تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

برترین موشک ضد تانک نسل دوم شوروی

فاگوت یک سامانه موشک ضد تانک قابل حمل انسان است که برای استفاده توسط واحدهای پیاده نظام طراحی شده است. سیستم هدایت مادون قرمز آن امکان هدف قرار دادن دقیق تانک ها و سایر خودروهای زرهی را فراهم می کند و ثابت می کند که این یک سلاح مهیب در برابر تهدیدات زرهی است.

فاگوت؛ سیستم موشکی ضد تانک مرگبار

رویداد۲۴  حسین  فلاحی: (Bassoon)9K111 Fagot  یک سیستم موشکی هدایت شونده ضد تانک (ATGM) شوروی است. برنامه توسعه آن در سال 1966 راه اندازی شد. این اولین ATGM نسل دوم شوروی بود.

Fagot در سال 1970 وارد ارتش شوروی شد. این ضدتانک در تعداد زیادی تولید شد و به طور گسترده به متحدان شوروی نیز صادر شد. این سلاح در غرب با نام AT-4 یا Spigot بازطراحی شد. فاگوت اگرچه سلاح متفاوتی بود اما برخی از ویژگی‌های میلان، موشک ضد تانک فرانسوی-آلمانی را داشت.

موشک ضدتانک میلان

موشک ضدتانک میلان

 فاگوت نشان دهنده انحراف از موشک‌های ضد تانک قبلی شوروی مانند مالیوتکا (نام گزارش غربی AT-3 Sagger) و قدیمی‌تر Fleyta (AT-2 Swatter) بود. این یک ATGM فرمان نیمه‌خودکار به خط دید (SACLOS) با هدایت سیمی بود. سیستم هدایت نیمه اتوماتیک آن بسیار دقیق‌تر از ATGM های قبلی شوروی بود.


بیشتر بخوانید: مرگبارترین پهپادهای جهان کدامند؟


 به گزارش رویداد۲۴ اپراتور فقط باید یک خط تیره روی هدف نگه دارد، در حالی که سیستم هدایت موشک را به طور خودکار روی هدف هدایت می‌کند. پس از شلیک احتمال اصابت Fagot به هدف در حدود 80-90٪ است. این در حالی است که ATGM های قبلی شوروی در حدود 50-60٪ بود. فاگوت همراه با سایر ویژگی‌هایش با هیچ چیز در غرب، مانند BGM-71 TOW آمریکایی یا میلان فرانسوی-آلمانی قابل مقایسه نبود و با همتایان خود اشتراکات کمی داشت.

فاگوت؛ سیستم موشکی ضد تانکی که کابوس تانک ها است

موشک پایه 9M111 در کارخانه راه اندازی شد و در خط تولید قرار گرفت. برد آن 2000 متر است. این موشک به سرجنگی ضد تانک با قابلیت انفجار بالا (HEAT) مجهز شده و به زره فولادی 400 میلی متری نفوذ می کند. اگر چه زمانی که موشک با زاویه 60 درجه به هدف برخورد کند، نفوذ به 200 میلی متر کاهش می یابد.  چنین نتیجه ای چشمگیر نبود و به زودی موشک های بهبود یافته و همچنین انواع بهبود یافته Fagot ظاهر شد.

 هنگام پرتاب، موشک به سمت هدف می‌چرخد ​​و یک چراغ قرمز از خود ساطع می کند که تا مسیر آن به صورت بصری دنبال شود. حداکثر سرعت شلیک 3 موشک در دقیقه است. این موشک بر روی سیستم پرتابگر سه پایه 9P135 نصب می‌شود. این یک واحد پرتاب‌کننده تاشو روی سه پایه را با یک واحد هدایت/جعبه کنترلر و مکانیزم شلیک ترکیب می‌کند. همچنین پرتابگر فاگوت اجازه استقرار خود را در یک موقعیت مخفی یا پشت پوشش داد.  برای مثال، بر خلاف BGM-71 TOW، Fagot می‌تواند بدون افشای اپراتورها پرتاب شود.  در ترتیب پرتاب، واحد پرتابگر را می توان به چند قسمت تقسیم کرد. اپراتورها در مجموع 8 موشک حمل می‌کنند.

فاگوت؛ سیستم موشکی ضد تانک

 انواع موشک ضد تانک فاگوت

 9M111-2 (نام غربی AT-4B یا Spigot B)

یک موشک بهبود یافته با سرجنگی HEAT پشت سر هم است. این زره تا 460 میلی متر یا زره فولادی در پشت زره، واکنشی انفجاری نفوذ می‌کند.

 9K111M Fagot-M (نام غربی AT-4C یا Spigot C)

یک نسخه بهبود یافته با برد طولانی‌تر است. واحد پرتابگر مجهز به دید حرارتی است و در شب قابل استفاده است. موشک بهبود یافته 9M111M دارای برد 2500 متر است. کلاهک HEAT آن به 460-500 میلی متر زره فولادی نفوذ می کند. اگر چه زمانی که موشک با زاویه 60 درجه به هدف برخورد کند، نفوذ به 230 میلی متر کاهش می یابد. موشک بهبود یافته کمی سنگین تر است. وزن آن به همراه لوله پرتاب 13.2 کیلوگرم است. وزن کلاهک آن 1.75 کیلوگرم است.

 Konkurs (نام غربی AT-5 Spandrel)

موشک ضدتانک کنکورس (Konkurs)، یک نوع بزرگتر و مرگبارتر از Fagot است که عمدتاً برای استفاده در وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است، اگرچه می‌تواند توسط پیاده نظام نیز استفاده شود و از یک پرتابگر سه پایه پرتاب شود. کنکورس از موشک 135 میلی‌متری بزرگتر استفاده می‌کند و برد آن تا 4 کیلومتر است. موشک HEAT پایه 600-670 میلی متری زره ​​فولادی نفوذ می‌کند. موشک‌های کنکورس از همان واحد پرتابگر فاگوت استفاده می‌کنند.

موشک ضدتانک Konkurs

موشک ضدتانک کنکورس

موشک ضدتانک Konkurs در سال 1974 به ثبت رسید و در تعداد زیادی تولید شد و به طور گسترده به متحدان شوروی صادر شد. به دلیل شباهت زیاد آن به Fagot، تا سال 1977 بود که اطلاعات غربی موفق به شناسایی ATGM جدید و متمایز کردن آن شد. Konkurs به ​​طور گسترده در خودروهای جنگی پیاده نظام BMP-2، خودروهای شناسایی زرهی BRDM-2 و خودروهای رزمی هوابرد BMD-2 مورد استفاده قرار گرفت.

 نسخه های تولید شده با مجوز یوگسلاوی

 1.موشک ضدتانک SAMHO

SAMHO یا نیمه فعال Mission Homing یک موشک هدایت شونده ضد تانک هندی است.  این موشک 120 میلی متری در یک لوله پرتاب قرار می‌گیرد که بسیار شبیه موشک فاگوت است و از واحد پرتابگر مشابه خارجی استفاده می‌کند. با این حال این موشک هندی ظاهر متفاوتی دارد و به جای هدایت سیمی از هدایت لیزری استفاده می‌کند. برد SAMHO تا 5 کیلومتر است.

موشک ضد تانک samhi

 2. موشک ضدتانک Bulsae-2

Bulsae-2 یک نسخه بومی کره شمالی از فاگوت با لوله پرتاب و واحد پرتابگر مشابه است.  دارای ظواهر مختلف است و احتمالاً از هدایت لیزری استفاده می‌کند.

موشک ضدتانک Bulsae-2

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما