حرف زدن ما معممین درباره حجاب روی خیلیها اثر ندارد/ باید لشکر مردمی ساخت
رویداد۲۴ جماران نوشت: به نقل از حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی با بیان راهکارها برای امر تبلیغ دین با ذکر این مطلب که حضرت آقا، اولین رکن فعالیت حوزویان را، امر تبلیغ میدانند، گفت: تبلیغ دین و تبلیغ نظام اسلامی از جمله مهمترین وظایف طلاب است. ایشان بیان کردند، بسیاری از بزرگان ما در تاریخ تشیع نیز در همه امور خود این بحث تبلیغی را با خود داشتند. ایشان بیان کردند که طلاب باید مخاطبان خود را بشناسند و سپس وارد میدان شویم.
وی افزود: اگر واژگان رهبری را در خصوص حوزه نگاه کنیم، ایشان روی همین مسایل کاملا ورودهای جالبی داشته اند. همیشه نیز روی این مسئله تأکید کردند. این نگرانی رهبری بسیار مسئله مهمی است. بحث تحول در حوزه امر بسیار مهمی است که ایشان روی آن تاکید داشتند و باید ببینیم که روی چه درجهای از این تحول ایستاده ایم.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با ذکر این مطلب که رهبر معظم انقلاب نگران این مسئله هستند که چرا در حوزه تبلیغ، امر اول نیست، بیان کرد: وقتی تبلیغ، اول باشد نظامات دیگر باید پشت سر آن قرار گیرد. ما این مشکل را در سازمان تبلیغات هم داریم. پژوهشکده برای بسیاری از مدیران تبلیغی ما بیشتر از امور تبلیغی شان دارای اهمیت است.
وی تصریح کرد: در زمانی که بودجه کم شد اولین که جایی تعطیل شد مرکز پاسخگویی به سوالات بود. مجموعههای وابسته به حوزه همین گونه عمل کردند. تبلیغ، امر بسیار مهمی است، ولی مطمئنا در نظامات حوزه به شکلی پرورش یافتیم که تبلیغ را به عنوان امر اول نمیدیدیم.
حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی گفت: در سند تحول حوزه، تبلیغ کجای این جریان است؟ شبکه امامت جماعت، کجای این جریان است؟ تبلیغ باید اول باشد و سپس پژوهش و نظامات دیگر باشد. نظامات دیگر پس از تبلیغ جای خود را پیدا خواهند کرد.
تبلیغ در قواره نظام اسلامی
وی با ذکر این مطلب که تبلیغی که امروز وجود دارد در قواره انقلاب اسلامی و نیازهای انقلاب اسلامی نیست، یادآورشد: بدنه شکلی تبلیغ برای ما یک سازوکار خاص است که دارای خلأهای مختلف است. وقتی که صحنه و شکل و شمایل نظامات مشخص شود و جایگاه خود را ذیل تبلیغ شکل بگیرد همه این نظامات خود را پیدا خواهند کرد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه این نظام در حال حاضر وجود دارد، ولی قدرت هم افزایی وجود ندارد بیان داشت: باید قبول کنیم که تقسیم کار خوبی در این زمینه شکل نگرفته است. یکی از الگوهای این نظام تبلیغی در تبلیغ نظام اسلامی رخ نمایی میکند. دستگاه نظام برنامه ریز باید به سمت جهاد تبیین و الگوی تبلیغی جهاد تبیین برود و باید مجاهدتهای مشخصی داشته باشد. امروزه برخی را میبینیم که کارشان در جهاد تبیین هم همان امر پژوهشی است و کاری انجام نمیدهند.
وی با بیان این که تبلیغ در هیچ جای نظام آموزشی و پژوهشی ما وجود ندارد گفت: طلبه ما از پایه سه و چهار به دنبال کارهای دیگر است. تبلیغ در ذهن طلبههای ما جایی ندارد. درحالی که آقا فرمودند طلبه از زمانی که وارد حوزه شد یک مبلّغ است. پس حوزه باید برای این مسئله نظامات خود را بچیند. امروزه وقتی که میگوییم من یک مبلغ هستم تأثیرات منفی خود را در خیلی مکانها دارد. باید در قوارههای انقلاب اسلامی تبلیغ کنیم در حالی که این تبلیغ در راستای این امر نیست.
بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: رفتار بعضی مسئولان در کمال حسن نیت در جهت براندازی نظام است/ گشت ارشاد مردم را تحریک میکند
باید بپذیریم تلاشهای ما به اندازه نیازهای ما نیست
حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی گفت: امروزه باید بپذیریم که تلاشهای ما به اندازه نیازهای ما نیست. در یکی از دولت ها، دولت گفته است که ما ۸۰۰ هزار فرصت شغلی برای طلبهها سراغ داریم. در حالی که همه ما با هم چند نفر میشدیم؟ طلبه نخبه ما امروز چه کسی است؟ اگر بخواهیم یک طلبه نخبه را معرفی کنیم روی چه عنصری تاکید داریم؟ امروز مبلغ نمونه ما، نمره ۲۰ کفایه است. نظام ارزش گذاری ما روی تبلیغ قوی و بیان قوی و توانمند در دانشهای روز نیست.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سازمان تبلیغات یکی از عناصر تشکلهای تبلیغی است. باید به فهم و باور یک مبلغ وارد شویم و روی امر پیشرفت انقلاب اسلامی کار کنیم. به عنوان یک دستگاه تبلیغی (سازمان تبلیغات) که به نوعی مصرف کننده است در زمینههای مختلف فعالیت داریم. ما بر اساس نیازهای میدان فعالیت میکنیم.
وی افزود: وقتی میگوییم که تبلیغ داخل و خارج باید باهم همسان باشند یعنی باید رشد و توسعه بر محور انقلاب اسلامی انجام شود. در فهم و درک حرکت مبانی انقلاب اسلامی نیز باید طلاب را همراه کنیم. در سازمان تبلیغات این امر با تولید محتوا انجام میشود. وقتی میخواهیم در خصوص عفاف و حجاب و مسایل انقلاب اسلامی حرف بزنیم در حوزه مبانی کار کنیم و به تولید محتوا میپردازیم. اساسا تبلیغ ما در این حد و قواره نیست و این امر یک نقطه ضعف است.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: تبلیغ با یک محتوای خاص و یک طرفه و... که عادت دستگاه تبلیغی است در میدان جدید دچار چالشهای عدیده است. خود این دستگاه تبلیغ سنتی یک جریان خاص است. جریان جهاد تبیین با حد اطلاعات امروز در اختیار مردم با این دستگاه کمتر گره میخورد. آنچه گره ذهنی جوان امروز را باز میکند نوع انتقال به جوان است که این امر نیازمند یک رفتار تبلیغی است. در این زمینه کارهایی را در پیشتر در سازمان آغاز کردیم.
وی گفت: مسئله مهم اولیه ما تغییر رفتار مبلغین است. مبلّغ با رفتار سابق خود نمیتواند دایره اثر خود را پیش ببرد. مثلا زمانی که یک مبلّغ در یک منطقه حضور پیدا میکند میتواند پایین منبر خود شبکهای از کارها و حرفهایی را مطرح کند این یک کار مهم است. بیان صرف کفایت نمیکند و باید وارد میدان شد.
اهمیت ساخت لشکر مردمی
حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی افزود: همچنین تغییر دامنه تبلیغ از مسیر مردمی شدن تبلیغ نیز امر مهمی است. باید لشکر مردمی ساخت. نباید صرفا مبلغین تنها وارد میدان شوند. یقین داریم که حرف زدن ما معممین در زمینه حجاب امروزه روی خیلیها اثر ندارد، ولی صدها خانم هستند که با نیمچه حجاب نیز میتوانند روی مسئله حجاب کار جدی و قوی داشته باشند.
وی تصریح کرد: مردم باید حس کنند که میتوانند و وظیفه هم دارند در این عرصه کار کنند. مردم ما در قضیه امر به معروف، نقش خود را به هیچ میپندارند و میگویند که مسئولان چرا کار نمیکنند. بیش از ۶۰ درصد خانمها شل حجاب گفته اند که اگر یک تذکر نرم باشد، آن تذکر را میپذیرند. برخی دیگر اصلا خود را بی حجاب نمیدانند.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: متأسفانه دایره اثرگذاری کمتر شده است. امروزه همه تصور دارند که همه مسایل را باید روحانیت حل کند! چون لباس پوشیده است. امروزه حتی برخی حزب اللهیها نیز خود را کنار کشیده اند و میگویند حوزه چرا کار نمیکند؟ باید فرصتهایی ایجاد کنیم که مردم بیایند و نقش آفرینی کنند. باید مثل فرایندهایی مثل غدیر مردم را وارد کار کنیم.
