نامه انتقادی افشاگر شاسیبلندها: آقای رئیس مجلس! «عذرخواهی» کنید
رویداد۲۴ نماینده تبریز تاکید کرد: توقعی از شما برای مبارزه با فساد و جلوگیری از اعطای رانت، درخواستی نا به جا است؛ لیکن حتی اگر برخلاف سلیقه شما باشد شما مکلف هستید در ادارهی مجلس قانون را رعایت نمایید لذا مجددا شما را به عذرخواهی از ملت به خاطر عدم پیگیری فساد توصیه مینمایم.
به گزارش اعتماد آنلاین، متن نامه علیرضابیگی نماینده تبریز به قالیباف رئیس مجلس به شرح زیر است:
به نام خدا
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
این روزها رفتار هیئت رئیسه مجلس در سلب حق اظهارنظر و نطق اینجانب در صحن مجلس به جهت اظهارنظر رسمی شما مبنی بر اینکه این عمل خلاف قانون به سبب تکلیفی است که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برای هیئت رئیسه وضع نموده، فصل جدیدی را در نقض قانون و حاکمیت دیکتاتوری در دموکراتیکترین نهاد کشور توسط شما را به نمایش گذاشته است. ذیلا تخلفات هیئت رئیسه مجلس و در صورت صحت ادعای شما، تخلفات هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را به شما گوشزد نمایم، صرفا برای ثبت در تاریخ و اطلاع مردم عزیز ایران که به وکالت از آنها در مجلس شورای اسلامی حضور دارم.
بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: دریافت خودروی بدون نوبت توسط نمایندگان، نه حرام است و نه تخلف
۱. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان براساس قانون مصوب ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ ایجاد و حدود صلاحیت این هیئت محدود به موارد مذکور در این قانونی میباشد.
۲. حدود صلاحیت هیئت در ماده ۲ قانون موصوف نسبت به ۴ موضوع احراز گردیده است:
الف- بررسی گزارشهای مربوط به سوء استفادههای مالی و اخلاقی
ب- بررسی گزارشهای مربوط به رفتار خلاف شئون نمایندگی
ج-بررسی گزارشهای مربوط به اعمال مجرمانه و خلاف امنیت کشور
د-بررسی گزارشهای مربوط به غیبت و بی نظمی نمایندگان
۳. مصاحبهی اینجانب در هفتم اردیبهشت ماه سال جاری، از تخصیص رانتی تعداد قابل توجهی خودروهای شاسی بلند به برخی نمایندگان، کارمندان و افرادی که رابطه آنها با نمایندگان مشخص نمیباشد پرده برداشت و تقاضای بررسی موضوع توسط نهادهای نظارتی در مجلس و خارج از مجلس مطرح گردید. این در حالی بود که اینجانب از چندین ماه قبل، از هیئت رئیسه، کمیسیون اصل نود و حراست مجلس موضوع را پیگیری نموده بودم و هیچگونه پاسخ یا حتی قول پیگیری از نهادهای مذکور دریافت نکرده بودم.
۴. سوال اینجاست که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به استناد کدامیک از موارد فوق الذکر صلاحیت ورود به این موضوع را داشته است؟ در جایی که در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی در اصل ۸۶ آزادی اظهارنظر به نمایندگان برای طرح موضوعات مرتبط با وظیفهی نمایندگی آنها اعطا شده و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان نیز موارد صلاحیت و محدودهی استثنا بر اصل ۸۶ را معین نموده است کدام مستند قانونی حق ورود هیئت موصوف و اظهارنظر در موضوعی که مشمول هیچیک از موضوعات مصرح در مادهی ۲ نیست را صادر نموده؟
۵. مواد ۳ و ۴ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، هیئت را مکلف کرده در صورت وقوع سوء استفاده مالی و استفاده ناروا از امتیازات ناشی از نمایندگی، به موضوع ورود نماید و با متخلف برخورد کند این در حالیست که هیئت مذکور اینجانب را به عنوان اعلام کننده و پیگیری کنندهی این فساد فراخوانده است. این کاریکاتوری که امروز در اجرای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ترسیم شده ظاهرا به این جهت است که مجلس با نگاه سلبی و سلیقهای اداره میشود.
۶. ماده ۶ قانون مذکور مجازاتهایی را برای تخلفات ذکر شده مقرر نموده که در ۸ بند و به صورت حصری بیان شده است. با فرض صلاحیت هیئت در ورود به موضوع و رسیدگی قانونی و قابلیت انتساب یکی از مصرحات مادهی ۲، ممنوعیت نطق و اظهار نظر اینجانب منطبق با کدامیک از شقوق مذکور در مادهی ۶ میباشد؟
۷. در تبصره ۲ ماده ۶ از قانون مذکور علیرغم آنکه هیچیک از مجازاتهای مذکور در این ماده مانع از ایفاء وظایف نمایندگی نمیباشد قانونگذار مجددا تاکید نموده هیئت، حق سلب حقوق مصرح در اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی را ندارد با این حال شما در تریبون رسمی اعلام کردید که حق نطق و اظهارنظر اینجانب در مجلس به تجویز آن هیئت سلب گردیده است.
۸. البته این مطلب که شما گفتید هم خلاف واقع است چراکه اینجانب از زمان استیضاح وزیر سابق صمت تاکنون از این حق محروم گردیده ام و در آن زمان اصولا هیئت در این خصوص تصمیم نگرفته بود چراکه قانونگذار در تبصرهی ماده ۵ قانون مذکور هیئت را مکلف نموده قبل از صدور رای، دفاعیات نماینده را استماع نماید که در آن زمان این اتفاق نیافتاده بود. اعمال مجازات قبل از رسیدگی به موضوع کملا بیانگر آن است که رسیدگی مذکور نیز فرمالیته بوده چراکه پیشاپیش مجازات تعیین و اعمال شده است.
۹. برابر مقررات مادهی ۸ قانون مذکور، رای هیئت میبایست به نماینده ابلاغ و نمایندهای که محکوم گردیده در غیر از مجازاتهای سبک مانند درج در سوابق، حق اعتراض به رای هیئت را دارد و میبایست موضوع در هیئت تجدیدنظر مورد بررسی مجدد قرار گیرد. آیا این مراتب و مراحل توسط هئیت موصوف انجام شده است؟
۱۰. قانونگذار مجددا در مادهی ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، بر آزادی نماینده در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود تاکید نموده و تصریح کرده نمیتوان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.
آقای رئیس مجلس! فاین تذهبون؟
برابر اعلام شما هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در اجرای یک قانون ۱۲ مادهای تخلفات متعددی را مرتکب شده و هیئت رئیسهی مجلس نیز در یک اقدام خودسرانه و برخلاف قانون با اعمال سلایق شخصی، حق اینجانب در نمایندگی ملت را محدود و مختل نموده است. با این روال توقعی از شما برای مبارزه با فساد و جلوگیری از اعطای رانت، درخواستی نا به جا است؛ لیکن حتی اگر برخلاف سلیقه و خواست شما باشد شما مکلف هستید در ادارهی مجلس قانون را رعایت نمایید لذا مجددا شما را به عذرخواهی از ملت به خاطر رفتار خلاف قانون و عدم پیگیری فساد توصیه مینمایم.