا بر تمام اغتشاشگران و اربابان و حامیان و طرفدارانشان
حتی کنیزکم برامون اضافه خواهدبود.
ای احمقهای تهی مغز ی کمی فکرکنید فقط جلو پایتان رانبینید.
زنها که سهله مردایمان هم به نکاح اجباری داعش درمیایند.خدالعنت کند مزدور بی شرف.را
فقط بگو
وگرنه در کره شمالی زنان برهنه هستند
اما چه زنان چه مردان آزادی مدنی ندارند
سیاست خارجی خشن و.مردم متوسط آسیب میبینن در کره شمالی
این روسری سر یک زن سنگین نیست و فقط بهانه هست
البته مسئولین دزد و بی کفایت که بر جایگاهی که متعلق به خودشان نیست تکیه زده اند بسیار مجرم و گناهکار هستند بی حجابی و بی عفافی و فساد و فحشا شیوه شیطان پرستان است
حکومت عدل بر پا خواهد شد ان شاا۰۰۰و تمام دشمنان ملعون خارجی و منافقان و اغتشاشگران داخلی نابود خواهند شد
اهل ایمان یقین داشته باشند که خداوند مومنان را یاری می رساند و نجات می بخشد هر چند اهل باطل نخواهند
امام صادق(ع) فرمود: خدا شرم نمی كند كه عذاب كند امتی را كه دينداری كند با امامی كه از جانب خدا نيست اگر چه نسبت به اعمالش نيكوكار و پرهيزكار باشد(مردم بعد ازانقلاب ) همانا خدا شرم می كند عذاب كند امتی را كه دينداری كند با امام از جانب خدا اگر چه نسبت به اعمالش ستمگر و بدكردار باشد (مردم قبل ازانقلاب) . (كافی جلد 2 ص 206 ش 5 )
امام صادق (ع) فرمود : ای مفضل كسی كه تعقل نكند رستگار نگردد و تعقل نكند كسی كه نداند ، كسی كه بفهمد نجيب می شود ... هر كه نداند نفهمد و هركه نفهمد سالم نماند و آنكه سالم نماند عزيز نگردد و هر كه عزيز نگردد خرد شود و آنكه خرد شود سرزنش شود و هركه چنين باشد سزاوار است كه پشيمان شود . (كافی جلد 1 ص 31 ش 29 )
امام صادق (ع) به بشيرفرمود: هر يك از اصحاب ما كه فهم دين ندارد خيری ندارد ، ای بشير هر مردی از ايشان كه از نظر فهم دين بی نياز نباشد به ديگران نياز پيدا می كند و چون به آنها نيازمند شد او را در گمراهی خويش وارد كنند و او نداند. (كافی جلد 1 ص 40 ش 6)
محمد بن مسلم گويد امام صادق (ع) فرمود : گمان نكنی كه من خوبان و بدان شما را نمی شناسم ؟ چرا بخدا كه بدان شما كسی است كه دوست دارد پست سرش راه روند به ناچار دروغ پرداز يا ناتوان در رای مي باشد . (كافی جلد 3 ص 407 ش 8 )
امام باقر(ع) درباره قول خدای عزوجل فرمايد: كسانيكه ايمان آورده ايد اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد رسول و اولی الامرتان را(آيه58 سوره 4) امام فرمود: خدا خصوص ما را قصد كرده خدا همه مومنين را تا روز قيامت به اطاعت ما امر فرموده. (كافی جلد 2 ص 22 ش 1)