مشخصات هواپیمای ایرباس ۳۵۰
رویداد۲۴ حسین فلاحی: ده سال از انجام اولین پرواز ایرباس A350 می گذرد. از زمانی که تولید A380 در سال 2021 به پایان رسید، A350 پرچمدار واقعی ایرباس بوده است. تا ماه مه 2023، 530 نمونه از این هواپیمای مسافربری طولانی با 40 اپراتور مختلف در خدمت بوده است و این نوع از زمان شروع به خدمت، بیش از 900000 پرواز درآمد داشته است.
ایرباس بیش از 430 جت سفارش دارد و در حال توسعه انواع جدید بسیار دوربرد و باری است. این هواپیما که در حال حاضر در بیش از 1000 مسیر هوایی تجاری فعالیت می کند، برای سال های آینده جزو هواپیمای اصلی خطوط هوایی خواهد بود.
ایرباس A350 آخرین پیشنهاد ایرباس به بازار حمل و نقل هوایی مسافر است. این هواپیما یک هواپیمای پهن پیکر دو موتوره سایز متوسط است که در 3 نوع A350 800، A350 900 و A350 1000 عرضه شده است. XWB یا پهن پیکردر نام در واقع مخفف eXtra Wide Body است.
شرایط اقتصادی امروز نیاز به کاهش هزینههای عملیاتی را افزایش میدهد و شرکتهای هواپیمایی با فشار بر سازندگان هواپیما به دنبال محصولی هستند که مقرونبهصرفهتر و با الزامات کاهش نویز در فرودگاههای شهری مطابقت داشته باشد.
فرآیند به ثمر رساندن یک طراحی جدید هواپیما، مسیری طولانی و عذاب آور و همچنین بسیار پرهزینه است. خانواده هواپیماهای جدید ایرباس A350 XWB (پهن پیکر) نیز تفاوتی ندارد. ایرباس، مانند بوئینگ، برای تولید یک پیشنهاد جدید با استفاده از فناوری جدیدتر در مواد و ساخت و ساز تحت فشار بود تا محصولی تولید کند که هزینه های سربار مشتریان خطوط هوایی خود را کاهش دهد.
نکته قابل توجه در مورد این هواپیمای مسافربری گام های رو به جلویی است که در پیشرفت های فناوری نشان می دهد. ساخت آن شامل استفاده از مواد کامپوزیت جدید و همچنین روش های جدید ساخت و ساز است. این مسیر بسیار مشابهی است که بوئینگ با بوئینگ 787 دریم لاینر خود اتخاذ کرده است.
ایرباس با معرفی ایرباس A380 Super-Jumbo، با ساختار بال پلیمری کربنی، دنیای جدیدی از ساخت هواپیما را به ما نشان داد. بوئینگ سرانجام بوئینگ 787 دریم لاینر کاملاً جدید خود را با پیشرفت های اساسی در تکنیک های ساخت و ساز و همچنین مواد مورد استفاده وارد بازار کرد.
ایرباس A350 XWB را می توان به عنوان یک واکنش رقابتی با بوئینگ 787 دریم لاینر در نظر گرفت، با این حال، A350 1000 XWB رقیب مستقیم 777 محبوب بوئینگ ها و همچنین جایگزینی برای سری A340 متوقف شده ایرباس است.
R The A350-900 گواهینامه آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) را در 30 سپتامبر 2014 و تأییدیه اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) در 13 نوامبر 2014 دریافت کرد. اپراتور قطر ایرویز اولین هواپیمای خود را به نام A7-ALA (c/) دریافت کرد.
تغییرات و بهبودها هواپیمای ایرباس ۳۵۰
ایرباس می گوید که A350 باعث کاهش 25 درصدی سوخت سوزی، انتشار دی اکسید کربن و هزینه های عملیاتی از نسل قبلی هواپیماهای پهن پیکر دوربرد می شود. A350-900 خط پایه 66.8 متر (219 فوت 2 اینچ) طول دارد، 300-350 مسافر را در خود جای می دهد و می تواند تا 36 کانتینر باری LD3/AKE را به عنوان محموله های درآمدی حمل کند. برد پایه ایرباس جدید 8300 نانومتر (15372 کیلومتر) است.
ایرباس A350-1000 کمی بلندتر است و 242 فوت 1 اینچ (73.7 متر) دارد و 350 تا 410 مسافر و 8 LD3/AKE اضافی را در خود جای می دهد و برد 8700 نانومتری (16112 کیلومتر) دارد. هر دو مدل دارای طول بالهای 212 فوتی 5 اینچی (64.7 متری) هستند.
نیروی محرکه ایرباس ۳۵۰
موتورهای رولزرویس ترنت XWB-84 که 84200 پوند نیروی رانش تولید می کنند به همراه توربوفن های XWB-97 با رتبه بالاتر (97000 پوند) که A350-1000 بزرگتر قدرت پرواز A350-900 را تامین می کنند. مواد پیشرفته 70 درصد هواپیما را تشکیل میدهند و از کامپوزیتهای فیبر کربن (که در بیشتر بدنه، جعبه بالهای مرکزی، مازه و دم استفاده میشود)، تیتانیوم و آلیاژهای آلومینیوم-لیتیوم استفاده شده است.
طول بیشتر و حداکثر وزن بلندتر A350-1000 به این معنی است که یک منطقه بال کمی بزرگتر و یک امتداد لبه انتهایی بال برای بهینه سازی عملکرد بالابر و کروز دارد. این نوع همچنین دارای یک ارابه فرود اصلی شش چرخ (در مقایسه با بوگی های چهار چرخ مدل 900)، یک ارابه فرود دماغه تقویت شده و فلپ های اصلاح شده برای مقابله با بارهای آیرودینامیکی بالاتر است.
پیشرفتهای فنی اخیر برای همه انواع شامل سیستمهای الکتریکی سبکتر، آب/پسماند و گرمایش، کامپوزیتهای بیشتر (روی پوششهای بال، ارابههای فرود، درها و کانالهای تهویه مطبوع) و تغییرات نرمافزاری برای موقعیتهای slat و flap است.
مهندسان ایرباس فضایی را برای جای دادن 30 صندلی اضافی در سه کلاس تعبیه کردهاند و با بازسازی دیوارههای کناری کابین و تغییر موقعیت ویژگیهای داخلی را افزایش دادهاند. پنجرههای کابین با قابلیت کمنور الکتریکی بهبود یافته Gentex ۱۰۰ برابر تیرهتر از سیستم اصلی هستند.
تولید کنندگان قطعات A350 ایرباس ۳۵۰
اویونیک: تالس مانند بسیاری از مدل های ایرباس، تجهیزات اویونیک را ارائه می کند
ارگونومی کابین و مفهوم داخلی: شرکت BMW
موتور: رولز رویس موتورهای ترنت XWB را برای هر سه نوع A350 ارائه می کند
سیستم های سوخت: پارکر هانیفین
بدنه: ساخته شده در اییسکاس اسپانیا
فعال کننده تثبیت کننده افقی: راکول کالینز، ایالات متحده آمریکا
ارتباطات و سرگرمی در حین پرواز:شرکت اویونیک پاناسونیک
محرک های اصلی کنترل پرواز: شرکت هوافضای موگ اینک
سکان (Rudder): یک کارخانه ساخت و ساز در چین. ایرباس از روش های جدیدی استفاده می کند که زمان تولید را به نصف کاهش می دهد.
معکوسکنندههای تراست و ناسلهای موتور: شرکت گودریچ در ایالات متحده
بال ها: در یک ساختمان جدید در بروتون، ولز ساخته شده است، جایی که حدود 745 یورو برای ساخت و ساز هزینه شده است. مجلس ملی ولز UKL28 را به تاسیساتی که در آن نسل جدید بال های کامپوزیت ساخته می شود، ارائه کرد.