تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

محمدباقر قالیباف کیست؟

در ۸ خردادماه سال ۱۴۰۳، با آغاز دومین روز کاری مجلس جدید در ایران، نمایندگان بار دیگر محمدباقر قالیباف را به ریاست مجلس برگزیدند اما چندی بعد قالیباف ترجیح داد تا کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شود. به بهانه این اتفاق در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی محمدباقر قالیباف، کارنامه کاری او و حواشی مدیریت وی در شهرداری تهران بیشتر آشنا شوید.

محمدباقر قالیباف کیست؟

رویداد ۲۴ | محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکنون بر مسند چندین سمت اجرایی و نظامی بوده است؛ با اینحال تلاش چندباره‌اش برای تصدی‌گری کرسی ریاست جمهوری تاکنون بی‌نتیجه بوده است. او مجدداً در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اعلام کاندیداتوری کرد و صلاحیتش نیز از سوی شورای نگهبان تایید شد. این درحالیست که چندی پیش با آرای قاطع نمایندگان مجلس به عنوان رئیس مجلس ابقا شد. اما ترجیح داد باز هم به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر شود. 

محمدباقر قالیباف متولد اول شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه خراسان است. وی سابقه فرماندهی نظامی و ریاست مجلس را داشته است.

قالیباف فارغ‌التحصیل دکترای رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. او آموزش خلبانی را در فرانسه دیده و از بسیج به فرماندهی نظامی رسیده است.

قالیباف مدتی فرماندهی نیروی هوایی را به دست داشت و اکنون رئیس مجلس شورای اسلامی است.

خانواده محمدباقر قالیباف

بنابر اطلاعات موجود، پدر محمدباقر قالیباف، حاج حسین قالیباف، از کسبه قدیم و از معتمدان دیار خود بوده است. مادر وی نیز خیرالنساء بوژمهرانی با اصالت اهل نیشابور است.

قالیباف دارای ۳ برادر و ۲ خواهر است. یکی از برادرانش به نام حسن قالیباف در عملیات کربلای ۴ به شهادت رسیده است.

علاقه محدباقر قالیباف از نوجوانی به سیاست

بر اساس اطلاعات موجود، محمدباقر قالیباف از سال ۱۳۵۶، یعنی زمانی که ۱۶ ساله بود، با حضور در جلسات آیت‌الله خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و شهید دیالمه در مساجد، بن‌مایه فکری خود را شکل داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، قالیباف وارد نیروی بسیج شد. با شروع غائله کردستان، وی به منطقه اعزام شد.

ورود قالیباف به سپاه پاسداران

پس از ماجرای کردستان و با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، محمدباقر قالیباف به عضویت سپاه پاسداران انقلاب درآمد. وی به عنوان مسئول اطلاعات عملیات به جبهه اعزام شد و به تدریج مقام و مسئولیت وی در جبهه ارتقا یافت تا اینکه در سال ۱۳۶۱، در سن ۲۱ سالگی، به فرماندهی لشکر نصر خراسان منصوب شد.

محمدباقر قالیباف کیست؟

پس از پایان جنگ، از سال ۱۳۶۷ قالیباف به فرماندهی قرارگاه نجف منصوب شد، سپس به جانشینی نیروی مقاومت بسیج و در نهایت به درجه سرداری رسید. در سال ۱۳۷۳، در ۳۳ سالگی، به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب شد و در پروژه‌های راه‌آهن و ساخت سازه‌های دریایی نقش داشت.

قالیباف در سال ۱۳۷۶، با حکم رهبر انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای، به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. پس از آن، وی به فرانسه رفت و در امتحانات خلبانی ایرباس شرکت کرد. همچنین، به صورت افتخاری وارد شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به عنوان خلبان شد.

نقش قالیباف در اعتراضات کوی دانشگاه

وی در جریان حمله به کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۱۳۷۸، به عنوان فرمانده نیرو هوایی سپاه فعالیت داشت.


بیشتر بخوانید:

عبدالناصر همتی کیست؟ | رئیس بانک مرکزی در سودای رئیس جمهوری

سعید محمد کیست؟ + پیشینه و فعالیت ها

علی لاریجانی کیست؟/ همه سوابق مشهورترین اصولگرای میانه‌رو

سعید جلیلی کیست؟ + سوابق سیاسی

مسعود پزشکیان کیست؟ + سوابق و فعالیت ها


همچنین در جریان مناظره انتخابات، حسن روحانی افشا کرد که در سالگرد اعتراضات کوی دانشگاه، قالیباف قصد داشت با دستگیری خشونت آمیز دانشجویان، به این اعتراضات پایان دهد. ادعا شده است که قالیباف نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی نوشته و با تأکید بر آماده بودن خود برای مداخله، به دولت سید محمد خاتمی هشدار دادند که در صورت عدم کنترل ناآرامی ها، وارد عمل خواهند شد.

قالیباف به عنوان فرمانده نیروی انتظامی کشور

در سال ۱۳۷۹، پس از استعفای سرتیپ هدایت لطفیان به دنبال حوادث کوی دانشگاه، محمدباقر قالیباف به فرماندهی نیروی انتظامی کشور منصوب شد.

محمدباقر قالیباف کیست؟

از جمله اقدامات قالیباف در این دوره، تجهیز پلیس به خودرو‌هایی مانند مرسدس بنز و تویوتا برای نیرو‌های عملیاتی، و همچنین راه اندازی سامانه تماس اضطراری ۱۱۰ و دفاتر پلیس +۱۰ بود.

کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری

در سال ۱۳۸۴، محمدباقر قالیباف از فرماندهی نیروی انتظامی کنار رفت. دو سال بعد، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ وارد عرصه رقابت شد.

قالیباف که خود را با عنوان "دکتر خلبان سردار" معرفی می‌کرد، نتوانست بیش از ۴ میلیون رأی را به دست آورد.

ورود محمدباقر قالیباف به شهرداری تهران

پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۸۴ با رأی شورای شهر اصولگرای تهران به پست شهردار پایتخت انتخاب شد.

قالیباف در سال ۱۳۸۸، با حکم همین شورا در سمت خود ابقا شد.

در انتخابات شهردار تهران در سال ۱۳۹۲، محمدباقر قالیباف با کسب ۱۷ رأی در مقابل ۱۴ رأی محسن هاشمی، بار دیگر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

شکست‌های پیاپی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری

در سال ۱۳۹۲، محمدباقر قالیباف در دومین تلاش خود برای رسیدن به ریاست جمهوری موفق نشد و با کسب ۶ میلیون رأی در مقابل ۱۸ میلیون رأی حسن روحانی، در مقام دوم قرار گرفت.

چهار سال بعد، در سال ۱۳۹۶، قالیباف در سومین تلاش خود برای انتخابات ریاست جمهوری متوجه شد که امکان موفقیت ندارد و به نفع سید ابراهیم رئیسی، هم حزبی خود، کنار رفت. با این وجود، حسن روحانی با کسب ۲۳.۶ میلیون رأی، بار دیگر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد و رئیسی با ۱۵.۸ میلیون رأی در مقام دوم ایستاد.

محمدباقر قالیباف کیست؟

پس از این انتخابات، محمدباقر قالیباف به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد که در حال حاضر ریاست آن برعهده صادق لاریجانی است.

همسر محمدباقر قالیباف کیست؟

در سال ۱۳۶۲، زمانی که محمدباقر قالیباف ۲۲ ساله بود، وی با زهرا سادات مشیر‌الاستخاره، که همسایه آن‌ها بود، ازدواج کرد.

این ازدواج با صیغه عقد توسط امام خمینی (ره) با مهریه ۱۴ سکه طلا جاری شد. حاصل این زندگی مشترک، سه فرزند به نام‌های الیاس، اسحاق و مریم است.

زهرا مشیر‌الاستخاره متولد ۸ فروردین ۱۳۴۰ در طرقبه خراسان رضوی است. او فارغ‌التحصیل لیسانس و دکترای رشته جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه آزاد است.

از سال ۱۳۹۰ تاکنون، خانم مشیر‌الاستخاره به عنوان استادیار در دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت است.

الیاس، فرزند ارشد محمدباقر قالیباف، فارغ‌التحصیل مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی از یکی از دانشگاه‌های مالزی است.

در حال حاضر، الیاس عضو هیئت مدیره موسسه مطبوعاتی سیمای مهر است که روزنامه تهران امروز را منتشر می‌کند.

همچنین، الیاس در آبان ماه ۱۳۸۶ با دختر یکی از فرماندهان سپاه ازدواج کرده است.

سیسمونی گیت قالیباف

یکی از خبر‌های جنجالی که چند سال پیش درخصوص محمدباقر قالیباف افشا شد، مربوط به سفر همسر، دختر و داماد قالیباف به ترکیه بود. این ماجرا به «سیسمونی گیت» معروف شد.

در آن هنگام، رئیس مجلس و هوادارانش، هدف از انتشار این گزارش‌ها را «تخریب سیاسی» خواندند و افشاگران را متهم کردند که «نیت سیاسی» دارند.

محمدباقر قالیباف رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی

قبل از ورود به عرصه رقابت‌های سیاسی در قوه مقننه و مجریه، محمدباقر قالیباف سوابقی، چون شهرداری تهران، فرماندهی نیروی هوایی سپاه و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را در کارنامه خود داشته است.

قالیباف همچنان توانسته است ریاست مجلس دوازدهم را حفظ کند، اگرچه انتخاب مجدد وی بار‌ها با تردید‌هایی مواجه شده و برخی در داخل و بیرون مجلس به صراحت از وی انتقاد کرده‌اند.

طی سال‌های گذشته، اتهامات متعددی درباره فساد مالی یا فعالیت‌های اقتصادی اطرافیان آقای قالیباف مطرح شده است. اگرچه منجر به صدور حکم یا محکومیت نشده است. همچنین در دوران ۱۲ ساله ریاست وی بر شهرداری تهران، این نهاد با اتهام فساد و اختلاس مواجه شده است، به‌ویژه در پرونده املاک نجومی شهرداری تهران که این این موضوع نیز منجر به حکمی نبوده است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
6
0
شما نوشتی سال ۷۹ با استعفای لطفیان بعلت حوادث کوی دانشگاه اولا که سردار لطفیان استعفا نداد ثانیا سردار نظری هم همان روز یعنی ۱۸ تیر سال ۷۹ از همه اتهامات تبرئه شد تمام این مطالب رو برای دفتر سردار رادان فرستادم با این حساب منتظر شکایت فراجا از سایت منافق خود باشید
نظرات شما