وی گفت: امر تبلیغ یک پروسه کاملا تخصصی است. نظام مدیریت تبلیغ و نظام برنامه ریزی تبلیغ آشفته و موازی است. همه به حد بضاعت خود کار میکنند که باید این حوزه کاملا سیستمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی بیان کرد: یک مسئله جدی و مهم وجود دارد که باید روی آن تأکید کنیم. اساسا در دستگاه علمی حوزه، چیزی در حوزه محتوا برای رفع نیازهای مردم و مشکلات مردم وجود ندارد. در نظام فقهی ما نیز وجود دارد و بیشتر از امر و نهی شروع میکنیم و در نهایت به واجب و حرام میرسیم. باید ببینیم که اسلام در حوزه مشکلات مردم حرف دارد یا خیر؟ امام راحل در حوزه حساب ۱۰۰ را ببینیم که ایشان مبانی و راهبرد و راهکار و پیشنهاد داده است و نظام مسایل حل مشکلات را ارایه کرده است. آیت الله اعرافی در خصوص خانه ویلایی نامه نگاری کرد، ولی از درون حوزه به ایشان هجمه کردند. ایشان از روی روایت اهل بیت (ع) این مطلب را ارایه کرد، ولی این همه هجمه وارد شد.
وی گفت: بزرگان و علمای حوزه وارد این فضا نشدند که اگر میرفتند و اگر امروز بروند دست مبلغان ما پر میشود و این مسایل توسعه مییابد. اگر جریان محتوای تبلیغ میخواهد رشد کند باید وارد فاز حل مشکلات شد. در خصوص دکوراسیون منزل هم روایت داریم، ولی متاسفانه نظامات سکولار به ما اجازه نمیدهد که وارد جریان حل مشکلات شویم.
این فعال عرصه تبلیغ یادآورشد: اگر تولید نداشته باشیم گروه و لشکر تبلیغی ما به جایی نمیرسد. حاکمیت در مسئله عفاف و حجاب ایستا است، زیرا در حوزه محتوا و نقشه راه دقیق تبلیغی هنوز به نظامات دقیق نرسیده ایم. سازمان تبلیغ ایستاده است و از ما محتوا میخواهد. یا باید از روز اول شروع کنیم و نظام سازی کنیم یا باید بپذیریم که حوزه باید روی یک سری مبانی بایستد. حوزه در نظامات مختلف با مدیریت آیت الله اعرافی حرکت کرده است.
وی گفت: با وجود همه حرفهایی که زده ایم، ولی ظرفیت تبلیغی به دنبال جلو بردن حرکت تبلیغی و ایجاد وزنه متعادل است. در این زمینه حضرت آقا فرمودند که اگر این درخت را هرس کنیم قطعا میوههای بهتری برداشت میکنیم. در یک سفر خارجی همه مدیران ما دریافتند که اگر در حوزه به خوبی کار کنیم همه مشکلات در دنیا حل میشود. پایگاه و خاستگاه ما از حوزه است. دنیا به دنبال این است که ببیند حوزه ما چه میسازد و چه محتوایی از ما میتواند بگیرد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآورشد: امروزه میبینیم که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان از جمله تونس روی مباحثی که ما در اول انقلاب مطرح میکردیم کار میکنند و حرف روز آنها است. حوزه ما ظرفیتهای استنثایی در زمینه تولید محتوا دارد که باید روی این ظرفیتها بیشتر کار کرد و آنها را به محصولاتی مبدل کرد که دنیا تشنه آن است.
وی گفت: یک عده باید در درون حوزه متکفل تولید محتوا باشند و یک عده نیز متکفل ارایه این مباحث هستند. نباید واقعیت را تیره و تار عنوان کرد. قطعا حوزه میتواند کارهای بزرگی انجام دهد. حوزه باید خود را در این قواره تعریف کند.
حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی یادآورشد: نکته دیگر اینکه سرمایه ما در دستگاه ارتباط با مردم در ضمیر است. درست است که جنگ امروز جنگ روایت است. امروزه یک برنامه مانند محفل، فوجی از اعتماد و اعتقاد و روحیه قرآن آموزی را در کشور ایجاد میکند. ما معتقد هستیم که منشأ اینکارها همگی از حوزه است.
وی با بیان این که دستگاههای تبلیغی گوشواره کوچکی از این پهلوان هستند گفت: معتقدیم مرکز مدیریت حوزههای علمیه نیز گل سینهای در این پیکره حوزه است و متولی همه کارها نیست، بلکه حوزه یک گستره وسیعی دارد. ماوظیفه داریم که شبانه روز در این زمینه تلاش کنیم و ایدهها و نظامات نیز باید انجام شود، ولی در درون حوزه مباحث را کامل کنیم.