تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات هواپیمای C-۱۳۰J هرکولس؛ غول ترابری ارتش آمریکا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های هواپیمای حمل و نقل C-۱۳۰J هرکولس خواهیم پرداخت.

مشخصات هواگرد ترابری C-۱۳۰J هرکولس

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: چندی پیش بود که اعلام شد شرکت لاکهید مارتین اولین C-۱۳۰J-۳۰ سوپر هرکولس را به ایستگاه ذخیره هوایی یانگستون اوهایو تحویل داده است. این نشان‌دهنده آغاز به‌روزرسانی برنامه‌ریزی‌شده ناوگان است و نوید معرفی این سوپر هرکولس در نقش مأموریت اسپری هوایی را می‌دهد.

۹۱۰th Airlift Wing (یک واحد ذخیره نیروی هوایی مستقر در ایستگاه ذخیره هوایی یانگستون اوهایو) از این هواپیما‌ها برای مبارزه با حشرات ناقل بیماری، مدیریت جمعیت آفات و واکنش به بلایای زیست محیطی مانند نشت نفت استفاده خواهد کرد. این قابلیت جدید بر سازگاری این هواپیما تاکید می‌کند که اکنون از ۱۹ نوع ماموریت مجزا پشتیبانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا به ویژگی‌های نوع ترابری این هواپیمای غول پیکر یعنی C-۱۳۰J بپردازیم.

هواپیمای C-۱۳۰

لاکهید مارتین C -۱۳۰ اصلی‌ترین هواپیمای تاکتیکی بار و پرسنل نیروی هوایی ایالات متحده است. C-۱۳۰J هرکولس جدیدترین مدل است که دارای کابین شیشه ای، اویونیک دیجیتال و یک پیشرانه جدید با ملخ شش پره است.

مشخصات هواگرد ترابری C-۱۳۰J هرکولس

C-۱۳۰ از سال ۱۹۵۴ در حال تولید مداوم بوده است. هواپیما‌های هرکولس در بیش از ۷۰ کشور فعال هستند. لاکهید مارتین دو هزارششصدمین امین هواپیمای سی-۱۳۰ هرکولس را در اکتبر ۲۰۱۹ به نیروی هوایی آمریکا تحویل داد.

ارتقاء هواپیمای ترابری C-۱۳۰J

C-۱۳۰J در آوریل ۲۰۰۴ در پایگاه نیروی هوایی لیتل راک وارد خدمت فعال در نیروی هوایی ارتش آمریکا شد و اولین بار در دسامبر ۲۰۰۴ مستقر شد.

مشخصات هواگرد ترابری C-۱۳۰J هرکولس

ارتقاء‌های هواپیماهای ترابری C-۱۳۰J که در سال ۱۹۹۷ وارد تولید شدند، عملکرد هواپیما را از نظر برد، زمان سقف کروز برای صعود، سرعت و الزامات فرودگاهی افزایش داده است.

کابین خلبان هواپیمای ترابری C-۱۳۰J هرکولس

خدمه C-۱۳۰J شامل دو خلبان و یک لود مستر (مسئول بارگیری پرواز) است. کابین شیشه‌ای جدید دارای چهار سیستم L-۳ با نمایشگر‌های کریستال مایع چند منظوره برای کنترل پرواز و سیستم‌های ناوبری است.

هر خلبان دارای یک نمایشگر روبرویی فلایت داینامیکس ساخته شده  توسط بی‌ای ئی سیستمز و رایانه‌های مأموریت دوگانه است که سیستم‌های هواپیما را اداره و نظارت و به‌روزرسانی‌های وضعیت را برای خدمه ارائه می‌کنند. کابین خلبان مجهز به نمایشگر رنگی کم مصرف نورثروپ گرومن است. نقشه داده‌های تصویر ذخیره شده دیجیتالی را نشان می‌دهد.

مشخصات هواگرد ترابری C-۱۳۰J هرکولس

C-۱۳۰J مجهز به سیستم موقعیت یاب جهانی/سیستم ناوبری اینرسی/جی پی اس، سیستم هشدار ترافیک و جلوگیری از برخورد، سیستم جلوگیری از برخورد زمینی، سیستم ایستگاه داری SKE۲۰۰۰ است.

سیستم‌های باربری

محفظه بار C-۱۳۰J می‌تواند بار‌هایی تا ۳۷۲۱۶ پوند را در خود جای دهد که به عنوان مثال شامل سه نفربر زرهی، پنج پالت، ۷۴ برانکارد، ۹۲ نیروی رزمی مجهز یا ۶۴ چترباز. این هواپیما مجهز به غلتک‌های جابجایی محموله‌ها، حلقه‌های اتصال، کانتینر‌های ذخیره‌سازی و انباری برای صندلی‌های سربازان است.

مشخصات هواگرد ترابری C-۱۳۰J هرکولس

اقدامات متقابل

سیستم هشدار موشک ATK AN/AAR-۴۷ از حسگر‌های الکترواپتیک برای شناسایی اگزوز موشک و الگوریتم‌های پردازش سیگنال پیشرفته و انتخاب طیفی برای تجزیه و تحلیل و اولویت بندی تهدید‌ها استفاده می‌کند. سنسور‌ها در نزدیکی دماغه درست زیر پنجره دوم کابین خلبان و در مخروط دم نصب شده اند.

مشخصات هواگرد ترابری C-۱۳۰J هرکولس

گیرنده هشدار راداری بی‌ای ئی سیستمز AN/ALR-۵۶M یک گیرنده سوپرهتروداین است که در باند‌های ۲ گیگاهرتز تا ۲۰ گیگاهرتز کار می‌کند. سیستم اقدامات متقابل مادون قرمز لاکهید مارتین AN/ALQ-۱۵۷ یک سیگنال پارازیت مادون قرمز متفاوت تولید می‌کند.

رادار

رادار هواشناسی و ناوبری نورثروپ گرومن مودار با ۴۰۰۰ رنگ در دماغه هواپیما نصب شده است. برد رادار هواشناسی ۲۵۰ نانومتر است.

موتور C-۱۳۰J

C-۱۳۰J مجهز به چهار موتور توربوپراپ آلیسون AE۲۱۰۰D۳ است که هر کدام ۴۵۹۱ اسب بخار قدرت دارند. این موتور‌ها به کنترل الکترونیکی دیجیتال کامل ساخت لوکاس ایراسپیس مجهز شده اند. یک سیستم کنترل رانش خودکار با ایجاد توازن قدرت بین موتور‌ها به حداقل سرعت کنترل و عملکرد برتر در فرودگاه کمک می‌کند. این هواپیما می‌تواند حداکثر بار سوخت داخلی ۴۵۹۰۰ پوند را حمل کند. ۱۸۷۰۰ پوند سوخت اضافی را می‌توان در مخازن سوخت زیر بال خارجی حمل کرد.

مشخصات هواگرد ترابری C-۱۳۰J هرکولس

 C-۱۳۰J-۳۰ کشیده

C-۱۳۰J-۳۰ نسخه کشیده C-۱۳۰J است. طول کف بار نسخه کشیده از ۴۰ فوت به ۵۵ فوت افزایش یافته است که باعث افزایش قابل توجهی در قابلیت حمل و نقل هوایی هواپیما می‌شود. C-۱۳۰J-۳۰ کشیده می‌تواند هشت پالت ۴۶۳، ۹۷ برانکارد و ۱۲۸ نیروی رزمی مجهز یا ۹۲ چترباز را حمل کند.

اولین C-۱۳۰J-۳۰ به نیروی هوایی انگلستان در نوامبر ۱۹۹۹ تحویل شد و تحویل ۱۵ هواپیمای  دیگر در ژوئن ۲۰۰۱ تکمیل شد.

مشخصات هواگرد ترابری C-۱۳۰J هرکولس

در مجموع ۳۹ هواپیما برای نیروی هوایی ایالات متحده در حال تولید است که اولین آن‌ها در دسامبر ۲۰۰۱ به گارد ملی هوایی تحویل داده شد. ۱۲ فروند به نیروی هوایی سلطنتی استرالیا و ۱۰ فروند به نیروی هوایی ایتالیا تحویل داده شد. چهار مورد توسط نیروی هوایی کویت و سه مورد توسط نیروی هوایی دانمارک سفارش داده شد.

نیروی هوایی هند ۱۱ فروند C-۱۳۰J-۳۰ را اداره می‌کند و سفارش هواپیما‌های اضافی را نیز داده است. نیروی هوایی سلطنتی نیوزلند خرید پنج فروند C-۱۳۰J-۳۰ را در ژوئن ۲۰۲۰ تایید کرد.

مشخصات فنی کلی C-۱۳۰J

سازنده: شرکت لاکهید مارتین

نقش: حمل و نقل نظامی

اولین پرواز:  آگوست ۱۹۵۴

اپراتورها: نیروی هوایی ایالات متحده، نیروی هوایی هند، نیروی هوایی ایتالیا، نیروی هوایی قطر، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا

خدمه: دو تا سه خلبان و یک مسئول بارگیری

طول بال ها: ۱۳۲ فوت ۷ اینچ

طول بال‌های دم: ۵۲ فوت ۸ اینچ

طول: ۹۷ فوت ۹ اینچ

ارتفاع: ۳۸ فوت ۱۰ اینچ

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان