تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲

راه‌های از بین بردن بوی دنبه

اگر در غذا از دنبه استفاده کرده‌اید و بوی آن را دوست ندارید و خانه و غذا از بوی این ماده پر شده است می‌توانید از این راه‌کارهای برای ازبین بردن این بو استفاده کنید.

راه‌های از بین بردن بوی دنبه

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: دنبه یا دُمبه، بخشی از بدن گوسفند است که به جای دم در انتهای پشتی تن حیوان قرار دارد و از چربی تشکیل شده است. باید بدانید همه گوسفندان هم دنبه ندارند و نژاد خاصی است که این انباشت چربی را دارد.

در ایران و برخی کشور‌ها از دنبه در برخی غذا‌ها استفاده می‌شود و به دلیل بوی خاصی که دارد مورد علاقه همه نیست اگرچه این ماده بسیار مقویست و به‌عنوان یک روغن طبیعی از آن استفاده می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ اگر در غذا از دنبه استفاده کرده‌اید و خوراک و خانه پر شده از بوی این ماده و آن را دوست ندارید برایتان ترفند‌هایی داریم تا بتوانید به آسانی این بو را از بین ببرید. در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از لیمو عمانی و ادویه

همان‌گونه‌که گفتیم استفاده از دنبه در غذا به‌عنوان یک روغن طبیعی خواص و مزایای فراوانی دارد و برای تن‌درستی لازم است، اما بوی خاصی دارد که شاید همه آن را دوست نداشته باشند. ما ایرانی‌ها در آبگوشت و خورش از دنبه استفاده می‌کنیم، اما برای این‌که بتوانیم بوی آن را از غذا بگیریم می‌توان از لیمو عمانی و ادویه‌هایی مانند زنجبیل، تخم گشنیز و فلفل سیاه استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در استفاده از ماکروویو


دارچین

یکی دیگر از موادی که خود بوی بسیار خوب و دلنشینی دارد و می‌تواند بوی دنبه را از بین ببرد دارچین است. دارچین یکی از بهترین ادویه‌هایی است که برای رفع بوی دنبه و روغن حیوانی در خورشت و غذا‌های آبکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارچین در خورشت قیمه، به جز برطرف کردن بوی روغن، باعث خوشمزه‌تر شدن آن هم می‌شود، اما نمی‌توان در هر غذایی از دارچین استفاده کرد به همین دلیل می‌توان در این‌گونه غذا‌ها از چوب دارچین استفاده کرد.

در این روش می‌توانید نیم ساعت پایانی غذا چوب دارچین را داخل آن بیندازید و پس از این زمان آن را خارج کنید. اگر بوی روغن زیاد است می‌توانید چند عدد چوب دارچین را در روغن قرار داده و روغن را در ظرفی دیگر داغ کنید. آنگاه حرارت را خاموش کرده و بگذارید تا روغن سرد شود. بعد از آن چوب دارچین را از روغن خارج کنید.

راه‌های از بین بردن بوی دنبه

استفاده از پیاز

به گزارش رویداد۲۴ برخی از روغن حیوانی برای روی غذا هم استفاده می‌کنند. این کار در برخی مناطق کشور ما مانند کرمانشاه بسیار مرسوم و رایج است، اما شاید همه بوی آن را دوست نداشته باشند. برای این‌که بوی روغن را بگیرید می‌توانید نخست روغن حیوانی و دنبه را سرخ کنید داخل آن پیاز بزنید و آنگاه روغن را از صافی عبور دهید و روغن را روی برنج بریزید؛ با این شیوه بوی روغن دنبه و حیوانی گرفته می‌شود.

در این روش پیاز‌ها را خرد و در روغن حیوانی سرخ کنید. سپس آن را از صافی عبور دهید. روغن حیوانی، اما بدون بوی شما آماده است تا اگر می‌خواهید آن را روی برنج بریزید. این روغن حیوانی بویی ندارد که سبب آزار دیگران شود، اما خواص خود را حفظ کرده است.

راه‌های از بین بردن بوی دنبه

نکاتی برای استفاده از دنبه در غذا

همان‌گونه‌که گفتیم یکی از غذا‌های ما ایرانی‌ها که در آن دنبه می‌ریزیم و بدون دنبه هیچ معنا و مفهومی ندارد آبگوشت است. آبگوشت از غذا‌های سنتی و بسیار خوشمزه ما ایرانی‌هاست و طرفدار هم کم ندارد، اما در میان همین طرفداران هم شاید افرادی باشند که اگر این غذا خوب درست نشده باشد و بوی دنبه دهد آن را نخورند پس بهتر است دقت داشته باشید و در این غذا هم به هنگام پخت از لیموعمانی و پیاز فراوان و چوب دارچین استفاده کنید تا به‌هیچ‌روی بوی دنبه ندهد و آبگوشتی خوشمزه و عالی داشته باشید.

اگر می‌خواهید خورش درست کنید، اما گوشتی که دارید دنبه زیادی دارد بهتر است در ابتدا گوشت را در قابلمه و به صورت جداگانه قرار دهید و داخل آن آب بریزید اجازه دهید بجوشد و کف آن خارج شود.

دقت داشته باشید همیشه کف گوشت را بگیرید چراکه در مزه غذا تاثیر بدی دارد و از کیفیت آن کم می‌کند. پس از چند دقیقه، قابلمه را در آبکش ریخته و با آب گرم، گوشت را شستشو دهید تا کف آن از بین برود. آن‌گاه پیاز، نخود و مواد دیگر را به‌همراه گوشت درون قابلمه بریزید و آب جوش را به آن‌ها بیفزایید و اجازه دهید غذایتان بپزد و جا بیفتد.

به گزارش رویداد۲۴ اگر به‌تازگی از خواص دنبه آگاه شده‌اید و یا به هر دلیلی می‌خواهید آن را به برنامه غذایی خود بیفزایید در ابتدا مقدار کمی از آن را استفاده کنید و اجازه دهید بدن و ذائقه شما با آن خو بگیرد و عادت کند.

توجه داشته باشید دنبه چیزی نیست که هر کسی بو و مزه آن را دوست داشته باشد پس در مصرف آن در مهمانی‌ها دقت کنید و در مهمانی‌ها از آن در غذا و پخت و پز استفاده نکنید به‌ویژه اگر مهمانی دارید که با ذائقه او آشنا نیستید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما