تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۷ نظر

هرچیزی که باید پیش‌از خرید شیر پروانه‌ای بدانید

هرچیزی را که باید درباره شیر پروانه‌ای بدانید ما در این متن به شما خواهیم گفت. در آخر نیز راهی به شما معرفی می‌کنیم که بدانید بهترین راه برای تهیه این قطعه صنعتی پرکاربرد برای کنترل جریان سیالات در لوله چیست.

رویداد۲۴ | شیر پروانه ای را تمامی افرادی که در حوزه‌های صنعتی مرتبط با انتقال سیالات مشغول به‌کار هستند، می‌شناسند. اگر هم نمی‌شناسید جای نگرانی نیست چون امروز می‌خواهیم در این مطلب هرچیزی که باید بدانید به شما معرفی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

هرچیزی که باید پیش‌از خرید شیر پروانه‌ای بدانید

شیر پروانه ای چیست؟

باتر فلای ولو یا همان شیر پروانه ‌ای در دسته شیرهای صنعتی قرار می‌گیرد. این شیر طراحی شده تا بتواند مایعات یا گازهایی را که از لوله عبور می‌کنند تنظیم کند. یک دیسک دایره‌ای شکل در این شیر وجود دارد که می‌توان به‌کمک آن و با چرخاندنش سطح داخلی لوله را کنترل کرد.

زمانی مسیر بسته شده و جریان متوقف می‌شود که دیسک به‌شکل عمود بر مسیر جریان قرار بگیرد. وقتی هم که دیسک موازی با جریان باشد، مانع برداشته می‌شود و سیالات می‌توانند به‌راحتی عبور کنند. شیر پروانه ‌ای انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به مدل‌های ویفری، فلنج‌دار و لاگ اشاره کرد.

با عملکرد شیرهای پروانه‌ای بیشتر آشنا شوید

با اطمینان باید بگوییم که دیسک اصلی‌ترین جزء در شیرهای پروانه‌ای به‌شمار می‌رود. این قطعه که یک رینگ فلزی به‌شمار می‌رود به‌کمک یک میله در میان خط لوله قرار می‌گیرد و سپس به‌کمک یک میله به عملگر بیرونی که می‌تواند یک دستگیره باشد، متصل خواهد شد.

در مقایسه با شیرهای سنتی مثل شیرهای توپی که نمونه خوبی برای موارد صنعتی این شیرها هستند، باید بگوییم که شیر پروانه ای به‌طور مداوم در تماس با سیالات خواهد بود. سیالاتی که از لوله عبور می‌کنند ممکن است باعث افت فشار شوند. وقتی که شیر در حالت بسته است، دیسک می‌تواند مجرای آن را مسدود کند. این شیرها سریع هستند و همانند شیرهای توپی برای باز و بسته‌شدن تنها به یک ربع حرکت نیاز دارند.

درباره انواع شیر پروانه ای چه می‌دانید؟

شیرهای پروانه‌ای دارای انواع مختلفی هستند و همین موضوع هم باعث می‌شود که دامنه استفاده از آن‌ها گسترده باشد. به همین دلیل ما در ادامه انواع مهم این شیرها را نام خواهیم برد و برای هرکدام به‌اندازه‌ای که نیاز باشد توضیح ارائه خواهیم داد.

هرچیزی که باید پیش‌از خرید شیر پروانه‌ای بدانید

شیر پروانه ‌ای ویفری (Wafer Butterfly Valve)

به این مدل از شیرها ممکن است شیر بدون فلنج‌ نیز گفته شود. این مدل از شیرها در برابر مدل‌هایی که فلنج‌دار هستند وزن و ابعاد کمتری دارند. در بین 2 فلنج خط لوله قرار خواهند گرفت و با استفاده از پیچ‌هایی که از روی بدنه شیر عبور می‌کنند، محکم خواهند شد.

همین موضوع هم سبب می‌شود که تمامی تنش‌های کششی در خط لوله به پیچ‌ها منتقل شود، به‌جای این‌که به بدنه شیر فشاری بیاید. سیالات دبی با این شیرها بسیار سروکار دارند. شیر ویفری را می‌توانیم محبوب‌ترین نوع در بین شیرهای پروانه‌ای بدانیم.

شیر پروانه ‌ای فلنجی (Flanged Butterfly Valve)

این شیرها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و به‌کار می‌روند. آن‌ها یک خاصیت فوق‌العاده دارند و آن هم این است که می‌توانند در دماهای بالا به‌خوبی تنش‌هایی که ایجاد می‌شود را کنترل کنند.

این شیرها با استفاده از پیچ و مهره به فلنج‌های استانداردی که روی لوله‌ها قرار دارند، متصل می‌شوند. این شیر معمولا در مسیرهایی قرار می‌گیرد که عمل قطع باید با دقت بالا انجام شود و هیچ‌گونه نشتی نباید در آن وجود داشته باشد. در ساخت آن معمولا آلیاژ‌های استنلس استیل و چدن استفاده خواهد شد.

شیر پروانه ‌ای لاگ (Lug Butterfly Valve)

این شیرها در اطراف بدنه خود حفره‌های زیادی دارند که به فلنج پیچ می‌شوند. اتصال آن‌ها نسبت به نوع ویفری بهتر و محکم‌تر است. آن‌ها می‌توانند در انتهای خط لوله به‌کار روند و نسبت به مدل ویفری آب‌بندی بهتری هم دارند. عمدتا از فولاد یا چدن ساخته می‌شوند.

طراحی این مدل از شیرهای پروانه‌ای تا حد زیادی شبیه به شیرهای توپی 3 تکه است. در ساختار این شیر هر فلنج، پیچ‌های مخصوص به خودش را دارد. آن‌ها را می‌توان بدون نیاز به خاموشی کل سیستم، تعویض کرد. این شیر پیچ‌هایی رزوه‌ای دارد که روی فلنج سوپاپ قرار می‌گیرد.

شیر پروانه ‌ای رزوه‌ای (Grooved Butterfly Valve)

طراحی این نوع از شیرها با استفاده از آب‌بند‌هایی بوده که ازطریق رزوه‌ها به لوله متصل می‌شود. این رزوه‌ها معمولا با تیغه‌های مخصوص و ازطریق بسته‌بندی‌هایی، متصل خواهند شد. در سیستم‌هایی که نیاز به نصب و تعمیرات سریع است معمولا از این شیرهای پروانه‌ای استفاده خواهد شد.

بیشتر از هرجای دیگر ممکن است آن را در تجهیزات آتش‌نشانی دیده باشید اما از آن در ساختمان و صنایع غذایی نیز ممکن است استفاده شود. در هنگام انتخاب انواع شیرهای پروانه‌ای باید به نکات زیادی توجه کرد که یکی از مهم‌ترین این نکات کاربرد شیر است.

در هنگام خرید شیر پروانه ای باید به چه نکاتی توجه کرد؟

چند نکته مهم وجود دارد که شما با توجه به آن‌ها می‌توانید خرید بهتری برای انواع شیر پروانه ای داشته باشید. البته برخی از این نکات برای تمامی محصولات این حوزه مثل لرزه گیر ارتعاشات صنعتی هم کاربرد دارند و دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. پس همراه ما باشید تا بیشتر درباره‌شان صحبت کنیم.

هرچیزی که باید پیش‌از خرید شیر پروانه‌ای بدانید

همواره به جنس شیر پروانه ‌ای خود توجه کنید

موادی که برای ساخت این شیرها استفاده شده، طول عمر آن‌ها را مشخص خواهد کرد. البته که در عملکرد نیز تاثیر بسزایی دارد. شیرهایی که برای جریان‌های سنگین، استفاده طولانی‌مدت و فشار بالا طراحی شده‌اند، به‌طور معمول می‌توانند از فلزات ریخته‌گری‌شده یا تقویت‌شده کمک بگیرند.

آلیاژ‌های سبک‌تری مانند آهن، پلاستیک PVC و آلومینیوم برای شیرهایی مناسب هستند که می‌خواهند در زمان‌های کوتاه‌تری مورد استفاده باشند و سبک‌تر نیز هستند.

توجه به قیمت شیر پروانه ‌ای

جز جنسی که برای ساخت این نوع از شیرها به‌کار رفته، برند سازنده نیز می‌تواند روی قیمت تاثیر زیادی بگذارد. اندازه و نوع اکچویتو، داخلی یا خارجی‌بودن برند یک شیر همگی از عواملی هستند که در نهایت روی قیمت تاثیر خواهند داشت و باید به آن‌ها توجه کرد.

ظرفیت فشار شیر را زیرنظر بگیرید

جداسازی جریان هوا، آب، گاز و دیگر سیالات باعث می‌شود که چنین شیرهایی کاربرد داشته باشند. پس ما باید بدانیم که شیر مورد نظرمان دقیقا چه محدوده فشاری را می‌تواند تحمل کند. سیالات پرفشار می‌توانند به لوله آسیب زیادی وارد کنند. همین موضوع هم می‌تواند محصولی که خریداری کرده‌اید را در مدت‌زمان کمی از کار بیندازد.

شیر شما باید استانداردهای کافی را داشته باشد

حتما از این مورد اطمینان حاصل کنید که شیر مورد نظر شما استانداردهای کافی در این زمینه را برخوردار بوده و از گواهینامه‌های معتبر برای ارائه خود استفاده می‌کند. البته اگر از فروشگاهی معتبر و مطمئن خرید کنید، چنین مشکلی برای‌تان وجود نخواهد داشت.

بهترین راه برای خرید شیر پروانه ای

راه‌های زیادی برای خرید این محصول وجود دارد اما قطعا یکی از بهترین مسیر ها برای شما گروه تولیدی و صنعتی خانی بوده که با بیش از یک دهه فعالیت در این زمینه همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

با مراجعه به وب‌سایت بازرگانی خانی شما می‌توانید محصولات مختلف این گروه را ببینید و از قیمت و جزئیات آن نیز آگاه شوید. این وب‌سایت به نشانی khanistore.com به‌راحتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین شما می‌توانید ازطریق شماره 09122805383 با این مجموعه تماس حاصل کنید.

جمع‌بندی

تمام تلاش ما این بود که بتوانیم در این متن اطلاعات کافی درباره شیر پروانه ای را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که از این اطلاعات بیشترین استفاده را کرده باشید. گروه بازرگانی خانی می‌تواند به شما در تهیه این محصول کمک کند. اگر نیاز به آن دارید، همین حالا با کارشناسان مربوط در بازرگانی خانی تماس بگیرید.

برچسب ها: واحدهای صنعتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
amir
|
Germany
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
0
0
من چند ماه پیش یک شیر پروانه‌ای خریدم و تجربه خوبی از عملکرد و نگهداری اون دارم. این مقاله نکات مهمی رو که باید قبل از خرید در نظر گرفته بشه، به خوبی توضیح داده. توصیه می‌کنم قبل از خرید حتماً این نکات رو مرور کنید.
ali moeini
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
0
1
این مقاله به خوبی نکات مهم در خرید شیر پروانه‌ای رو پوشش داده، اما سوالی دارم: آیا نکاتی هست که باید بعد از نصب شیر پروانه‌ای هم بهشون توجه کنیم؟
yasi
|
Russian Federation
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
0
0
مقاله خیلی خوب نکات فنی رو توضیح داده. به نظرتون برای پروژه‌هایی که نیاز به دقت بالا دارن، شیر کشویی گزینه مناسبیه یا بهتره از نوع دیگه‌ای استفاده کنیم؟"
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
0
این مقاله خیلی به دردم خورد. اگه کسی دنبال اطلاعات بیشتر درباره انواع شیرآلات صنعتی هست، پیشنهاد می‌کنم مقالات دیگه‌ای که در این زمینه هست رو هم بخونه و از مشاوره بازرگانی خانی برای خرید شیر های پروانه ای استفاده کنه چرا که خیلی با حوصله توضیح میدن
farideh
|
United States of America
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
0
0
خیلی خوب توضیح داده بودید که قبل از خرید شیر پروانه‌ای باید به چه چیزایی توجه کنیم. اگه ممکنه، یه مقاله هم درباره نحوه نگهداری و افزایش عمر این شیرها بنویسید. فکر کنم به درد خیلیا بخوره.
ashkan
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
0
ممنون بابت مقاله مفیدتون. من همیشه موقع خرید شیرهای صنعتی گیج می‌شم که کدوم رو بخرم. این مقاله خیلی کمکم کرد. فقط اگه می‌شه یه کم بیشتر درباره تفاوت برندها و کیفیت‌شون هم توضیح بدید.
zahra
|
United States of America
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
0
0
اطلاعاتتون خیلی کاربردی بود، مخصوصا برای کسایی که تازه وارد این حوزه شدن. یه سوال داشتم، به نظرتون شیر پروانه‌ای برای مصارف خانگی هم مناسبه یا بیشتر برای صنایع استفاده می‌شه؟
نظرات شما
پیشخوان